hoe ver kan een beveiliging gaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tjoljok

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2010
Goedemorgen allemaal, ik ben niet zeker of ik deze vraag hier kan stellen maar zal het wel lezen als het niet goed is. Bij mijn werkgever is er iets raars gebeurt. Bij het verkrijgen van een nieuwe pc en aansluiting op het intern netwerk, ben ik per toeval op een aantal bestanden gestuit die alleen maar op mijn usb-stick stonden en die ik nooit op een harde schijf of pc heb gekopieerd. Vooral omdat daar zaken op stonden van mij persoonlijk. Natuurlijk kan er nu gezegd worden dat dit niet mocht maar daar gaat het niet over. Bestaat er zoiets als men zijn usb in een poort steekt dat deze ongemerkt alles kopieert wat daar opstaat en ongemerkt dit opslaat? Bestaat er iets waarmee ik zelf eens op onderzoek kan gaan waar zij nog ons mee in het oog houden? En vooral hoe kan ik mijn gegevens er af krijgen? Want als men bestanden verwijderd die gaan via de vuilbak en nadien staan die in een mapje zodat men denk dat deze zijn verwijderd en daar blijven ze staan.
Alvast bedank voor de info of help.

Dat zou via een script vast wel mogelijk zijn, maar wat heeft de werkgever hier aan?
Heb je de bestanden wel eens geopend op je werk? Dan zou het prima kunnen dat de bestanden als tijdelijk bestand ergens zijn weggeschreven. Windows ruimt dit niet altijd even netjes op. Vandaar dat als je op je thuis pc goed zoekt, al dan niet met recovery tools, dan kan je heel wat terugvinden.

Dat zou via een script vast wel mogelijk zijn, maar wat heeft de werkgever hier aan?
Heb je de bestanden wel eens geopend op je werk? Dan zou het prima kunnen dat de bestanden als tijdelijk bestand ergens zijn weggeschreven. Windows ruimt dit niet altijd even netjes op. Vandaar dat als je op je thuis pc goed zoekt, al dan niet met recovery tools, dan kan je heel wat terugvinden.

Wat bedoel je met script? Mijn kennis is nu ook weer niet zo groot. Wat mijn werkgever hier aan heeft is een raadsel. Wat mij het meest stoort dat is dat deze het ongevraagd kopieert of hoe men het noemt zonder mijn toestemming. En ja ik heb bestanden geopend maar alleen bepaalde die ik nodig had maar verder niks.

Zoals Maniac2003 al aangaf, zodra je een bestand opent wordt er een tijdelijk bestand in de temp folder aangemaakt. Hier kun je niks tegen doen.

Uitleg script(taal);
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scripttaal

ok bedankt.Maar als ik het goed begrijp blijven er temp files achter als men het opent en die kan men verwijderen. Maar heel mijn usb-stick staat er op en ook die ik nooit geopend heb, hoe kan dat dan?

Dat is inderdaad vreemd, dat zou je aan je werkgever c.q. de IT-man/vrouw moeten vragen.
Geloof trouwens ook niet dat het mag, zonder toestemming (privé)gegevens van jouw USB-stick zonder toestemming kopiëren.
Maar kan je ook aangeven waar je die bestanden hebt gevonden? Een precies pad bedoel ik dan, bijv. C:\Program Files\blabla

Dat is inderdaad vreemd, dat zou je aan je werkgever c.q. de IT-man/vrouw moeten vragen.
Geloof trouwens ook niet dat het mag, zonder toestemming (privé)gegevens van jouw USB-stick zonder toestemming kopiëren.
Maar kan je ook aangeven waar je die bestanden hebt gevonden? Een precies pad bedoel ik dan, bijv. C:\Program Files\blabla

Waar deze staan kan ik nu op dit moment niet zeggen omdat ik er niet naar heb gekeken, was te verbaast om deze te zien. En ik heb er naar gevraagd en deed er ontwijkend over dat hij dat ook niet wist en dat de pc via ons hoofdkwartier bij ons terecht komen wat er daar gedaan word voor wij die gebruiken dat wist hij niet.

Het is uiteraard lastig van buitenaf de situatie te overzien, maar zoals het er nu naar uitziet zou ik zeker geen usb-stick of wat dan ook met eigen informatie gebruiken op de bedrijfs-pc. Nogmaals ik vind het als ICT-beheerder in opleiding maar een vreemd iets. En ik zou ook niet kunnen bedenken wat een beheerder of wie dan ook met jouw data zou moeten, even van goede bedoelingen uitgaande.

Maar als jullie de pc's van het hoofdkwartier geleverd krijgen is het iets voor jouw baas om daar duidelijk over te scheppen lijkt mij. Lijkt me voor hem/haar toch ook geen geruststellende gedachte dat alles wat je op de pc aansluit blijkbaar gekopieerd wordt.

Dus of het is iets compleet anders wat ik zo als buitenstaander moeilijk kan inschatten, of het is iets wat in mijn ogen in ieder geval niet echt jofel is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan