Hoe rechtstreeks opstarten via usb stick?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henry70

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2013
Heb een portable usb stick waar windows10 opstaat, ik draai windows dus via de usb stick. Alleen wat lastig is, als ik wil opstarten moet ik eerst op F8 drukken, ik krijg dan een bootmenu (geen bios) van daar uit moet ik de stick opstarten. Als mijn pc door een windows update opnieuw moet opstarten en ik ben er niet dan slaat hij dat menu over omdat ik niet op F8 gedrukt heb. Vandaar de vraag hoe kan ik rechtstreeks de usb stick opstarten zonder dat ik op F8 moet drukken?

Kijk in het BIOS of je de USb stick als eerste boot device kan instellen.

Dan weet ik het zo ook niet.
Iemand anders misschien.

Is de USB stick wel als UEFI device aangemaakt?

Laatst bewerkt:
Met de usb stick maken, dat doe ik met rufus heb ik altijd mbr partitie indeling gekozen, hij maakt dan bios of uefi dat staat er.
Kies ik i.p.v mbr gpt partitie indeling dan maakt hij er uefi van tussen haakjes staat er geen csm. verder weet ik niet hoe ik het uefi kan maken, ik ga deze laatste proberen

Kan niet, je dient altijd bij een UEFI systeem een USB device via de boot selector op te starten wat je ook als eerste zet in de UEFI om van op te starten want dan wordt er altijd via de Windows Boot Manager gestart.

Je kunt de boel inrichten als een bios systeem met een mbr schijf via legacy of csm, dan kun je wel een boot medium selecteren in de "bios" die dan is geëmuleerd.

Bedoel je dat het helemaal niet gaat? Ik moet er ook bij zeggen dat mijn systeem een oude bios heeft zonder UEFI

Lange Pier, ik weet niet welke stappen ik moet doorlopen, heb een oude BIOS zonder UEFI. Mijn andere pc beneden die heeft BIOS en UEFI

Vaak kan je die optie pas kiezen in het boot menu van het BIOS als er een bootable USB stick inzit.
Dus stick erin, pc aanzetten, naar Bios, bootmenu instellen en dan zou het moeten werken.

Maestro, nee dat staat goed. In het Bios staat usb bij booten als eerst. Ik moet telkens F8 indrukken en dan usb kiezen dan start hij pas op.

Wat is het merk en type moederbord?
Heel soms dien je in de bios het booten v.a. USB te enablen.

Het is een Medion desktop van de Aldi een oudje, ik weet niet hoe ik achter het type moederbord kom.

Die zijn van MSI en het nr. staat op het bord maar de usb boot is daarmee gewoon mogelijk zonder in de bios te duiken.

En waarom wil je perse die W10PE gebruiken en installeer je W10 niet op een andere partitie/schijf/virtueel?

Voor bepaalde programma's lijkt mij het wel handig(video fotobewerking) zodat ik beneden en boven daar aan kan werken, en ik heb altijd een werkend besturingssysteem achter de hand mocht er iets mis gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan