• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe pas ik een waarde aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen80

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jan 2008
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een bepaalde waarde in Excel kan aanpassen.

Ik zit met het probleem dat ik tijden krijg aangeleverd in de vorm 24:60:60

Het eerste is uren, tweede minuten en derde seconden. Nu krijg ik sommige waarden aangeleverd als :60:60 nu ziet excel niet goed dat het een tijd is waardoor ik er geen percentages van kan maken als ik het wil vergelijken. Weet iemand hoe ik Excel automatisch er een 0 voor de : kan zetten?

Bij voorbaat alvast dank.

Beste Jeroen,

Welkom op dit forum.
Hoe krijg je dit aangeleverd? In een txt-bestand, csv-bestand of reeds in een excelbestand?

Richard

En misschien ook nog de vraag: WAT voor programma levert in vredesnaam een tijd met 24 uur, 60 minuten en 60 seconden....??? Want eigenlijk staat daar 01:01:00. Of is het alleen om aan te geven dat je in het format uu:mm:ss werkt?

Groet, Leo

Hoi Jeroen,

Code:
Public Sub ReadStrangeTime(strTime As String)
  Dim iHours As Integer
  Dim iMinutes As Integer
  Dim iSecs As Integer
  Dim xData() As String
  strTime = ":60:60"

xData = Split(strTime, ":")
  iHours = CInt("0" & xData(0))
  iMinutes = CInt("0" & xData(1))
  iSecs = CInt("0" & xData(2))

End Sub

geeft je je uren, minuten en seconden in de variabelen iHours, iMinutes en iSecs. Daarna kun je er mee doen wat je wilt.

Deze topic lijkt heel veel op een eerdere topic waar ik een functie voor geschreven had. Met een klein beetje aanpassing is die óók hier in te zetten.
Code:
Function MaakTijd(sInhoud As String)
Dim x As Variant

x = Split(sInhoud, ":")

If x(0) = "" Then x(0) = 0

MaakTijd = TimeSerial(x(0), x(1), x(2))

End Function
Met deze functie wordt je rare tijdstring van :60:60 netjes omgezet naar 01:01:00

Jeroen80, ondanks de verkregen oplossingen zou het toch prettig zijn als je antwoord kan geven op de eerder gestelde vragen. Zo kunnen we tot een meer toegespitst antwoord komen. (het blijft nu otch een beetje gokken!:rolleyes:)

Groet, Leo

Bedankt voor de reacties, laat weten of het gelukt is.

Bedankt voor de reacties, laat weten of het gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan