Hoe plaats ik Shares van de Host in Linux MINT

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb Linux MINT in een VMWare Workstation geinstalleerd.
Nu wil ik graag de gesharede SSD schijven (3 stuks) zichtbaar en benaderbaar hebben ik Linux MINT
Hoe doe ik dat?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Probeer het eens met dit commando:
ls /mnt/hgfs

Krijg als antwoord:
bash: /hgfs "map of bestand bestaat niet"
Mogelijk ontbreekt er een App???

Dan gaan we een stapje terug: En wat staat er in /mnt ?

Je zou dit toch volgen?

@Dukkel Mocht je nog interesse hebben. Hier in dit topic verder, en ik ben benieuwd naar wat er in je /mnt staat. Ik volg ook, want dit lijkt me best wel interessant. Maar als ik ik zo is het niet al te complex.

Normaal doe je dat via menu_>schijven en dan koppelen. Maar omdat ik geen kaas heb gegeten van VM (nooit iets geïnstalleerd hierin, gewoon oude laptop en gaan), dus kijk even hoe dat zit.

Hallo @Aar en @femke98
Het is de kunst om VMWare te installeren in Win11 en daarvan uit ook via VMWare Workstation naar Linux Mint 22.3 te kunnen komen. Na wat (nogal veel) te hebben zitten klooien heb ik het dan toch allemaal voor elkaar
Bijna alle instellingen kun je nagenoeg van uit de eerste installatie schermen regelen
Om te beginnen Moet je de Netwerk Adapter instellen op Custom, dan popt VMnet0 meteen al op

Instellingen voor Printers 2026-02-08 191512.png
Gekozen moet natuurlijk voor Linux (Mint) maar omdat Mint niet vermeld staat en praktisch overeenkomt met Ubuntu (maar uitgebreider is) wordt voor Ubuntu gekozen.
Keuzevakje: Linux

Instellingen om Shares mogelijk te maken 2026-02-08 191559.png
In Optie moet ook aangegeven worden Shared Folders: Always enabled
Als je Add gebruikt, kun je (na 2x ENTER door je Windows lopen en de te Sharen bestanden of Directories aanwijzen.
Schermafbeelding 2026-02-08 191708.png
Dan moet je uitzoeken of Samba ook geinstalleerd is, dan moet je dat in Mint nog ff in het Thermonlvenster doen.
bash
sudo apt install samba

Als Samba geinstalleerd is
Moet je uitzoeken onder werk IP nummer Samba de Shares kan vinden.
Dan ga je naat Netwerk en geeft daar in:
smb://192.168.178.196/e/ Waarbij het hier opgegeven nummer mijn IP nummer is en dat moet je vervangen door het IP nummer dat je bij jezelf gevonden hebt.
De e is de naam van de share die je wilt gebruiken. En dan gewoon een <ENTER>

Samba gebruiken.jpg
Excuses voor het beeld.
Hier wordt dus ingevoerd:
smb://[Eign gevonden IP nummer]/[share letter] <ENTER>
Dan moet de share op het het Bureaubla staan
----
Er is nog één nadeel: de Shares zijn nog niety blijven, dus elke keer dat er opnieuw gestart wordt, moeten de shares opnieuw ingesteld worden. (dus dat laatste scherm moet dan weer uitgevoerd worden.
Er schijnt wel een definitieve oplossing voor te zijn dat de shares blijven in Mint blijven, maar dat is mij nog niet gelukt, daarmee ben ik nog aan het werk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan