Hoe weet je of je webcam gehackt is?

• Onderwerp starter Onderwerp starter laen
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

laen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2010
Beste helpers,

Steeds vaker hoor ik verhalen over het hacken van webcams. Nu heb ik een laptop met ingebouwde webcam en ik zou graag willen weten hoe je er nu achter komt of je webcam gehackt is.
Ik heb een virusscanner die elke week scant en soms geeft hij ook een melding. Ik kan echter niet herleiden of dit iets met mijn webcam te maken heeft. Op deze manier krijgt ik het dus ook niet te weten.
Hopelijk hebben jullie goede tips om hier achter te komen! :)

Groet,
laen

Een tip: Plaats die meldingen die je van je virusscanner krijgt!

Een tip: Plaats die meldingen die je van je virusscanner krijgt!

Hee, bedankt voor je tip!
Ik heb echter nu geen voorbeelden daarvan. Alles is juist weer mooi opgeschoond. :)
Ik heb ook geen directe reden om te vermoeden dat mijn webcam gehackt is, ben meer benieuwd hoe je erachter kunt komen.

Waarom ben je zo gespitst op die 'webcam'? Ben je bang dat er plotseling afbeeldingen van jou op internet verschijnen. Lijkt mij dat iemand die daar op uit is en dat lukt toegang tot je pc heeft! Dus dan is je hele pc in gevaar. Dan is je beveiliging niet in orde. Een goede internet security had je moeten waarschuwen. Alles is mogelijk, zelfs gesprekken afluisteren, keyloggers etc. Je geeft niet aan hoe jouw systeem beveiligd is!

Waarom ben je zo gespitst op die 'webcam'? Ben je bang dat er plotseling afbeeldingen van jou op internet verschijnen. Lijkt mij dat iemand die daar op uit is en dat lukt toegang tot je pc heeft! Dus dan is je hele pc in gevaar. Dan is je beveiliging niet in orde. Een goede internet security had je moeten waarschuwen. Alles is mogelijk, zelfs gesprekken afluisteren, keyloggers etc. Je geeft niet aan hoe jouw systeem beveiligd is!

Ik snap dat als mijn webcam gehackt zou zijn, mijn hele pc gehackt zou moeten zijn. Mijn systeem is beveiligd middel AVG antivirus, windows firewall en adaware. Echter, zoals ik in mijn tweede post ook aangaf gaat het mij hier niet om.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat mijn webcam gehackt is, ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe je hier uberhaupt achter zou komen als dit wél het geval is.
En nee, het gaat mij ook niet om het verschijnen van afbeeldingen op internet. Wat ik wel heel erg vervelend zou vinden is als iemand mij continu zou kunnen begluren vanaf mijn webcam (alleen al het idee, ongeacht wat ik achter mijn laptop uitvoer), zonder dat ik door zou hebben dat dit gebeurt.

Ik begrijp wat jij schrijft, maar volgens mij moet men toch eerst 'inbreken' of 'toestanden' plaatsen op je pc. Daar zou je firewall je voor moeten waarschuwen. Voor die 'toestanden' is o.a. je AVG antivirus verantwoordelijk, maar volgens mij is dat geen totale internet security die aan alle eisen van deze tijd voldoet. Ik lees vaak dat mensen bij dit programma meldingen krijgen van virussen en het programma kan er vervolgens zelf niet mee afwerken. Knap waardeloos is dat.

Er is volgens mij nooit een 100% te garanderen systeem dat je niet gehackt, afgeluisterd, bekeken wordt, want alles gaat via je provider en bevoegde instanties kunnen daar altijd wel gegevens inzien en kijken wat jij uitspookt.

Ik heb zelf NIS en regelmatig vinden pogingen tot inbraak plaats, uit Spanje of andere landen en NIS regelt dat. Wanneer men een poging doet verdachte bestanden op mijn pc te plaatsen dus ook bij reguliere downloads van programma's, spionage, sabotage, keyloggers e.d. dan waarschuwt Norton en blokkeert dat. Regelmatig een aanvullende scan met MBAM. Meer kan ik niet doen. Privacygevoelige informatie opruimen met CCleaner etc.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp wat jij schrijft, maar volgens mij moet men toch eerst 'inbreken' of 'toestanden' plaatsen op je pc. Daar zou je firewall je voor moeten waarschuwen. Voor die 'toestanden' is o.a. je AVG antivirus verantwoordelijk, maar volgens mij is dat geen totale internet security die aan alle eisen van deze tijd voldoet. Ik lees vaak dat mensen bij dit programma meldingen krijgen van virussen en het programma kan er vervolgens zelf niet mee afwerken. Knap waardeloos is dat.

Er is volgens mij nooit een 100% te garanderen systeem dat je niet gehackt, afgeluisterd, bekeken wordt, want alles gaat via je provider en bevoegde instanties kunnen daar altijd wel gegevens inzien en kijken wat jij uitspookt.

Ik heb zelf NIS en regelmatig vinden pogingen tot inbraak plaats, uit Spanje of andere landen en NIS regelt dat. Wanneer men een poging doet verdachte bestanden op mijn pc te plaatsen dus ook bij reguliere downloads van programma's, spionage, sabotage, keyloggers e.d. dan waarschuwt Norton en blokkeert dat. Regelmatig een aanvullende scan met MBAM. Meer kan ik niet doen. Privacygevoelige informatie opruimen met CCleaner etc.

Ok ik moet je gelijk geven maar je geeft niet antwoord op zijn vraag:
wanneer weet ik dat mijn webcam gehacked is...

@ TS
Ik geef je een op je vraag, meestal hebben webcam's incl. ingebouwde webcam's een ledje in gebouwt deze geeft aan of de webcam actief is... en meestal is dit hardware matig verbonden en dus niet softwarematig uit te schakelen.

De inhoud van dit bericht is inmiddels achterhaald, want het is een feit dat het in Amerika mogelijk is gebleken en toegepast is via de webcams duizenden scholieren/studenten te begluren. Dus je bent gewaarschuwd. Deze studenten/scholieren hadden dat dus niet in de gaten. Ik weet niet of je die artikelen met Google kunt vinden.

Intressante vraag, ik ben zelf wel eens deze hack tegegekomen. Meestal word de hack dan via msn verstuurt verpakt in een link waardoor de verzender toegang heeft tot je pc. Een vriend van me heeft deze hack zelf en hij doet het, avg zal hem zeker niet te pakken krijgen maar Anti-malware wel.

Niet egt een antwoord op je vraag, maar volgens kan je dat ook niet egt achterhalen.

Na het uitzetten van mijn pc via start, blijft de webcam aan....

Als ik de pc via start uitschakel, blijft de webcam aan.... Pas nadat ik de stroomtoevoer uitzet, dan gaat ook het lampje van de webcam uit....

Kan het zijn dat ik gehackt ben?

Ik heb Eset virusscanner, Windows Essentials Security en Malware spyware programma die ik dagelijks draai....Heel af en toe krijg ik een melding van een hyijackvirus of hoe dat ook mag heten....

Ben zelf niet zo heel handig, maar hou hem al jaren redelijk schoon op deze manier....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan