hoe weet ik welke netwerkkaart ik heb???

Status
Niet open voor verdere reacties.

spillie

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
ik heb een pc opnieuw geinstalleerd, nadat deze op een of andere manier gecrashed is.
er zit nu win 98 op, en alles doet het, op de netwerkkaart na. de eigenaar van de pc is echter alle drivers ed kwijt. nu probeer ik erachter te komen welke netwerkkaart erin zit. ik heb hem er nu uitgehaald, maar er staat niks op de kaart ofzo.

heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen, zodat ik de drivers van internet kan halen?

alvast bedankt.

mzzls

rechtermuisknop op deze computer>>apparaatbeheer>>netwerkadapters

(volgens mij, ik draai nl. nu xp)

ja, dat weet ik.
maar windows herkent hem nu dus nog niet.
hij vind de hardware, maar er moeten de goede drivers bij om hem te instaleren, en die heb ik dus niet.

en pas als ie goed geinstalleerd is komt ie met naam en al in app.beheer.

Daar kan je alleen geïnstalleerde kaartjes zien. Er staat vast wel iets op dat netwerkkaartje, geef even de opdruk van de chip op dat kaartje door (vierkant zwart blokje met heel veel aansluitingen).

RTL8139B
01896XE
033F Taiwan

uit het logo van de fabrikant haal ik RMC

Geplaatst door toetje33
rechtermuisknop op deze computer>>apparaatbeheer>>netwerkadapters

(volgens mij, ik draai nl. nu xp)

Werkt alleen als windows een idee heeft wat voor kaart het is, maar zou dan ook hebben gevraagd om drivers te downloaden.

Er zal allicht iets op die netwerkkaart staan, al is het maar een reeks cijfers, probeer die te achterhalen en dan even zoeken met google.
Je kunt anders in windows ook de nieuwe hardware wizzard proberen, volgens mij zijn er wel algemene drivers voor netwerkkaarten.

bassie: hij herkent idd een nieuwe controller oid.
en wil drivers, maar vindt er geen. ook niet in windows.

bedankt Tiborv,
hoe weet je nu welke cijfers/getallen je nodig hebt?
ik dacht dat de chip van een andere fabrikant was dan het kaartje.
zoek je op een site of gewoon op google ofzo?

ik heb er nog een:
Digital
21041-PB
21-40756-04
Dec 1996
DC1044F
A 9813 JL2664

21041 is de chip voor dat netwerkkaartje. Via google zoek ik dan een driver. Voor dat kaartje zijn ze trouwens standaard in Windows aanwezig.

zoals Bassie al aangaf, beetje ervaring met merken enz doen een heel eind.

raymond, het liefst doe ik het ook zelf, maar ik had gewoon geen idee wat ik met deze aan moest.
er staan soms te weinig info op ( voor mij dan).
en de info op de chip zag altijd als info van de leverancier van de chip, niet van de kaart.

maar zoals zo vaak op helpmij, heb ik nu weer wat geleerd.

en daarvoor natuurlijk allemaal dank.

Geplaatst door spillie
en de info op de chip zag altijd als info van de leverancier van de chip, niet van de kaart.

Vaak is dat ook zo, maar de leverancier van de kaart gebruikt vaak gewoon onverkort de drivers van de chip leverancier.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor grafische kaarten, een helehoop leveranciers gebruiken de nvidia chip en op die manier kun je gewoon de drivers van nvidia gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan