• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe start ik een makro door op een cel te klikken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hahaHans

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2006
Ik wil graag een makro starten door op een cel te klikken. Soms zal die cel niet zichtbaar zijn en dus de makro niet beschikbaar. En soms zal die cel van grootte veranderen. In alle gevallen is het de bedoeling dat een makro gestart wordt als ik ergens in een cel klik.

Geldt dit voor een bereik van cellen of voor 1specifieke cel?
Is het mogelijk dat er meerdere macro's via het werkblad gestart moeten kunnen worden?
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het is de bedoeling dat er meerdere makro's (minstens 35) in de file komen. Het is een tabel met ruim 20 kolommen die gesorteerd moet kunnen worden op elke kolom. Dit is het gemakkelijkste als de bovenste cel van elke kolom aanklikbaar is en daardoor de gehele tabel gesorteerd wordt met die kolom als 'leider' van het sorteren.
Ik heb zoiets eerder gedaan door een doorzichtig gif plaatje op elke bovenste cel te zetten en door het aanklikken van dat plaatje een makro te starten. Dat werkt prima als de kolommen altijd dezelfde breedte hebben. Maar het is nu ook de bedoeling dat soms slechts een deel van de kolommen zichtbaar is en een andere keer weer een ander deel van de kolommen. (Ook gestuurd door een serie makro's) En dan werkt het systeem met plaatjes alleen als die plaatjes meeveranderen met de cellen waarin ze staan. Dus een andere vraag om mijn probleem op te lossen zou zijn: Hoe koppel ik een plaatje zodanig aan een cel dat het plaatje altijd de gehele cel bedekt, onafhankelijk van hoe groot de gebruiker die cel maakt?

Een figuur dezelfde grootte maken als een cel en er aan koppelen kun je doen door "Figuur opmaken" --> "Kenmerken" --> "verplaatsing en formaat gerelateerd aan cellen."

Dit is voor mij een elegante en prima oplossing.

je kunt bij invoegen/afbeeldingen/autovormen een rechthoekje invoegen die je dan door middel van de alt toets in te houden en dan slepen aan een cel kunt koppelen en als die cel dan groter wordt gaat dat rechthoekje mee met de cel.

Greetz AVA

Hoi Avalondra,

Goeie tip. Dat werkt nog een stuk flexibeler als mijn doorzichtige gifje. Dank je.

Hoi Avalondra,

Ja hoor, dat werkt prima met makro's. En door een weloverwogen mix te maken tussen vormen die gehecht zijn aan de cellen en vormen die dat niet zijn kun je heel handig al je makro's gebruiken.

Hans

ik vind het fijn om te horen dat je het een fijne oplossing vind.

Greetz AvA

ps. mix ze dan maar verder he

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan