Hoe: Server instellen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

squixs

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2008
Hallo allemaal,

ik vond ergens in een doos een oude Dell Optiplex 170L en ik dacht laat ik daar maar eens een servertje van gaan maken :P. Inmiddels zit er al XP prof op kan hier geen windows 2003 server op zetten opdat ik er geen drivers voor kan vinden op de Dell site, maar hoe maak ik hier eens Server van? Ik wil dan mn printer erop aansluiten en internet en hem dan eigenlijk gebruiken voor Downloaden en voor printen ik heb 2 laptops 1 windows xp prof en 1 windos vista prem en dan nog mijn game pc met vista ultimate het is dan de bedoeling dat ik via die dell kan printen op alle computers kunnen jullie mij hier mee helpen misschien en handige tut? is het uberhaupt mogelijk om dit te combineren met xp / vista??

Alvast bedankt,

sQx

Altijd leuk om dingen uit te proberen. :)

Ik ga er van uit dat je een router hebt met meerdere poorten.

zet de pc bij de router er bij.

Nu neem ik voor de gemakkelijkheid een paar standaard ip adressen, je kunt ook via DHCP werken maar dit vind ik iets gemakkelijker uitleggen.

Voorbeeld:

De router heeft het adres 192.168.0.1
De andere pc's gebruiken nu dus de adressen die er na komen 192.168.0.x

Stel de server heeft het ip adres 192.168.0.2 en de rest van de pc's zitten er boven.

Je zou kunnen instellen dat je kunt inloggen vanuit een andere pc, daar gaat iets te veel uitleg in zitten dus hier heb ik dan weer een link voor:

http://www.microsoft.com/windowsXp/using/mobility/getstarted/Remoteintro.mspx

Zo zou je nooit een scherm nodig hebben bij de server wanneer je er op zou willen werken.

Printer gedeelte

Sluit een Printer aan op de server en deel deze. Wanneer je dit gedaan hebt zou je op de andere pc's via het netwerk deze printer moeten kunnen zien in de netwerkomgeving.

Bij de andere pc's doe je het volgende:

Je voegt een nieuwe printer toe via het configuratiescherm en dan printers.

Je kiest voor de optie Netwerk printer en zoekt dan via het netwerk naar de gedeelde printer.

Je pc installeert automatisch de printer driver.

Nu heb je een printer via je netwerk.

Data gedeelte

Het makkelijkste is om 2 partities op de pc te hebben zodat je een hele partitie kunt delen.

Stel je windows partitie is C: en je data partitie D:

Deel de schijf D: (mocht je geen partities hebben op de server kun je een map maken voor data en deze delen, bijvoorbeeld C:\Data).

Nu ga je op de andere pc's kijken of je de partitie of map kunt zien die gedeeld staat. Je zou nu gewoon bestanden in die map moeten kunnen plaatsen.

Wat misschien makkelijk is, is dat je op de andere pc's een schijfstation maakt met bijvoorbeeld Z:

Dat doe je als volgt:

- Je gaat bij de andere pc's 1 voor 1 een netwerkverbinding maken

Onder vista:

Ga naar je windows explorer toe. Hier zie je je partitie(s) staan.
Bovenin heb je de mogelijkheid om op "Netwerkverbinding maken" te klikken.
Vanuit hier krijg je een scherm waar standaard al het Station Z: wordt gebruikt (als deze nog beschikbaar is).
Door te bladeren kun je in je netwerk zoeken naar de map of partitie die je gedeeld hebt staan. Wanneer je deze toegevoegd hebt klik je op voltooien. Je hebt dan een extra partitie er bij dat eigenlijk niet op jou pc staat maar op die van de server.

Wanneer je nu iets download kun je gewoon als download locatie de Z: partitie gebruiken.

Hetzelfde kun je ook doen onder xp, waar het precies staat weet ik niet, maar het heeft dezelfde benaming "Netwerkverbinding maken".
---------------------
Internet verbinding server
Misschien leuk om te proberen een server te maken die ook je internet doorvoert.

Wat je wel nodig hebt is een 2de netwerkkaart in je server pc.

1 netwerkkaart gaat het internet in
1 netwerkkaart gaat naar de router

Hierbij moet je in de router dus wel bepaalde instellingen doen.

In de router heb je vaak de mogelijkheid om een gateway / dns in te stellen (je router is in principe ook een gateway).

wat gebeurt er dan:

Je server heeft 2 adressen
1 internet ip adres xxx.xxx.xxx.xxx
1 Netwerk ip adres 192.168.0.1

Zorg dat je internet gedeeld staat op deze pc!! Dit is te doen via je netwerk configuratie.

Je router moet nu dus de gateway / dns ingesteld krijgen. Hoe dit moet is afhankelijk wat voor router je hebt.
De router zelf krijgt nu een ander ip adres, dit zou dus bijvoorbeeld 192.168.0.2 worden.
Nu moet je op elke pc en laptop een gateway + dns adres instellen.

Dus je gaat naar je netwerkinstellingen kijken en doet in plaats van automatisch ip adres een vast ip adres.

je hebt 3 pc's ik noem ze A, B en C.

PC A krijgt het ip adres 192.168.0.3
PC B krijgt het ip adres 192.168.0.4
PC C krijgt het ip adres 192.168.0.5

Als gateway stel je het adres in van je router: 192.168.0.2
Dit geld ook voor de DNS 192.168.0.2

Wat er nu gebeurd als je het internet op gaat:

Ik pak even PC A

--> Je typt www.google.nl in
--> Je internet gaat zoeken naar het adres 192.168.0.2 om het internet op te komen (de router dus)
--> de router zoekt weer verbinding met de server 192.168.0.1
--> De pc zoekt verbinding met het internet xxx.xxx.xxx.xxx

Ik hoop dat het allemaal lukt en dat je er plezier in hebt, dat zal zeker zijn als je het daadwerkelijk werkende krijgt. :)

Succes

lamert

Laatst bewerkt:
thnx man daar heb ik ECHT wat aan ik ga het van het weekend proberen heb nu geen tijd, wat ik dan wel moet doen is zeker mn server de hele dag aan laten staan?
als ik internet wil hebben?

Altijd leuk om dingen uit te proberen. :)

Ik ga er van uit dat je een router hebt met meerdere poorten.

zet de pc bij de router er bij.

Nu neem ik voor de gemakkelijkheid een paar standaard ip adressen, je kunt ook via DHCP werken maar dit vind ik iets gemakkelijker uitleggen.

Voorbeeld:

De router heeft het adres 192.168.0.1
De andere pc's gebruiken nu dus de adressen die er na komen 192.168.0.x

Stel de server heeft het ip adres 192.168.0.2 en de rest van de pc's zitten er boven.

Je zou kunnen instellen dat je kunt inloggen vanuit een andere pc, daar gaat iets te veel uitleg in zitten dus hier heb ik dan weer een link voor:

http://www.microsoft.com/windowsXp/using/mobility/getstarted/Remoteintro.mspx

Zo zou je nooit een scherm nodig hebben bij de server wanneer je er op zou willen werken.

Printer gedeelte

Sluit een Printer aan op de server en deel deze. Wanneer je dit gedaan hebt zou je op de andere pc's via het netwerk deze printer moeten kunnen zien in de netwerkomgeving.

Bij de andere pc's doe je het volgende:

Je voegt een nieuwe printer toe via het configuratiescherm en dan printers.

Je kiest voor de optie Netwerk printer en zoekt dan via het netwerk naar de gedeelde printer.

Je pc installeert automatisch de printer driver.

Nu heb je een printer via je netwerk.

Data gedeelte

Het makkelijkste is om 2 partities op de pc te hebben zodat je een hele partitie kunt delen.

Stel je windows partitie is C: en je data partitie D:

Deel de schijf D: (mocht je geen partities hebben op de server kun je een map maken voor data en deze delen, bijvoorbeeld C:\Data).

Nu ga je op de andere pc's kijken of je de partitie of map kunt zien die gedeeld staat. Je zou nu gewoon bestanden in die map moeten kunnen plaatsen.

Wat misschien makkelijk is, is dat je op de andere pc's een schijfstation maakt met bijvoorbeeld Z:

Dat doe je als volgt:

- Je gaat bij de andere pc's 1 voor 1 een netwerkverbinding maken

Onder vista:

Ga naar je windows explorer toe. Hier zie je je partitie(s) staan.
Bovenin heb je de mogelijkheid om op "Netwerkverbinding maken" te klikken.
Vanuit hier krijg je een scherm waar standaard al het Station Z: wordt gebruikt (als deze nog beschikbaar is).
Door te bladeren kun je in je netwerk zoeken naar de map of partitie die je gedeeld hebt staan. Wanneer je deze toegevoegd hebt klik je op voltooien. Je hebt dan een extra partitie er bij dat eigenlijk niet op jou pc staat maar op die van de server.

Wanneer je nu iets download kun je gewoon als download locatie de Z: partitie gebruiken.

Hetzelfde kun je ook doen onder xp, waar het precies staat weet ik niet, maar het heeft dezelfde benaming "Netwerkverbinding maken".
---------------------
Internet verbinding server
Misschien leuk om te proberen een server te maken die ook je internet doorvoert.

Wat je wel nodig hebt is een 2de netwerkkaart in je server pc.

1 netwerkkaart gaat het internet in
1 netwerkkaart gaat naar de router

Hierbij moet je in de router dus wel bepaalde instellingen doen.

In de router heb je vaak de mogelijkheid om een gateway / dns in te stellen (je router is in principe ook een gateway).

wat gebeurt er dan:

Je server heeft 2 adressen
1 internet ip adres xxx.xxx.xxx.xxx
1 Netwerk ip adres 192.168.0.1

Zorg dat je internet gedeeld staat op deze pc!! Dit is te doen via je netwerk configuratie.

Je router moet nu dus de gateway / dns ingesteld krijgen. Hoe dit moet is afhankelijk wat voor router je hebt.
De router zelf krijgt nu een ander ip adres, dit zou dus bijvoorbeeld 192.168.0.2 worden.
Nu moet je op elke pc en laptop een gateway + dns adres instellen.

Dus je gaat naar je netwerkinstellingen kijken en doet in plaats van automatisch ip adres een vast ip adres.

je hebt 3 pc's ik noem ze A, B en C.

PC A krijgt het ip adres 192.168.0.3
PC B krijgt het ip adres 192.168.0.4
PC C krijgt het ip adres 192.168.0.5

Als gateway stel je het adres in van je router: 192.168.0.2
Dit geld ook voor de DNS 192.168.0.2

Wat er nu gebeurd als je het internet op gaat:

Ik pak even PC A

--> Je typt www.google.nl in
--> Je internet gaat zoeken naar het adres 192.168.0.2 om het internet op te komen (de router dus)
--> de router zoekt weer verbinding met de server 192.168.0.1
--> De pc zoekt verbinding met het internet xxx.xxx.xxx.xxx

Ik hoop dat het allemaal lukt en dat je er plezier in hebt, dat zal zeker zijn als je het daadwerkelijk werkende krijgt. :)

Succes

lamert

ik heb een netgear wpn824 v2 wat zijn daar de instellingen voor? zou erg fijn zijn

Meerdere locaties

Hoe kan je het best verschillende locaties verbinden tot 1 grote LAN? Maw:printen van op iedere plek naar iedere plek, faxen die binnen komen en digitaal op een server gezet raadplegen vanop een andee locatie, ... (locaties liggen +- 30 km van mekaar, ...

Groeten,
Geert

Welkom op Helpmij.nl.:)

Topics van 2008 zijn al heel lang niet actueel meer en mogen met rust gelaten worden.

Deze sluit ik nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan