• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe vaak komt cijfer voor in 1 t/m 100

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happy83

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2015
Hallo,

Ik wil graag in excel een formule zetten die automatisch voor me uitrekent hoevaak een cijfer voorkomt in een getallen reeks
Stel ik heb cijfer 1 t/m 100 dan wil ik graag weten hoevaak cijfer 1 voorkomt, hoevaak cijfer 2 enz enz

Wie kan mij helpen?

Met deze formule zou het moeten lukken:
=aantal.als(bereik;criterium)
Bereik = kolom met je getallen
Criterium = getal waar je naar zoekt

dit had ik al geprobeerd. Ik heb nu 1 t/m 100 in cel A1 t/m A100 gezet. Als ik dan als bereik A1 t/m A100 gebruik en criterium 1 dan krijg ik als resultaat 1.
ik zoek naar het volgende: Als het bereik 1 t/m 10 is dan wil ik graag dat de formule aangeeft dat het cijfer '1' 2x voor komt (1, en 10).

Gebruik anders deze eens in rij 1 en met de cijfers 1 tot 100 in een naambereik 'bereik':
Code:
=SOM(LENGTE(bereik)-LENGTE(SUBSTITUEREN(bereik;RIJ();"")))
Activeren via Ctrl-Shft-Enter

Het is me gelukt! Ik kan nu de cijfers optellen. Nu zou ik de formule nog iets verder willen uitbreiden. Als ik nu alleen cijfers 38 t/m 75 nodig heb moet ik de formule overal aanpassen. Zou dat ook makkelijker kunnen door bijvoorbeeld een invoerveld ergens te maken en dat dan automatisch de hoeveelheid cijfers wordt berekend. Ik heb excelbestand toegevoegd.

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel

Bijlagen

Zo iets dan?
Vul de beginregel en de eindregel van het bereik in C2 en D2.

Bijlagen

Hallo,

Ik weet niet of het perse met een formule dient te gebeuren maar het is ook heel goed mogelijk met een eenvoudig draaitabelletje.
Dus zonder een (matrix)formule.

Mvg Peter

Bijlagen

Maarde resultaten kloppen niet, zo!!

@Cobbe

Je hebt volkomen gelijk.
TS heeft het idd over aantal cijfers optellen en niet zoals ik heb begrepen, het aantal van cijfers.

Mvg Peter

Cobbe, dit is inderdaad wat ik bedoelde. hier kan ik mee verder! ontzettend bedankt voor de snelle reacties

Probleem opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan