hoe querie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saartje

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2002
Voor school ben ik een database aan het maken als van een videotheek. Ik heb al een paar queries maar weet niet hoe ik volgende moet maken:
1. Welke leden zijn te laat met terugbrengen van hun geleende video?
2. Welke video wordt het meest uitgeleend?

Op welke manier maakt niets uit, maar heb in ieder geval wel al tabellen met 'genre', 'videogegevens', 'uitleengegevens' en 'klanten'.
Kan iemand mij helpen?

Je moet ook een tabel met startdatum en "uitleendagen" hebben, b.v. dagfilm 1 dag en weekfilm 7 dagen.

Leent iemand op 5-5-2003 een dagfilm, dan moet deze 05-05-2003 + 1 dag later terug zijn, je query moet dus zo opgebouwd zijn dat als de film 05-05-2003 + 2 dagen wordt terug gebracht (of later) je dit kan zien.

Wil je het helemaal mooi maken dan laat je de query ook de eventuele boete berekenen, maar dit is van later zorg :)

E hoe maak ik dan zo'n tabel? Moet ik in die tabel de 'dagfilms' en 'weekfilms' zetten? En formules ken ik ook nog niet zo goed.

Ik kom er niet aan uit, en ik kan net eens op deze computer aan mijn database werken omdat hier een oudere versie op staat. Balen. Eigenlijk had het vandaag al af moeten zijn, maar ik geef het maandag af, heb ik nog een weekend.

Maar mijn hoofd heeft geen zin om te denken terwijl ik het dwing, zo lukt dat niet.

Moet ik dan een kolom Startdatum maken met alle dagen van het jaar? Dat lijkt me overdreven of nie? En dan daarnaast de uitrekening van dagfilm en weekfilm. Help me out please...

Plaats hetgeen je hebt even hier (in een zipje) dan kunnen de access-goeroe's even meekijken.

He is nog een beetje een warboel, moet nog relaties toevoegen etc.
En de tabellen en formulieren zijn nog niet echt gelijk...

Past blijkbaar niet

kleine bijdrage

Hierbij een kleine bijdrage.

Volgens mij ben je al een eind op weg. Ik zie dat je een tabel uitleengegevens heb. Ik neem dat je daar een koppeling hebt aangebracht tussen een uitgeleende video (videogegevens in tabel videogegevens) en de klant (tabel klant). In die tabel uitleengegevens vermeld je denk ik de startdatum van de huur en de einddatum van de huur. Zorg er verder voor dat in de tabel video-gegevens per video een maximale huurtermijn in dagen wordt vermeld. Daarna kan je een query maken met daarin de gegevens van videogegevens en uitleengegevens. Binnen die query kan dan bepaald worden of een uitgeleende videofim tijdig terugkwam (dus klopt het dat de tijd tussen einddatum en startdatum verminderd met de maximale huurtermijn uit de tabel videogegevens 0 is of minder dan 0. Let bij het berekenen wel op of je de einddatum al of niet laat meerekenen in de uitkomst). Zo ja dan kwam de video tijdig terug; zo nee dan was de fim te laat. Als je ook de klantgegevens koppelt weet je dus ook welke klant 1 of meerdere malen video's te laat terugbrengt.

Door de uitleengegevens te koppelen aan de video's en er een kruistabel van te maken kun je per video het aantal records (uitleningen) tellen.

Ik hoop dat ik je op een spoor heb gebracht.

Groet,

Arno.

met die queries heb ik nog wat moeite. Hoe het op deze tekening staat klopt het zeker niet, he.
Hoe moet ik er een formule bij maken?

(en hier een bijlage bijvoegen lukt nie eens)

Ik bedoel: Hoe maak ik die formule om te bepalen of een film te laat is teruggebracht? Ik heb het volgende geprobeerd maar lukt niet (en ik weet niet hoe ik het huurtermijn in dagen bepaal, ik heb het gegevenstype als datum/tijd gedaan; maar hoe zet ik dan neer dat het 5 dagen is? gewoon een 5 plaatsen kan niet):

startdatum+huurtermijn=0 en
< startdatum+huurtermijn

voor einddatum

Laatst bewerkt:
never mind mijn laatste bericht.
ik snap alleen niet hoe ik slechts vijf dagen huurtermijn in datum moet omzetten.
De rest lukt me in ieder geval wel.

niet moeilijk

Saartje,

Als je de velden met de datum ook als datumveld hebt gedefinieerd kun je deze velden gewoon van elkaar aftrekken. Gesteld dat de velden [startdatum] en [inleverdatum] in je uitleningenbestand staan dan kan het verschil in dagen worden uitgedrukt door de formule =[inleverdatum]-[startdatum]. Trek hier weer vanaf de maximale huurtermijn volgens je videobestand. Is de uitkomst dan 0 of negatief dan heeft de huurder zich keurig aan de afspraken gehouden. Is het saldo positief dan is het saldo het aantal dagen dat de huurder te laat heeft ingeleverd.

Groet,

Arno.

ik wordt hier knotsgek... bgin al te wanhopen
zelfs de eenvoudigste dingen lukken me niet.

ik krijg bijvoorbeeld steeds van die foutmeldingen als volgend:
Een of meer waarden zijn strijdig met de validatieregel ="startdatum"+"huurtermijn" die is ingesteld voor Uitleengegevens.Inleverdatum. Voer een waarde in die geldig is vorr de expressie van dat veld.

of vb

Gegevenstypen komen niet overeen in criteriumexpressie

bij queries

ik heb er geen zin meer in :confused:

mijn hersenen beginnen langzaamaan te draaien...
ik heb trouwens nog 1 vraagje:

een Query waar de uitleenprijzen moeten verhoogd worden met Euro 1,50 voor elk videotheeklid. Hoe maak ik zo'n (bijwerk)query?

scusi, ik weet het al...
bedankt voor de info btw :)

PS... ik heb er een goeie site over gevonden, weet niet of jullie het al hier op de helpmij hebben:
http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

PSS... zo is het geworden:
www.angelfire.com/cantina/sara_borgermans/index.htm
staat onder 'ICT taken' in het menuutje

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan