slimme stekker, risico?

keesfilius

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Er wordt vaak gewaarschuwd voor beveiligingsrisico's m.b.t. het internet of things. Nu heb ik onlangs een slimme stekker (smart plug) aangeschaft. Deze stekker kan ik via het wifinetwerk met een app op mijn telefoon bedienen.
Bij het installeren van de stekker viel het mij op dat op mijn telefoon de stekker herkend werd als een wifi netwerk. Dat vond ik niet logisch omdat ik juist die stekker wil verbinden met mijn 2.4 Ghz netwerk.
De stekker functioneert inmiddels en ik zie deze niet meer tussen de wifi netwerken. Ik zie tussen de netwerken wel de printer (foto). Hoe zit dat dan?
Maar mijn eigenlijke vraag is of de stekker nu inderdaad een risico is. Ik heb niet kunnen ontdekken dat ik een wachtwoord of pincode kan instellen. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat kwaadwillenden via de stekker op mijn wifi netwerk komen?

Groeten,
Kees

Bijlagen

• wifi netwerk.jpeg
    wifi netwerk.jpeg
    68,9 KB · Weergaven: 11
Slimme stekkers veilig gebruiken

Controleer certificeringen:

Koop stekkers met UL-, ETL- of CE-markering.

Ken de limieten:
Zorg dat het maximale wattage/amperage van de stekker overeenkomt met het apparaat; gebruik het alleen voor lampen, ventilatoren, enz., niet voor apparaten met een hoog stroomverbruik.

Doe onderzoek naar merken:
Kies gerenommeerde merken die bekend staan om het uitbrengen van beveiligingsupdates (bijv. TP-Link).

Beveilig uw netwerk:
Gebruik sterke, unieke wifi-wachtwoorden en houd IoT-apparaten indien mogelijk op een apart netwerk.

Firmware bijwerken:
Houd de software van de stekker up-to-date om kwetsbaarheden te verhelpen.

Koppel los bij twijfel:
Als een stekker geen markeringen heeft of er slecht uitziet, haal hem dan onmiddellijk los.

Bedankt Senso voor de adviezen. Die gaan vooral over het technische deel, maar ik ben vooral benieuwd naar de beveiligingsrisico's en specifiek de ongewenste toegang tot mijn wifi netwerk.

Je moet tegenwoordig een universitaire opleiding hebben of Einstein zijn om alles nog te begrijpen en weten wat iets doet?
Ik neem aan dat de Firewall regels voor (rand)apparatuur moet aanmaken opdat je deze veilig kunt gebruiken en jouw systeem veilig blijft.

Ik heb overal in huis slimme stekkers maar ook slimme apparaten. Ik vind het handig, vooral voor de lampen in de achtertuin. Om die aan te doen moet ik de garage in en ergens achter een stelling zit de schakelaar. Nu wifi lampen erin en klaar.
Een andere buitenlamp heeft zo'n slimme stekker, omdat ik anders het washok in moet. Gemak dient de mens.
Ik heb absoluut niets gezien wat mij zorgen baart met deze slimme stekkers en lampen.
Ik gebruik de merken van Action en Kruidvat.

Firewall regels hoeven helemaal niet, dat is klinkklare onzin.

Je printer, dezelfde als ik, zit op wifi, maar die kan je namelijk ook online gebruiken. Vandaar dat je hem ziet. Je zult dat wel hebben ingesteld. Ik zie hem ook staan bij verbindingen, je kan hem overal bedienen vanaf elke laptop en smartphone die je hebt. Je slimme stekker bedien je met een app.

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat kwaadwillenden via de stekker op mijn wifi netwerk komen?
Je zult wel goede wachtwoorden moeten instellen en niet de standaard wifi wachtwoord behouden. Dus je modem van je provider, altijd het wachtwoord veranderen!

Lees dit artikel.
TS schrijft:
Ik heb niet kunnen ontdekken dat ik een wachtwoord of pincode kan instellen.

Wachtwoord van je wifi is in je modem, die kan je veranderen van de standaard.
Maar Lange Pier heeft gewoon gelijk, het wordt gekoppeld aan je wifi.
Dus, slimme stekker instellen, dan doorloop je de instellingen van de app, daar moet je de wifi wachtwoord instellen. En als het oké is, dan kan je een stekker insteken.

Wat is het merk?

Maar mijn eigenlijke vraag is of de stekker nu inderdaad een risico is. Ik heb niet kunnen ontdekken dat ik een wachtwoord of pincode kan instellen.
Je zult dat ding toch moeten installeren via de app die erbij hoort en dan moet je een wifi wachtwoord instellen.

Terug
Bovenaan Onderaan