• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe vba helpsysteem gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Beste,

Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven over hoe vba help te gebruiken?
Ik vraag me af hoe je nu de juiste eigenschap kan vinden van een bepaald object.

Een eenvoudig voorbeeld.
Als ik de gebruikte cellen wil gebruiken, kan je volgende code gebruiken.
Code:
ActiveSheet.UsedRange

Maar als ik "ActiveSheet" intyp, en druk een punt ".", dan spring de IntelliSence niet aan.
Als ik op of achter het woord "ActiveSheet" ga staan en druk F1, dan krijg ik geen helponderwerp.
Als ik in het objectenvenster het woord "activesheet" typ, staat de eigenschap "UsedRange" niet in de lijst van de leden.
(ik gebruik excel 2010)

Is het dan zo dat je beter gewoon online zoekt?
Of gebruik ik de helpfunctie verkeerd?

Alvast bedankt.
Wocky.

Laatst bewerkt:
Als ik de intellicense wil gebruiken om wat voor redenen dan ook, schrijf ik de code in een bladmodule.
Typ dan: Me.

Dag Harry,

Ok goede tip.
Dankjewel hiervoor.

Weet je ook waarom het niet werkt als ik code typ in een aparte module?
Ik heb al wat gevonden op internet, dat het te maken kan hebben met het feit dat als je, het object "activesheet" gebruikt, hieronder verschillende objecten als lid onder vallen, maar van een verschillend type.
In dit geval een worksheet & een chartsheet... en daarom intellisense (of autolist members) niet open springt...
Maar als ik dan van begin in de syntax probeer om heel duidelijk te zijn naar welk object ik refereer.. blijkt het nog steeds niet te werken.. dus er moet nog een andere reden zijn...
Code:
Application.ActiveWorkbook.Worksheets(1)

Na deze syntax sprint dus auto-list-members nog steeds niet open.
(je tip is echter wel goed)

Groeten Wocky

Ik vind Intellisense niet erg consistent.

Gebruik de codename van een werkblad:
Engels: Sheet1.
Ned. Blad1.
Dan werkt Intellisense wel.

Meestal markeer ik een woord en sla dan op F1.
Verder gebruik ik F2, selecteer een bibliotheek en voer een tekenreeks in.
In de gefilterde resultaten zoek ik dan verder.

Een extra argument voor het declareren van variabelen. Als je een variabele declareert zoals:
Code:
Dim Sh As WorkSheet
dan werkt de intellisense. Bij ActiveSheet werkt Intellisense niet omdat niet bekend is of het om een werkblad, een grafiekblad, een macroblad of een dialoogvensterblad gaat. Dat het bij Worksheets(1) niet werkt is een bug in de VBE, geldt voor meer collecties dat het niet werkt. Declareren van een variabele van het juiste type werkt dan wel.

Hoy allen,
Toch interessante weetjes allemaal voor een beginner zoals ik.

Alvast bedankt.
Ik onthoud declareren in variabele van het juiste type, en dat er bugs inzitten.
En al de rest ook natuurlijk.
Voor mij is het helpsysteem nog niet altijd duidelijk... Als je f1 drukt krijg je de hulp van het object, niet van de eigenschap.. Terwijl die eigenschap zelf ook een object is, waarvan je dan weer de volgende mogelijke eigenschappen wil te weten komen... Maar dus niet te zien krijgt in de help.. Tenzij ik het dus allemaal verkeerd begrijp. Anyway, het is me alvast al wat duidelijker geworden.

Kan misschien iemand mij nog iets meer verduidelijking geven over wat juist "klassen" zijn? (in het objectenvenster f2). Ik begrijp dat dit gewoon ook objecten zijn, maar gewoon hoger gelegen in de hiërarchie?
Of valt hier nog iets meer genuanceerd over te vertellen?

Alvast bedankt.
Groeten Wocky.

In de object browser staat van alles in de lijst met classes, in principe alle objecten die child-objecten hebben, maar ook sets van constanten. Ik zou niets genuanceerder weten dan wat hier en in jouw bericht al staat :-)

Hoy allen,

Bedankt voor jullie toelichting.
Ik denk dat ik het helpsysteem nog wat beter gewoon moet worden, maar jullie tips zijn zeer handig.
Alvast bedankt.

Wocky

Allen,

Toch nog even wat meer info gevonden over klassen.
Blijken blauwdrukken te zijn van objecten.
Met de info die ik gevonden heb is het me ook duidelijk waarom intellisense soms niet lijkt te werken, en vooral hoe de structuur van het objectenvenster werkt.
Ik weet niet of ik content van andere websites hier mag plaatsen, maar hieronder enkele links van video's, voor mogelijk toekomstige kijkers.

Ineens misschien de bijkomende vraag... weet iemand nog een goede cursus voor vba?
Ik heb zojuist excel vba for dummies achter de kiezen... heel blij dat ik die cursus verorberd heb...
Maar... er wordt geen woord in gesproken over klassen en klassemodules... wat me weer een beetje doet twijfelen of ik niet een iets meer complete cursus nodig heb...
Gelukkig heb ik onderstaande video's gevonden... zij vormen toch een belangrijk ontbrekend puzzelstuk voor het doorgronden van het werken van vba vind ik...
De antwoorden op de vragen, waarom doet die intellisense zo raar, hoe werkt dat objectenvenster nu juist... zijn nu toch weer een pak duidelijker vind ik.
Dus als iemand een meer complete, maar toch aangename cursus weet, tips zijn altijd welkom... al heb ik het gevoel dat google nu nog het meest praktische gaat worden... hoewel...

Groeten Wocky.

https://www.youtube.com/watch?v=OdeTKX87pcE
https://www.youtube.com/watch?v=sT3yYyCHxKY
https://www.youtube.com/playlist?list=PLsLDPRMf4DDkeXumzc18qZd84nhqhKfWE

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan