• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe verklein ik een excel bestand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
hallo,
Ik heb een excel bestand die 50 mb groot is, waardoor hij traag opstart.
Het is een bestand dat bestaat uit 6 sheets met achtergrond,wat tekst en vb scripts.
Ik weet dat de achtergrond veel ruimte inneemt, maar wil deze iig behouden.
Ik heb ook iets gelezen over lege kolommen en rijen verwijderen, maar dat lukt niet want ze komen de
hele tijd terug.
Ook heb ik iets gelezen van het bestand opslaan als Binany excel xlsb. Als ik dat doe is mijn bestand opeens veel kleiner,
alleen raak ik hierdoor geen functionaliteit kwijt? en heb ik dan nog steeds de mogelijkheid om het document aan te passen?

Of weet iemand nog een manier om het bestand te verkleinen?

Probeer de achtergrond kwaliteit te wijzigen. Zet de images om naar Gif ofzo, png .. verklein ze indien mogelijk.
Zowat standaard technieken die men ook zou toepassen op een site achtergrond

gr,
Maxim

Heb je verborgen werkbladen?
Wat gebeurt er als je per werkblad drukt op Ctrl+End? Je springt dan naar de laatste rij en laatste kolom waarvan Excel vindt dat ze in gebruik zijn. Als je dan lege rijen en kolommen verwijderd en het bestand opslaat, kan dat ook schelen.
Welke excelversie gebruik je overigens? Overstappen van 2003 naar 2007/2010 maakt het bestand ook veel kleiner.
En tenslotte kun je kijken naar de functies die je gebruikt of die niet efficiënter kunnen.

@tijger: Heb je een idee hoe groot je images zijn bij elkaar?
Gebruik je dezelfde image meerdere keren?

gr.
Maxim

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik heb de image al verkleind tot 91 kb. Dezelfde image gebruik ik steeds op de achtergrond van 6 sheets.
Mijn bestand is 43,5 mb. Als ik er een xlsb van maak 4,7 mb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan