Hoe Sitecom DC 210 swtich koppelen aan bestaand netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulb152

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2013
Hallo,

Ik heb een Sitecom DC 210 switch en die wil koppelen aan mijn bestaand netwerk (wat een modem is). Dus ik gewoon mijn utp kabel van de modem in de switch doen en de andere pc op mijn switch en nog een pc op mijn switch en het werkt gewoon perfect. Totdat ik naar mijn bestaande netwerk wil voor printers delen en documenten etc. Hoe kan ik mijn switch zorgen dat deze niet als apart ip wordt weergegeven maar als gewoon ip maar dus dat de switch echt letterlijk een verdeler is voor de internet kabel die erin zit?

Eerst maar even aangeven wat de ip-adressen zijn van de verschillende pc's op je netwerk.
Een switch is namelijk transparant, dus mag bestands- en printerdeling niet in de weg staan. Dus mogelijk zit het probleem in het delen of firewall-instellingen en (dus) niet in de switches etc. die je gebruikt in je thuisnetwerk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou,

laat ik het anders vragen dan: Hoe stel ik dit dan in?
Kijk als ik de pc's op mijn switch aansluit dan komen ze dus gewoon niet in het netwerk..
Mijn ip adres die ik krijg via mijn switch is op deze pc 192.168.0.2
Het ip adres van die switch is 192.168.0.1
Het ip adres wat ik normaal heb is 192.168.2.5
Dus ja, het verschil zit hem er al in. Ik wil eigenlijk mijn gewone ip adres 192.168.2.5 behouden, dat maakt het makkelijk voor het meeste software etc.

Graag gewoon de antwoorden geven die ik vraag.
Ik wil dus (minstens) het ip-adres weten van jouw laptop/pc en daarnaast eentje van een laptop/pc op je thuisnetwerk die je nu niet bereiken kunt voor wat betreft gedeelde bestanden/printers.

Tijs.

Misschien een nietszeggend kleinigheidje, maar een sitecom DC 210 is geen switch maar een router.
Maakt wel verschil.

@Palomino: Dat idee had ik al, vandaar mijn vraag wat de ip-adressen zijn van de onderling verbindende/delende computers. Wijken die af, dan zijn er verschillende ip-netwerken en dus een router in gebruik ipv. een switch toegepast.

Tijs.

waarom willen mensen perse 2 of nog meer routers in een prive netwerk.
Het is voor mij een volslagen raadsel.
Je gaat het jezelf alleen maar moeilijker maken.
En ik kan ook niet geloven dat providers nu heden ten dage nog modems only verstrekken.
Het zijn altijd modem/routers.
Als je toch bedraad internet, zijn een paar extra switches voldoende, met misschien een draadloos access point als toevoeging.

@Palomino: Helemaal mee eens. Men maakt alles op die manier nodeloos ingewikkeld én er komen meteen problemen met portforwarding (2x portforwarding nodig ipv. 1x) en gedeelde printers/mappen/media(-streaming) etc.

Tijs.

Ok, als ik het goed begrijp heeft de DC-210 het 192.168.0.x netwerk, terwijl de provider routermodem het 192.168.2.x netwerk gebruikt.

Je kunt een breedband router ombouwen naar switch (natuurlijk is het toepassen van een 'echte' switch véél simpeler: aansluiten en klaar).
Kost je 1 LAN-aansluiting, dus je houdt (in jouw geval) 3 switchpoorten over om pc's/printers/laptops etc. aan aan te sluiten.
Even aangepast aan jouw situatie:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sitecom zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider's routermodem. En daarna de Sitecom via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de provider's routermodem verbinden.

Werkzaamheden aan de Sitecom router:
1. Ontkoppel de Sitecom van de provider's routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Log in op de Sitecom: http://192.168.0.1
4. Zet DHCP serving uit op de Sitecom.
5. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
6. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider's routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider's routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider's routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider's routermodem al als LAN ip-adres gebruikt!
Als je twijfelt, stel dan 192.168.2.253 in als LAN ip-adres van de Sitecom

De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
7. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom bedraad met een LAN poort van de provider's routermodem.
8. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan (of herstart de pc), en het ip-adres zal je pc nu krijgen van de provider's routermodem ipv. de Sitecom. [Dus een 192.168.2.x ip-adres.]
9. [Je kunt de configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 6 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sitecom].

Alle pc's die via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider's routermodem.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs hartstikke bedankt voor je moeite en voor je uitleg,

ik ga gelijk je stappenplan uitvoeren en ik laat je het resultaat weten!

groet,

Fijn dat je ermee geholpen bent.

Natuurlijk blijft onverminderd dat toepassing van zo simpel mogelijke apparatuur de voorkeur geniet zoals Palomino al aangaf. ;)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan