Hoe PHP gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ladyke

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
hoi,
ik snap niet zo goed hoe ik php moet gebruiken, mijn webserver (hoster) ondersteund php.
nu hoe moet ik dit plaatsen ? moet dit in de css ? linken erheen ?
kan iemand me uitleggen hoe dit te gebruiken ?

alvast bedankt :P

php tags <php ?>
Whoa....da's wel het meest nietszeggende antwoord dat ik in tijden ben tegengekomen.

Ladyke,
PHP is een soort programmeertaal of liever gezegd: een scripttaal.
Als je niet gewend bent met dit soort talen om te gaan, kan het in het begin allemaal nogal verwarrend zijn.

Misschien is het het beste als je eens op Wikipedia gaat kijken bij PHP

Ik kan het hier wel gaan uitleggen, maar da's net zo iets als Wiki overschrijven. Daar staat het al.

Als je je d'r echt in wilt gaan verdiepen kun je twee dingen doen:
- PHP-boekje(s) opzoeken in de lokale bibliotheek
- PHP opzoeken op internet.

Hier zijn alvast een paar web-pagina's:
PHP Beginners handleiding
Scriptkiddies over PHP
PHP voor beginners

Whoa....da's wel het meest nietszeggende antwoord dat ik in tijden ben tegengekomen.
het kklopt toch ongeveer :D

ik had ook wel door dat TS niets van PHP afwist toen er werd gevraagd hoe zoiets word gebruikt. Maar er werd toch gevraagd of er soort van tags nodig waren :thumb:

dus dit is eigg een beetje zoals javascript ?
oke ik denk dat ik me tijdens de vakantie eens die php's een keertje ga doornemen ,eventueel morgen na school langs de bib gaan .
ik zoek namelijk een soort login script te maken (opzoeken op net) waar je bepaalde dingen mee kunt doen :inschrijven voor activiteit , etc

alvast bedankt en ik laat jullie iets weten als ik wat verder ben :thumb:

Ladyke

Pas op

Er is een belangrijk verschil tussen Javascript en PHP:

Javascript is client-side en PHP is server-side.
Dat wil zeggen:
javascript wordt uitgevoerd terwijl de inhoud van de pagina al bij de bezoeker op zijn scherm staat
PHP wordt eerst uitgevoerd op de webserver van de website en levert dan de inhoud op die naar de bezoeker wordt gestuurd.

Dat betekent meteen ook een gevaar.
In leken-taal: PHP-scripts kunnen misbruikt worden door hackers en op de webserver (of de database) schade aanrichten.
Dus:
Het gebruik van een login-script moet niet te lichtvoetig worden gedaan.

is er eventueel een andere mannier ? vb als ze op de link naar die pagina klikken dat ze dan een soort popup te zien krijgen waar ze een wachtwoord dat ik bepaal moeten ingeven ?
vb voor alle leden 1234 ? en dan hun email geven , naam ,etc ?

Ik mis eigenlijk een paar details in de uitleg van tecsman.

Inderdaad, PHP scripts kunnen misbruikt worden door e.v.t hackers. Maar het is als normale bezoeker van de site helemaal niet mogelijk om de PHP-code te kunnen zien. De enige manier dat hackers misbruik kunnen maken van PHP is door te kijken wat er gebeurt en dan te bedenken wat de code waarschijnlijk is...
Als je je daar goed genoeg tegen beveiligd, wordt het al vrij snel heel moeilijk om misbruik te maken van het PHP script.

Persoonlijk vind ik btw deze linkjes wel ok:
http://www.w3schools.com/php/
http://php.net/

Ook als je een popup gebruikt moet daar een code achter zitten... In theorie kan het ook met javascript (ook zonder popup kan het met javascript), maar dan is er wel het probleem dat iedereen de code kan zien. Dat is dus niet echt veilig.

Mij lijkt het het makkelijkst om toch PHP te gaan bekijken(& leren) en dat je dan daarna je eigen scripts kan maken of je scripts van een ander kan gebruiken en aanpassen (mits je toestemming hebt).

Succes!:thumb:
MartinJM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan