Hoe Philips Multi Modem/Router gebruiken als repeater/acces point?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bordkarton

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Beste forumgebruikers

Er werd hier vandaag een VDSL2-lijn door Scarlet (BE) geïnstalleerd, met een nagelnieuwe modem/router (Sagem). Het WIFI-signaal geraakt echter niet tot op de tweede verdieping, zodat de gebruikers daar zonder internetverbinding dreigen te vallen. Nu ben ik nog steeds in het bezit van de vorige modem/router, een Philips Multiservices PSTN Blue, in perfecte staat.

Kan deze Philips op de een of andere manier gebruikt worden als repeater/acces point om het signaal alsnog tot op de tweede verdieping te krijgen? Op de eerste verdieping is er een werkende bekabelde ethernetaansluiting, dus in theorie kan ik via die kabel de Sagem modem/router in de kelder aansluiten aan de Philips. De opstelling is dus als volgt:

VDSL-aansluiting (kelder) -> Sagem router/modem (kelder) -> Switch (ethernet, kabel, in de kelder) -> Philips modem/router die als extra wifi acces point fungeert (1e verdieping)

Bij voorbaat hartelijk bedankt!

Jan Jasper

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Philips zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Sagem. En daarna de Philips via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Sagem verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Sagem moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Sagem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Sagem aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Philips router:
Je kunt daarna je Philips router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Sagem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Philips van de Sagem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Philips.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Philips, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Philips.
5. Zet DHCP serving uit op de Philips.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Philips uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Philips een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Sagem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Sagem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Sagem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Sagem al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Philips.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Philips bedraad met een LAN poort van de Sagem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Sagem ipv. de Philips.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Philips nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Philips].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Philips zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Sagem.
Je hebt dus de Philips als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Beste Tijs

Bedankt voor je uitvoerige reactie, met deze informatie zal het vast lukken. Ik probeer het nu, en laat zo gauw als mogelijk iets weten (zodat dit topic gesloten kan worden).

Nogmaals bedankt!

Toch nog een vraagje. Hoe ken ik in de Philips configuratiepagina een ip-adres toe aan een LAN-poort (dacht 192.168.1.250 te gebruiken, btw)? Waarschijnlijk kijk ik er los over, maar ben reeds alle opties en tabbladen afgegaan, en geen poorten te vinden. DHCP Server staat in ieder geval op disabled, alsook alle andere mogelijke opties. Release/renew opdrachten werden doorgevoerd.

Voor alle duidelijkheid, bij vraag 8: ik zet de Philips dan alvast boven (1e verdieping, zie eerste post),en sluit hem aan via de ethernetkabel aan de Sagem (in de kelder). Vervolgens sluit ik mijn pc op een andere LAN-poort van de Philips aan, en voer weer een ipconfig-opdracht uit. Hierna zou elke pc die verbinding maakt met de Philips via de Sagem een ip-adres moeten verkrijgen (via de DHCP van de Sagem veronderstel ik), en bijgevolg ook internettoegang moeten verkrijgen. Klopt dat?

Pfft, en volgens de Scarlet techdienst moest ik de Philips maar insteken en dan zou de Sagem alles zelf doen... Mooi niet dus :)

Wat er in je tweede paragraaf staat klopt helemaal: Alle DHCP serving wordt in de nieuwe setup door de Sagem gedaan, niet (meer) door de Philips.
Hoe je de Philips een LAN-ipadres geeft weet ik verder niet, want ik heb geen handleiding bij de hand van de Philips. Als je een link kunt posten naar een uitvoerige handleiding ervan, dan kunnen we je misschien gidsen.

Ik begrijp de uitspraak van de techdienst niet, want de Philips is (ook) een ADSL modem, dus niet een breedband router(!) Er zijn dus speciale zaken nodig om het zodanig werkend te krijgen dat de Philips ook nog te beheren valt (de stap van het toekennen van dat ip-adres op Philips' LAN-aansluiting). Enige uitzondering zou zijn als de Philips (nu al) in bridging modus zou staan. dat kun je even nakijken in de Philips.

Lijkt mij dat je óf een link moet geven naar de uitgebreide handleiding van de Philips óf 'm ergens uploaden en dan linken hier op het forum) óf contact zoeken met waar die Philips vandaan gekomen is (belgacom/scarlet/dommel/etc.) voor de vraag hoe een ander LAN ip-adres in te stellen. Dit natuurlijk alleen als de Philips niet nu al in bridging modus staat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als het een SNA6500 Philips routermodem is (handleiding: hier) dan moet het in hetzelfde deel staan als waar je gezien hebt dat DHCP serving (al) uit staat. In het bovenste deel van die pagina kun je het LAN ip-adres aanpassen, bij "Router IP address". Let op dat je die instelling ook goed opslaat, waarna je normaal gesproken ook de verbinding met de Philips verliest en die alleen nog op zijn nieuwe LAN ip-adres kunt bereiken/configureren.

Tijs.

Beste Tijs

Het gaat over een Philips SNA6600 (dus met een blauwe bovenkant), naar ik veronderstel de nieuwste uitvoering (er staat dan ook niet louter modem/router op, maar ook die multi-toestand). Ik had gisteren al gezocht naar een handleiding, maar die bestaat dus kennelijk niet (zie in de indexpagina van de handleiding die je hierboven gaf geen 6600-model staan), en een geschreven handleiding heb ik ook al niet (de Philips stond er al vooraleer ik hier introk). Nu, de 6500, 6640 en de 6600 lijken als twee druppels op elkaar, dus ik veronderstel dat de handleidingen ook weinig zullen verschillen.

Er is een mogelijkheid om de Philips in Bridge-modus te zetten (bij ADSL-settings), maar dat lijkt mij vreemd, want daarvoor vereist het ding een (fysieke, rj-11) ADSL-verbinding... Nu staan de ADSL-settings volledig disabled. Ik heb de Philips ook grondig gereset, zodat ik met een verse firmware en fabrieksinstellingen kon beginnen.

De technische dienst ging er iets te gemakkelijk van uit dat de Sagem alles automatisch zou regelen, zei dat ik eerst de Sagem en de Philips van de stroom moest halen, vervolgens de Sagem weer aansluiten en dan kort daarna ook de Philips van stroom voorzien. Zo zou de Sagem automatisch herkennen dat de Philips als bridge moet fungeren. Ik heb dit meermaals, en met verschillende instellingen in de Philips geprobeerd, maar met geen succes.

Soit, ik probeer het nu volgens jouw aanwijzingen, fingers crossed!

Victorie! Alles werkt als klokwerk, zoals verhoopt. De optie om het LAN-adres te wijzigen stond inderdaad bij de DHCP-instellingen. Na deze aanpassing ging het vanzelf.

@ Tijs: heel hartelijk bedankt voor je kundige aanwijzingen!

Dit topic mag gesloten worden.

Jan Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan