hoe ver mag mijn ht bus komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gokhan1991

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
337
Hallo

ik ging ff wat overclocken maar hoe ver mag ik die overclocken mijn systeem:
Amd 64 x2 4600 2.4ghz
1024 dd2 sdram 533mhz
nvidia geforce 7500 le 512 mb turbocache
meer over me pc specs vind je in mijn systeem

ik heb het tot zo ver overclocked en mijn cpu en moederbord worden zon meest 2 graden warmer hier een pic.

[URL=http://img383.imageshack.us/my.php?image=dacz0.jpg][/URL]
 
Verschilt per pc en per configuratie...

Het beste antwoord is waarschijnlijk "Tot hij niet meer opstart".
Of je daar ze blij mee moet zijn is een ander verhaal :rolleyes:, maar een processor heeft niet voor niets een bepaalde kloksnelheid mee gekregen.
 
als me temp. gewoon goed blijft is er verder tog geen probleem en heb je ook een programma om te testen of me pc nog stabiel is?
 
HT bus

Okay, ik weet niet hoeveel je weet over oc-en, maar er zijn wel een aantal dingen die je moet weten. Ten eerste kan ik een paar sites aanraden, die mij ook aangeraden zijn toen ik ging overclocken. Ter referentie, mijn venice 3000+, die stock op 1800 draait, draait nu op 2400mgh, wat niet geweldig is, maar dat ligt aan mijn moederbord.

http://forums.anandtech.com/categories.aspx?catid=28 Hier moet je de 2e thread hebben, de Quick and dirty A64 clocking guide **UPDATE** X2 OC information! Het is in het engels, maar het vertelt hoe je in ieder geval VEILIG kan overclocken. Mijn HT bus mag bijvoorbeeld niet te veel over de 1000 komen. Standaard staat de multiplier op 5, en mijn FSB staat standaard op 200 * 5 = 1000, als ik mijn FSB dus omhoog haal, naar 250, wordt het dus 250 * 5 = 1250 = FOUT. Dan moet je dus de multiplier omlaag halen, naar 4, ga je naar een FSB van hoger dan 260, dan moet je hem op 3 zetten !

Nu denk je, dit is een slechte zaak, maar nee, dat getal, de HTT, heeft nagenoeg geen invloed op de prestaties van je pc.

Lees die guide op die site, en je zou een heel eind moeten komen, kom je er nog niet uit, post dan daar, want ook al is dit mijn eerste post hier * ik vond dat ik je moest helpen * ik denk dat ze daar meer over oc-en weten.

Oh, en die cpu van jou, zou vrij makkelijk te oc-en moeten zijn naar 3ghz en hoger. Ligt eraan hoe ver je wil gaan, en hoe goed je koeling is. Hou in de gaten, je moet je vcore voltage niet hoger dan 1.45 zetten, zoals aangegeven in die guide !!! En in die guide, staat onderaan deze link, http://mersenne.org/gimps/p95v2413.zip voor orthos, dat is dus een programma om je pc mee te testen. Verder zou je cpu-z en speedfan moeten downloaden, speedfan is vooral belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden, die je eigenlijk onder de 55 graden wil houden als je je pc aan het 'stress' testen bent.

Oh, en aan je screenshot te zien is je HT bus te hoog, maar niet echt teveel, dus niet iets om je heel druk over te maken, er zijn mensen die zonder problemen met een HT bus van 1250 runnen. Daarnaast, je multiplier staat op 12, nu weet ik niet of dat standaard is, maar normaal gesproken wil je die multiplier zo laag mogelijk houden, en de FSB zo hoog mogelijk maken. Een multiplier van 10 bijvoorbeeld, en een fsb van 300 :)

veel succes.
 
Laatst bewerkt:
hallo pietjepukje

Dankje wel voor je hele verhaal heb nu alle programma's wat jij zei gedownload maar mijn vraag is hoe ik de voltage van mijn cpu omhoog kan halen en hoe ik de multiplier omlaag kan houden
 
hallo pietjepukje

Dankje wel voor je hele verhaal heb nu alle programma's wat jij zei gedownload maar mijn vraag is hoe ik de voltage van mijn cpu omhoog kan halen en hoe ik de multiplier omlaag kan houden

Je cpu snelheid bestaat uit 2 componenten, de multiplier * je fsb. Als je dus de snelheid wil verhogen moet je dus 1 van die 2 verhogen, en zoals ik al zei, het is beter om de fsb ter verhogen. Nu is het inderdaad zo dat als je FSB verhoogt, je vaak het voltage ook moet verhogen, wat weer resulteert in meer warmte ontwikkeling in je processor. Dit doe je in de bios, ik weet niet wat voor moederbord je hebt, maar het zou vrij eenvoudig moeten zijn, je drukt gewoon op delete, als je net je computer opstart. Daar zou je dan ergens je voltage aan moeten kunnen passen, en er zou ook een schermpje moeten zijn waar je de multiplier, de fsb snelheid enzo aan kan passen, en een schermpje waar je je geheugen en de HT link snelheid aan kan passen.

Een x2 moet veilig 65 graden aankunnen, maar daar wil je, onder volle load niet aankomen, zo'n 50-55 graden is eigenlijk het maximum. Want de temperatuursensoren op je mobo zijn niet altijd even nauwkeurig, en het wordt in de zomer wat warmer, en met goede koeling moet je een heel eind kunnen komen, op lucht bedoel ik dan.

Je vraagt je nu af, wat heeft me geheugen hier mee te maken, nou, het kan zijn dat als je gaat overclocken, je geheugen ook anders afgesteld moet worden. Hier zijn ook weer verschillende threads voor, maar schrik niet, dat is ook niet zo moeilijk :) Handig om te weten is wat de fabrikant aanraadt voor voltage op je ram ...
 
ik heb een oem pc
gewoon kant en klaar gekocht merk van hp
in de bios staat niks van voltage of multiplier
is er misschien geen programma daarvoor
ik heb systool gebruikt voor de voltage en de multiplier maar die heb ik ingesteld op 1.4 volt maar na 1 sec wordt die weer omlaag gehaald
dus wat is de max wat mijn cpu mag hebben qua volt en fsb en multiplier
hier heb ik een plaatje is die goed
en is er ook een programma om mijn videokaart te overklocken niet ntune daar werkt die niet en via powerstrip kan ik alleen mijn chip overclocken dus niet de ram van mijn videokaart. en nog 1 ding als ik mijn chip doe overclocken van me videokaart moet ik dan ook de voltage omhoog halen van me videokaart

 
Ugh, dat maakt het er niet makkelijker op, ik ben bang dat je bios settings gewoon op auto staan, en dat je in windows zeg maar niet veel aan kan passen. Kan je geen screenshot van je bios maken ? Ik heb geen ervaring met 'standaard' computers van HP, compaq etc. Ik stel altijd alles zelf samen, scheelt je de helft ;)

En die multiplier, staat die standaard op 12 ? Je max voltage is trouwens 1.45, hoger moet je niet gaan. En je FSB, nouja er is niet echt een te hoge FSB, maar er je cpu/mobo enzo hebben natuurlijk wel een maximum. Je wilt hem niet meteen te hoog zetten, maar telkens met 10-15 verhogen en dan kijken of je pc nog op start. Boven de 300 moet je telkens maar met 5 verhogen, maximaal. Mijn cpu loopt op 270 fsb, de jouwe zou dat ook moeten kunnen.

Kan je niet proberen een foto te maken van je bios ? En dan uploaden ? En, wat voor moederbord zegt cpu-z dat je hebt ?
 
mijn moederbord merk is asus a8m2n-la
heb bios heel goed bekeken staat niks van voltage of multiplier
heb je misschien msn kunnen we beter praten erover
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan