Ik heb een excel bestand met meerdere worksheets. Dit is een template die ik heb gedownload van een voedingsschema.
Op worksheet 1 kan ik per maaltijd kiezen wat er allemaal inzit qua producten. Dit gebeurt dan via een dropdown list. De ingedrienten waar ik uit kan kiezen, staan op worksheet 2. Deze bevat naam, calorieen, vet, eiwitten en koolhydraten. Al deze waardes worden (als ik de naam kies uit de lijst), overgenomen in sheet 1. Zo kan ik in sheet 1 in 1 overzicht zien wat ik qua voedingswaardes binnen krijg.
Echter, deze lijst met ingedrienten was al voorgevuld door degenen die het bestand maakte. Nu wil ik zelf mijn eigen ingedrienten+waardes toevoegen (want niet alles staat erin). Ik kan bestaande ingedrienten gewoon vervangen door wat ik wil, dat is geen probleem. Echter.. het zijn heel veel ingedrienten en als ik dingen ga lopen vervangen..dan raak ik de alfabetische ordening kwijt. Op het moment dat ik dingen toevoeg, en daarna alles op volgorde wil zetten, dan verandere de producten op sheet 1 (die ik al heb ingevuld). Excel snel dus niet dat hij de ingedrienten moet aanhouden, ookal zijn ze van plaats veranderd in sheet 2.
Kan iemand me vertellen hoe ik dus hiervan een 'slimme' dropdown lijst maak? Waarbij de ingedrienten die ik kies, gewoon blijven staan..ookal verander ik de volgorde in de sheet waar hij ze vandaan haalt?
ik heb echt niet veel verstand van Excel, dus een duidelijke uitleg zou welkom zijn!
thanks alvast!
mvg
Op worksheet 1 kan ik per maaltijd kiezen wat er allemaal inzit qua producten. Dit gebeurt dan via een dropdown list. De ingedrienten waar ik uit kan kiezen, staan op worksheet 2. Deze bevat naam, calorieen, vet, eiwitten en koolhydraten. Al deze waardes worden (als ik de naam kies uit de lijst), overgenomen in sheet 1. Zo kan ik in sheet 1 in 1 overzicht zien wat ik qua voedingswaardes binnen krijg.
Echter, deze lijst met ingedrienten was al voorgevuld door degenen die het bestand maakte. Nu wil ik zelf mijn eigen ingedrienten+waardes toevoegen (want niet alles staat erin). Ik kan bestaande ingedrienten gewoon vervangen door wat ik wil, dat is geen probleem. Echter.. het zijn heel veel ingedrienten en als ik dingen ga lopen vervangen..dan raak ik de alfabetische ordening kwijt. Op het moment dat ik dingen toevoeg, en daarna alles op volgorde wil zetten, dan verandere de producten op sheet 1 (die ik al heb ingevuld). Excel snel dus niet dat hij de ingedrienten moet aanhouden, ookal zijn ze van plaats veranderd in sheet 2.
Kan iemand me vertellen hoe ik dus hiervan een 'slimme' dropdown lijst maak? Waarbij de ingedrienten die ik kies, gewoon blijven staan..ookal verander ik de volgorde in de sheet waar hij ze vandaan haalt?
ik heb echt niet veel verstand van Excel, dus een duidelijke uitleg zou welkom zijn!
thanks alvast!
mvg