Hoe verwijder ik een virus dat Windows heeft gebackupt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systemizer X100

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2003
Hoi,

Ik krijg telkens de melding van AVG dat ik een virus (Trojan VB Downloader ofzoiets) heb in C:\SYSTEM VOLUME INFORMATION\.....

Maar daar kan ik niet scannen. Als ik het goed begrijp backupt Windows allerlei dingen in die map als je Systeemherstel aan hebt staan. Moet ik Systeemherstel uitschakelen en in die map scannen?

Ja, schakel systeemherstel uit, start opnieuw op en doe de scan. Verwijder alle geinfecteerde bestanden en reboot. Hierna systeemherstel weer inschakelen.

systeemherstel uitzetten en dan scannen,na verwijderen virus als dat lukt tenminste herstel weer actief maken. Lukt het niet om virus te verwijderen plaats de naam van virus hier op forum.

Het benaderen van de map "System Volume Information"

Windows XP gebruikt een verborgen systeemmap genaamd System Volume Information. In deze map bevinden zich de eerder gemaakte herstelpunten. Het kan gebeuren dat een bestand in deze map besmet is met een virus. U kunt zo'n virus verwijderen door systeemherstel op alle stations uit te schakelen. Daarmee worden alle eerdere herstelpunten verwijderd. Daarna schakelt u systeemherstel weer in en er wordt weer een nieuw herstelpunt gemaakt. Nadeel is dat u álle herstelpunten kwijt bent. Handiger is het om alleen het besmette herstelpunt te verwijderen maar daarvoor moet u wel eerst de verborgen bestanden zichtbaar maken. Open Deze Computer in het startmenu. Ga naar extra-->>mapopties-->>weergave. Verwijder het vinkje bij:"beveiligde besturingssyteembestanden verbergen" en selecteer "verborgen bestanden en mappen weergeven".

U ziet nu op station C de map "System Volume Information" staan. Open die en verwijder het besmette herstelpunt.

Ik heb het nog zo gedaan maar misschien is het wel handig als je wat goede herstelpunten wilt bewaren.

Geplaatst door gezina
Het benaderen van de map "System Volume Information"

Windows XP gebruikt een verborgen systeemmap genaamd System Volume Information. In deze map bevinden zich de eerder gemaakte herstelpunten. Het kan gebeuren dat een bestand in deze map besmet is met een virus. U kunt zo'n virus verwijderen door systeemherstel op alle stations uit te schakelen. Daarmee worden alle eerdere herstelpunten verwijderd. Daarna schakelt u systeemherstel weer in en er wordt weer een nieuw herstelpunt gemaakt. Nadeel is dat u álle herstelpunten kwijt bent. Handiger is het om alleen het besmette herstelpunt te verwijderen maar daarvoor moet u wel eerst de verborgen bestanden zichtbaar maken. Open Deze Computer in het startmenu. Ga naar extra-->>mapopties-->>weergave. Verwijder het vinkje bij:"beveiligde besturingssyteembestanden verbergen" en selecteer "verborgen bestanden en mappen weergeven".

U ziet nu op station C de map "System Volume Information" staan. Open die en verwijder het besmette herstelpunt.

Ik heb het nog zo gedaan maar misschien is het wel handig als je wat goede herstelpunten wilt bewaren.

Hmmm, ik kan de System Volume Information map niet in... Of bedoel je in veilige modus?

"Handiger is het om alleen het besmette herstelpunt te verwijderen maar daarvoor moet u wel eerst de verborgen bestanden zichtbaar maken. Open Deze Computer in het startmenu. Ga naar extra-->>mapopties-->>weergave. Verwijder het vinkje bij:"beveiligde besturingssyteembestanden verbergen" en selecteer "verborgen bestanden en mappen weergeven".

Ik zie nergens veilige modus vermeld... maar weet je wat, om er zeker van te zijn dat je die trojan kwijt bent, volg dan maar de eerdere gegeven adviezen. Mijn bericht is meer bedoeld voor diegene die persé wat herstelpunten willen bewaren.

Toegang tot de map System Volume Information

Maakt u gebruik van Windows XP Professional en heeft u één of meerdere schijven geformatteerd met NTFS dan heeft u waarschijnlijk geen toegang tot de map

Maar virussen & trojaanse paarden maken in XP tegenwoordig gebruik van deze map om zichzelf af te schermen voor detectie software.
Uw antivirus programma zal komen klagen dat hij de bestanden niet kan verwijderen. U dient de standaard bescherming van de map op te heffen.

Ga hiervoor als volgt te werk:
Klik op Start / Configuratiescherm / Mapopties.
Op het tabblad Weergave selecteert u Verborgen bestanden en mappen weergeven. Maak het vakje Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen) leeg. Klik op Ja in het venster dat u deze wijziging wilt bewaren.
Maakt het vakje Eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen) leeg. Klik op OK.

Ga naar de Verkenner en klik rechts op de map System Volume Information in C: en klik op Eigenschappen. Klik op het tabblad Beveiliging. Klik op Toevoegen, en geef de naam van de gebruiker die u toegang wenst te verlenen. Dit is het account waarmee u aanlogt voor de viruscontrole. Klik hierna op Namen controleren ter controle van de naam. Klik op OK, en nog eens op OK.

Dubbelklik in verkenner op de map System Volume Information om deze te openen

Kan het ook zijn dat ik het virusbestand heb verwijderd tijdens het uitschakelen van Systeemherstel???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan