hoe partities beste te gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

woest

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Hoi,

ik heb HD van 20 Gb, verdeeld in 2 partities.
C: 15 Gb, waarvan 5 gebruikt
D: 5 Gb, zo goed als ongebruikt.

heb GhostPE als backup/imageprogramma, maar kan hier niet goed mee uit de voeten: image wordt al gauw te groot om op D: te passen (er van uit gaande, dat je geen image weggooit, voor je een andere, goede hebt gemaakt.)

Mijn vraag is nu: wat is volgens jullie de beste verdeling van mijn schijf in partities en wat kun je het beste op C laten staan.
Je zou bv. c-schijf 6 Gb groot kunnen laten zijn, en bestanden op d zetten, of ook alle programma's behalve windows (heb trouwens W98SE)

Gebruik deze computer vnl. voor spellen voor de kinderen (steeds weer nieuwe, dus installeer er steeds weer meer bij).

Nou goed, op zich is schijf groot genoeg lijkt me, maar ik wil wel graag goede backup/image hebben, want de ellende van opnieuw installeren heb ik al een keertje gehad en dat hoef ik niet meer!

Bij voorbaat dank voor jullie reakties!

Marco

Partities

Dat hangt er vanaf waar je die partities wil voor gebruiken.

Zelf had ik (voor ik mijn 2e schijf kocht) 2 partities beide 20 GBT groot.

De C partitie gebruikte ik oor de installatie van windows en alle andere programma's en de D partitie voor losse bestanden. (MP3, Word documenten etc.)

Als ik dan eens moest formatteren of door een andere oorzaak niet meer kon opstarten, dan bleven in ieder geval die bestanden behouden.

aangezien losse bestanden op die partitie het systeem niet vervuilen is een format van die partitie dus nooit nodig.

Althans zo deed ik het, anderen richten hun schijf weer anders in. (bv. indien meerdere besturingssystemen gebruikt worden)

grtz.

Persoonlijk houd ik mijn c-partitie in verhouding vrij klein (10 van de 80 GB) en gebruik de andere partities als opslag voor bestanden en 1 voor backup.

Maar waarom koop je er niet gewoon een schijfje bij? Een nieuwe 20GB heb je al vanaf € 67,- kijk hier maar eens.

succes:)

Laatst bewerkt:
Tron,

ik heb heel weinig losse bestanden mp3 etc.
Zoals ik al schreef: veel geinstalleerde spelletjes, dus veel op C. Daarom wilde ik ook graag backup, anders moet ik al die spelletjes opnieuw installeren en ben ik ook levels, high scores e.d. kwijt.

NLspecial,

volgens mij heb ik met 15 Gb over (dus 25% gebruikt) op zich nog genoeg ruimte over. Kan dan beter over half jaar 80 Gb schijf kopen voor 75 euro ?!

Voorlopig moet ik het met deze schijf kunnen rooien, dus: hoe kan ik dit het beste doen?

Partities

Vraag je dan af hoe groot die images zullen worden en hoeveel schijfruimte die games innemen.

Verdeel het dan zodanig dat alles erop past.

Anders zul je in ieder geval een grotere schijf moeten kopen.

Een optie is om de 2e partitie te comprimeren.

Grtz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan