• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe start ik vba ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

grema

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2006
aan allen ,

ik zie jullie steeds werken met VBA ;

hoe start ik er eigenlijk mee, waar vind ik iets terug ( behalve met jullie steun)

( een leek als ik , wil ook eens wat bijleren . Beschouw me als een eerstejaars en bekijk jullie als docenten .

ik zie de reacties al .

aan allen ,

ik zie jullie steeds werken met VBA ;

hoe start ik er eigenlijk mee, waar vind ik iets terug ( behalve met jullie steun)

( een leek als ik , wil ook eens wat bijleren . Beschouw me als een eerstejaars en bekijk jullie als docenten .

ik zie de reacties al .

Je bedoelt dus ook te willen werken met VBA?

Ja ;

zoals ik onderstaand : ergens tegenkwam :

Sub werkbladenprinten()
Dim wsh As Worksheet
For Each wsh In ThisWorkbook
If wsh.Range("A1") = 0 Then wsh.PrintOut
Next
End Sub

Hoe start ik daar nu mee en waar halen jullie al die kennis, ik wil wel hulp inroepen ....maar ik wil eigenlijk eerst zelf iets proberen , waar bij jullie mij dan eventueel kunnen helpen .

grema

De code die je aangeeft moet in een gewone Module komen. Al besef ik nu dat je niet zal weten hoe dat moet. Geeft niet, komt wel.

Heb je al eens de VBA omgeving ontmoet? In Excel, doe Alt-F11, of Extra > Macro > Visual Basic Editor, en neem de tijd om dat "spel" daar eens aan een onderzoek te onderwerpen. Je keert terug met opnieuw Alt-F11, zodat je niet verloren raakt ;)

Wigi

wigi,

bedankt voor je snelle reacties

heb inderdaad reeds de pagina geopend : ( reeds meerdere zaken zien in functioneren )

Draait zelf een applicatie op maat voor me geschreven . Met prachtig resultaat.

Maar nu wil ik zelf iets knutselen . Als ik het blad open en naar vba ga krijg ik lege bladen .... MAAR DAN :( ????

'k zie de bomen niet in het bos , of juist wel ( teveel groen :D :D )

wigi,

bedankt voor je snelle reacties

heb inderdaad reeds de pagina geopend : ( reeds meerdere zaken zien in functioneren )

Draait zelf een applicatie op maat voor me geschreven . Met prachtig resultaat.

Maar nu wil ik zelf iets knutselen . Als ik het blad open en naar vba ga krijg ik lege bladen .... MAAR DAN :( ????

'k zie de bomen niet in het bos , of juist wel ( teveel groen :D :D )

Dan zul je moeten nagaan wat het beste bij jou past:

- een cursus avondschool?
- een boek doorlezen van A tot Z (waarschijnlijk een boek voor dummies dan)
- een autodidact zijn en (vele) uren spenderen op internet en forums?
- een combinatie van bovenstaande
- met een vriend samenzitten die jou kan inwijden in de wondere wereld van VBA Excel
- ... (vul zelf aan)

That's up to you to decide

Wigi

Dan zul je moeten nagaan wat het beste bij jou past:

- een cursus avondschool?
- een boek doorlezen van A tot Z (waarschijnlijk een boek voor dummies dan)
- een autodidact zijn en (vele) uren spenderen op internet en forums?
- een combinatie van bovenstaande
- met een vriend samenzitten die jou kan inwijden in de wondere wereld van VBA Excel
- ... (vul zelf aan)

That's up to you to decide

ik volg wel op het forum ; maar mischien kan je me een eenvoudig voorbeeld geven zodanig dat ik kan checken , waar ik wat moet plaatsen .

OK dan

- Events / gebeurtenissen komen in het eigen blad. Bv. een Worksheet_Change event voert de code uit als een cellenbereik wijzigt. Die code zet je dan achter het blad waar de cellen gaan wijzigen.

- In een module komen o.a. UDFs: user defined functions. Dus als je een nieuwe functie schrijft (bv. de som van de cellen met een gele achtergrond in de cel), dan plak je de code in een nieuwe module. Tevens komen daar 'algemene macro's' die onafhankelijk van een blad uitgevoerd worden; ook een gewone Functie of Sub (dat een stukje van je programma uitvoert) komt in een module.

- in een blad komt bv. de code van een knop (button)

- dan heb je nog userforms: maak bv. je eigen dialoogvenster waar gebruikers iets moeten invullen / aanklikken, ... dan heb je een userform en de code van die userform komt erachter te staan. Klik rechts op de naam van de userform en kies 'View code'.

- over class modules moet je niet te veel weten nu. Weet er zelf ook maar de basis van.

Samengevat: heel dikwijls doe je Insert > Module en plak je de code daar.

Zet altijd Option Explicit bovenaan ELKE code. Declareer ook ALTIJD AL je variabelen. (Of Option Explicit houdt je toch tegen met een foutmelding :D).

Wigi

thanks
:thumb:

zoek het verder uit op testbestanden en vraag zeker voor onder de kerstboom

een handboek voor beginners

groetjes

grema.

OK, veel leesplezier. Werk wel tegelijkertijd op de PC als je leest. Veel oefenen, jezelf vragen stellen, jezelf uitdagen, verder denken dan in het boek staat.

En als je er niet uitgeraakt, zal iemand hier wel eens proberen je uit de puree te halen.

Wigi

Eerste leestekst vind je bv. hier bij Aaron Blood, Ozgrid Most valued member. Net als mezelf sinds vandaag, euh gisteren :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan