Hoe stel je 'is niet' in?

Status
Niet open voor verdere reacties.

esther veen

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2007
Berichten
48
Hoe zeg je criterion, dat je juist iets niet wilt, dus bijvoorbeeld, ik wil alle opties opvragen behalve ... Is daar een functie voor, of moet ik alle opties die ik wel wil invoeren?
 
WHERE veld NOT IN (waarde1, waarde2)

Meer...
 
Laatst bewerkt:
Beste Tha Devil,

Dank dank voor het razendsnelle antwoord. Helaas begrijp ik het toch niet helemaal, omdat ik geen MYSQL gebruik, maar de querie in de design view maak. :eek: Daar zit dan een soort functie-knopje, maar de functies die daarin staan zijn maar beperkt. Is er een manier waarop ik die functies die je me hebt gestuurd daar ook in kan gebruiken, of moet ik wel in MYSQL werken?
Je schrijft 'where' veld, maar ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

Alvast bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
In de grafische query editor van Access kun je in de rij 'criteria' bv zetten
<> 10
Om alle records te krijgen waarvoor een kolomwaarde niet 10 is.
De NOT operator gebruik je in speciale gevallen, zoals je bv al zag, NOT IN () of NOT NULL
 
Het lijstje welke op de MySQL site staat zijn vergelijkingsoperatoren. Deze zijn aanwezig in de meeste databases dus waarschijnlijk ook in die van OO.

Je voert een vergelijking op een veld uit dus daarom gebruik je WHERE

Stel dat je dus uit de tabel mensen iedereen wilt hebben behalve de mensen die als voornaam Piet en Jaap hebben.
De query wordt dan: SELECT * FROM mensen WHERE voornaam NOT IN ('Piet', 'Jaap')
 
Als je een querie maakt in SQL-view dan werkt die code inderdaad (heb het even uitgeprobeerd en het lukte). Als je die codes een beetje onder de knie krijgt is dat waarschijnlijk inderdaad erg makkelijk.
Ik werk normaalgesproken met de design-view, dat is een manier waarbij je geen codes gebruikt, maar meer knoppen zeg maar. Dat is wat geschikter voor leken zoals ik. Daarin werkt <> helaas niet, al kun je natuurlijk wel alle zaken groter dan dit en kleiner dan dat aanvragen om alsnog tot je antwoord te komen (wat helaas niet lukt met voornamen natuurlijk, die zijn niet echt op grootte te sorteren..).
In ieder geval, ik kan hier al een heel stuk mee vooruit. Het zou fijn zijn als iemand de code zou weten voor de querie in het design view, maar zo lukt het me ook, dus wederom hartelijk dank! :thumb:
 
Nou, ik ben erachter, door later weer eens te kijken in de querie waarin ik de code had geschreven. Het is, in design view, het volgende: NOT IN ('Piet'), bijvoorbeeld. Ik wist dat niet van die haakjes....

Duss, opgelost! Thanks! (Zonder jullie tips was het niet gelukt hoor!)
 
de NOT IN moet gevolgd worden door een lijst, inderdaad gescheiden door die haakjes, maar kan bv ook als volgt:

Code:
SELECT * FROM TBL_Personen WHERE PersoneelsNr NOT IN (SELECT PersoneelsNr FROM TBL_Ontslagen)
 
Nou, ik ben erachter, door later weer eens te kijken in de querie waarin ik de code had geschreven. Het is, in design view, het volgende: NOT IN ('Piet'), bijvoorbeeld. Ik wist dat niet van die haakjes....

Duss, opgelost! Thanks! (Zonder jullie tips was het niet gelukt hoor!)

Dit is de SQL syntax pagina van de in OOo ingebouwde sql machine

http://hsqldb.org/doc/guide/ch09.html


Daar vind je onder andere de volgende waarden voor de WHERE clausule:

{ value [|| value]
| value { = | < | <= | > | >= | <> | != } value
| value IS [NOT] NULL
| EXISTS(selectStatement)
| value BETWEEN value AND value
| value [NOT] IN ( {value [, ...] | selectStatement } )
| value [NOT] LIKE value [ESCAPE] value }
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan