• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe pak ik het aan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zie nu in hoe het aan te pakken op een manier die ik snap.
Wat ik wil proberen is om de cellen waarin de posities komen kleiner te maken. Dat kan alleen maar als ik ze loskoppel van de cellen daarboven.
Dan kan ik het nauwkeuriger aanpakken. Ik ga dan niet met pijlen werken maar met gekleurde cellen. Dan zou ik zelfs de nummers kunnen gebruiken om gelijk erin te verplaatsen. Want tegenwoordig is het niet standaard 1 t/m 11 maar hebben spelers in de basis hebben tegenwoordig afwijkende nummers buiten de reguliere 11.
Ik hoop dat het lukt met al deze opmerking,vragen of verzoeken.

Bharry
 
IK heb de sheet wat aangepast en met kleuren gewerkt. Dit maakt het volgens mij wat eenvoudiger of zie ik het compleet verkeerd.
IK ben totaal niet thuis in vba dus moet echt daar eens naar kijken of ik me dat eigen kan maken. Ik merk dat ik daar een flinke slag kan slaan.Bekijk bijlage Opstelling3.xlsx
 
Die andere aanpak lijkt me beter.
Geef die pijlen de rugnummers van de spelers.
 
OK. Dacht met de andere opzet dat het wat gelikter er uit ziet. Maar hoop dat het met deze opzet net zo mooi word.
Is het dan mogelijk om ook de nummers via de opzet te linken? Dat als ik bv nr 16 invul dat die automatisch op de juiste positie komt die ik erachter zet.
Ik wil me bekwamen in vba. Want merk dat je daarmee veel kan. Kan je er trouwens ook apps mee maken voor android?
 
Als je mijn bericht uit #18 eens doorneemt, en dan met rugnummers werkt in plaats van namen, lijkt het er al aardig op.
Van Excel naar apps weet ik niet, misschien is er hier op Helpmij.nl een forum voor.
 
Ik heb de eerste regel eruit gehaald en de poppetjes op de juiste positie met nummers maar als ik alt+f8 doe dan krijg ik compile error next without four.
Als ik deze beeindig en schermpje van vba wegklik en daarna uit vba wil krijg ik de melding this command will stop the debugger.
Wat doe ik fout?
 
Laatst bewerkt:
Verwijder alle regels.
 
Ik heb alle regels verwijderd in kolom A maar krijg dezelfde melding
 
Om even wat dromen uit de weg te halen:

- Met VBA kan je geen APP maken;
- Op een smartphone/tablet werkt VBA niet. Op die I dingen zeer beperkt.

Wat je wil kan wel maar dan moet je de vraag stellen ergens in 1 van de webdesign secties op dit forum.

Geef zinvolle informatie of plaats het bestand met de aanpassingen die je gedaan hebt.
 
Ik denk dat ik niet op deze site thuis hoor. Ik ga eerst zelf maar beter worden in excel dan voorkom ik irritaties.
 
Bij deze geen antwoorden meer op deze vraag.
Vraag gesloten
 
Even voor de duidelijkheid Harry.
Als je bij mij irritaties opwekt meld ik je dat of je krijgt geen reactie meer van mij.

Plaats het bestand met die ene opstelling (4-4-2).
 
Hey Bharry,

niet te snel opgeven
Er zijn meer aapjes die ook een kunstje kunnen. :)
Ik heb een poging zonder vba. die meer gaat in de richting van wat jij in gedachte hebt met de cellen gebruiken.

De kern ingredienten zijn een tabblad per spelsysteem, zoveel systemen als je wilt.
- tabblad namen moeten overeenkomen met validatielijst systemen
- elk tabblad heeft een achtergrondafbeelding van een voetbal veld zodat je makkelijk posities uit kunt zetten op de vakjes.
- er zit 1 naambereik in "Linkopstelling" met een leuke formule die zorgt dat elke keer als jij ander systeem kiest de indeling van het tabblad voor dat systeem wordt getoond als gekoppelde afbeelding onder je opstelling.

als voorbeeld heb ik even snel 2 systemen gemaakt, heel grof is nog hoop aan te verfijnen. ik heb ook even snel vierkantjes gebruikt. maar ik bedacht later dat je met pictogrammen of kleine afbeeldingen ook gewoon mannetjes kunt laten zien (zie een van de spitsen in de 4-4-2 systeem)
Met uitlijnen van teksten en allerlei opmaak trucjes kun je de posties mooi verdeeld weergeven op het veld
Je kunt gewoon op de tabbladen de standaard indeling maken voor elk systeem en via celverwijzingen naar het opstelling tabblad voor de namen en rugnummers
(ik zal in mijn voorbeeld vast hele rare koppelingen hebben gemaakt qua positie maar ging mij even om de eerste indruk)



ik denk (hoop) dat dit een concept is dat wat makkelijker te snappen is en redelijk aansluit bij wat je zoekt
morgen / straks kan ik desgewenst wat meer uitleg geven, maar nu eerst slapen :)
 

Bijlagen

  • Opstelling met tab per systeem.xlsx
    251,6 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad iets meer aansluitend wat ik zoek.
Eigenlijk wil ik bij de posities een link naar de poppetjes. Als ik dan bij de spelersnamen de positie zet dat deze automatisch op de juiste positie komt. Het gaat ook om de positie en niet de naam. Mijn gedachte zijn de volgende.
Als ik bv GK koppel in een 2de sheet met de cel die daar voor bestemd is. Nummers en namen voer ik zelf in. Dus het gaat alleen om de benaming van de positie. Want bij elke opstellingen zijn er wat benamingen anders. Niet allemaal. bv gk ra en la zijn er altijd. Maar als je bv 4-3-3 hebt heb je rv(rechtsvoor), cs (centrumspits) en lv (linksvoor). Maar bij 4-4-2 staan de rv en lv iets anders.(kan natuurlijk wel hetzelfde zijn) En zo heb je voor elke opstelling iets anders.
Het hoeven geen poppetjes te zijn kan gewoon een vierkantje zijn. Aansluitend stuur ik je een bestand mee wat ik als voorbeeld heb. Met de opstelling 4-3-3.
Dus de koppeling als zijnde opstelling toch maar anders. Die kan ik zelf ook invoeren. Belangrijkste is de positie van de speler.
En het zou ook voor de tegenstander moeten gelden.
Ik ben al een stukje verder. Heb verwijzingen gemaakt van een cel naar de positie. Is het ook mogelijk om meerdere verwijzingen te maken naar een positie? Bv bij 3-4-3 opstelling heb je een la-cv-ra en de cv komt dan centraal te staan tussen rcv en lcv in. Dus dat zou betekenen dat je nummer 2-3-4 achterin hebt staan en dan moet op nr 3 cv komen te staan op cel H31. Of maak ik het mezelf te moeilijk
 

Bijlagen

  • Opstelling3.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 28
  • Opstelling3.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 29
  • Opstelling3.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Ok, beetje overkill met de plaatjes van mijn kant dan.

maar ik denk dat jij inderdaad knap ingewikkeld aan het denken bent.
Je een X aantal spelsystemen met vaste postie indeling, waarbij de posities en soms hun naam variëren per systeem. das logisch ;-)
Je wilt geen namen of nummers van spelers bij de postities. jij vult handmatig bij de opstelling de rugnummers, namen en welke positie ze spelen.
dus feitelijk wil je gewoon afhankelijk van het gekozen spelsysteem een ander plaatje tonen met de standaard namen van die posities binnen dat systeem Want de kern van een ander systeem is dat de positie op het veld net anders is.
ALs je dat in formules wilt gaan vangen is dat redelijk complex want ook al bestaat een RA altijd afhankelijk van het gekozen systeem met 3, 4 of 5 verdedigers speelt hij meer naar voren of iets meer naar binnen. Dat betekent dat je voor een RA al snel in 6-9 cellen een formule moet hebben die de RA positie kan tonen. Met VBA kan je wellicht de formules weglaten maar moet je nog steeds voor elk systeem en elke positie benoemen in welke cel een kleurtje en postitie naam moet komen.

Vandaar dat ik het eenvoudiger vond om standaard plaatjes te maken per systeem waar de posities vast op staan en dus ook de standaard namen.
Vervolgens verschijnt bij het wijzigen van systeem gewoon een ander plaatje
(en mijn vorige oplossing kan je zien dat je toch vrij snel ook de rugnummers of spelersnamen kan koppelen aan de posities)

In deze werkwijze hoef je bij een nieuw spelsysteem maar 2 dingen te doen.
1. naam spelsysteem toevoegen aan de lijst (nu in kolom L)
2. Bestaand tabblad kopieren en de tabnaam wijzigen naar de naam van het nieuwe systeem, dat moet overeenkomen met de naam op de lijst
Daarna hoef je in het nieuwe tabblad alleen eenmalig de gekleurde vakjes te verplaatsen en aan te geven wat hun naam is in dat systeem
Zodra je dan het spelsysteem kiest uit de dropdown lijst (in dit voorbeeld in cel E9) zal het foto van het systeem in dat tabblad worden getoond onder je opstellingen

In mijn uitwerking verander je dus niks aan het plaatje van het veld onder de opstellingen maar in de aparte tabbladen.

De hele kunst is 1 gekoppelde afbeelding op tabblad opstelling.
Wat daar getoond wordt is gebaseerd op een naambereik "Linkopstelling"
Deze bevat een indirectformule die op basis van de waarde in E9 het systeem vertaald naar tabnaam en een vast bereik cellen van B2:L21 op elk tabblad is het veld dezelfde afmeting.
In cel E9 staat een gegevensvalidatie met een lijst van het naambereik "spelsystemen" de lijst met spelsystemen staat in kolom L. Als een nieuw systeem wordt toegevoegd word automatisch het naambereik aangepast en toont ook in E9 als optie.
 

Bijlagen

  • Opstelling met tab per systeem - vereenvoudigd.xlsx
    22,2 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
ik begrijp wat je bedoelt. Had al zo een vermoeden dat ik te ver doordraaf.
Ik heb het geprobeerd en het lukt. Dat snap ik. Nu wil ik de systemen die aan de rechterkant staan niet in beeld hebben omdat ik deze sheet in een presentatie plak. En is het mogelijk om het regeltje opstelling in de regel systeem te plakken?

Groet

Harry
 
Ja natuurlijk, ik zag zelf gister na plaatsen ook ineens dat daar al een veld was voor het spelsysteem daar had ik eerst volledig overheen gelezen.
is een heel kleine aanpassing dus de dropdown is nu verplaatst van E9 naar D4
 

Bijlagen

  • Opstelling met tab per systeem - vereenvoudigd.xlsx
    24,8 KB · Weergaven: 30
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan