Hoe werkt Airport express?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Christoff

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2005
Kan iemand mij uitleggen hoe het netwerk van Airport Express functioneert?

Ik heb de volgende componenten
-windows PC (Win 7/ 32) met LAN kabel aan de router
-Fritz box WLAN router (die aan het internet hangt)
-Fritz WLAN repeater ergens in huis.
-Airport Express (2e gen) verbonden via LAN kabel aan de repeater en die mijn audio aanstuurt
-iPad, vanwaar ik internet radio stream naar mijn audio en tegelijkertijd kan ik internet surfen.

Op de iPad zie ik 2 netwerken t.w. het originele van de Fritzbox en een tweede, het AP-Express netwerk.
Welk netwerk ik ook kiest maakt niet uit, het werkt allemaal perfect.

Maar wie communuceert er nu met wie en hoe?

Bij het configureren van de AP-express zijn er veel keuzes mogenlijk en heb ik het waarschijnlijk toevallig goed gedaan maar eerlijk gezegd begrijp ik het niet helemaal, vandaar mijn vraag.

Gegeven je setup kunnen we niet afleiden wat de situatie is.
Ik zou VERMOEDEN dat de Fritzbox Wifi repeater in Bridging modus werkt, en dus dat de AP Express zich gedraagt als een wifi router die via de draadloze brige (=repeater) verbonden is met de Fritzbox wifi router. Betekent in dat geval dat de Fritzbox router een ander ip-netwerk LAN netwerk heeft dan (het wifi netwerk van) de Airport Express.

De enige zinvolle manier om iets van een idee te krijgen over hoe het nu werkt is kijken welke ip-adressen er van toepassing zijn als direct is aangesloten aan de Fritzbox router (bedraad of draadloos) en welke indien aangesloten aan het Airport Express Wifi netwerk.
En verder welk hardware (=MAC) adres de standaardgateway heeft indien aangesloten aan de Fritzbox router en welk hardware adres de Standaardgateway heeft indien aangesloten aan het Airport Express wifi netwerk.

Ik heb zelf een 1ste gen Airport express, en de hardware/MAC adressen die daar van toepassing waren op de Standaardgateway zijn van Apple, dus dat maakte duidelijk dat de Airport Express (bij mij) zich als draadloze router gedroeg.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs,
Bedankt voor je reactie,
Volgens het config menu van de Fritzbox heb ik intussen gevonden dat de repeater inderdaad in brug modus werkt.
Ik zal nog eens nauwkeurig kijken naar alle IP-adressen.

Chris de Voogd

Wat nog een alternatieve setup zou kunnen zijn is:
a. De Fritzbox router als enige router op het netwerk
b. De Fritzbox repeater om alles (transparant) aan elkaar te knopen
c. De AP Express als (bedrade) client van het Fritzbox router netwerk, via de repeater die (voor de AP Express) zich als draadloze brug gedraagt.

In dat geval is er maar 1 ip-netwerk, namelijk die van de Fritzbox.

Gegeven dat jij zegt dat alles werkt/bereikbaar is, onafh. van op welk wifi netwerk er verbonden wordt, zou ik vermoeden dat dit 2de scenario beter past bij je verhaal.
Of de AP Express zich als client of als router/DHCP server gedraagt is te halen uit de de ip-adressen op het netwerk en (vooral) het MAC adres van de doorgegeven Standaardgateway.
Standaardgateway vanuit CMD.EXE venster te achterhalen via:
ipconfig
MAC adres vanuit CMD.EXE venster te achterhalen via:
arp -a
[Dan kijken naar het MAC adres (=kolom "Fysiek adres") dat staat naast het ip-adres van de Standaardgateway dat je eerder hebt achterhaald via ipconfig.]
De eerste 3 stukken kijken of die voorkomt in de bijlage die ik heb bijgesloten.
Komt die daar niet in voor, dan is het niet de AP Express die als router optreedt en moet het (dus) de Fritzbox zijn die optreedt als router.

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan