Hoe werkt emails ontvangen op de iphone

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik ontvang dagelijks veel emails (kpnplanet) op mijn laptop (Linux Mint). Die emails zie ik dan pas als ik thuis mijn laptop open. Daardoor reageer ik soms te laat. Het zou prettig zijn als ik emails ook op mijn iphone ontvang. Maar de emails worden op mijn laptop opgeslagen omdat ik de pop-instelling gebruik en ik wil niet dat alle mails ook op mijn iphone worden opgeslagen. Hoe werkt dat met emails op de iphone? Kan ik ze er weer van verwijderen of verwijder ik ze dan ook van mijn laptop? Is dat gekoppeld?

Bij IMAP blijven de emails op de mailserver van je provider staan.
Als je daar een email verwijderd, of op je laptop of op je iPhone zijn ze op beide weg.

Op de iPhone via browser mail ophalen, dat werkt prima. Vanuit browser kiezen voor "zet op beginscherm".
Eerste keer kun je je wachtwoord laten opslaan.
Bij KPN ziet dat er eigenlijk heel goed uit op kleine scherm.

Waarmijn vraag vooral om draait is: ik gebruik POP zodat de emails op mijn laptop komen te staan en niet op de mailserver. Dat wil ik zo houden.
Als ik dan emails binnenhaal op mijn iphone komen ze dan ook op mijn laptop binnen waar ze worden opgeslagen (POP)? En zo ja, op de iphone wil ik ze na lezen verwijderen. Kan dat, of verwijder ik ze dan ook van mijn laptop??

Het probleem van smartphone's is dat je de mails niet (eenvoudig) kan backuppen. Dus als je POP gebruikt, dan raad ik aan om héél goed te controleren dat je de mail niet van de server wilt verwijderen als je ook wilt dat je de mails op je computer(s) wilt bekijken.

Maar persoonlijk raad ik aan om IMAP te gebruiken. Alles loopt synchroon. Dus als je een mail stuurt op je telefoon, dan staat deze ook in de 'Verzonden items' van je computer. En als je een mail wist op je computer, dan verdwijnt die ook op je smartphone.

Wat houdt je tegen om de mails op de mailserver te laten staan? Je kan altijd om de zoveel tijd de mails even archiveren in een mailboxmapje op je computer.

Mijn huidige POP-instelling bevalt me prima. Mails komen binnen op mijn twee laptops en op mijn desktop en ik delete op ieder apparaat wat ik daar kwijt wil. Werkt voor mijn gebruik prima, en dat wil ik dus zo houden.

Ik begrijp uit de uitleg dat als ik met IMAP een mail op mijn iphone zou wissen, die mail door de synchronisatie ook verdwijnt in mijn laptops etc. En dat wil ik dus juist niet! Ik wil alleen de mails op de iphone kunnen verwijderen.

Mijn vraag is dus: kan ik met POP de emails op mijn iphone deleten zonder dat ze ook op de laptops etc worden gedelete?

Dat is de werking van POP. Je downloadt de mail, je synct het niet.

Maar is het niet onhandig dat je verzonden mails dan niet synchroon zijn? Of maakt dat je niet uit? Om deze reden heb ik juist voor IMAP gekozen. Je wilt overal en dus al jouw mail toch kunnen bekijken?

Het maakt mij inderdaad niet echt uit. Ik mail feitelijk alleen vanuit huis, maar ik zit natuurlijk niet continu achter de laptop. Dan komt het voor dat ik te laat ontdek dat er een belangrijke mail is binnengekomen. Als die mail ook op mijn iphone binnenkomt dan hoor ik dat. Probleem is alleen dat er veel mails binnenkomen die niet belangrijk zijn en die wil ik dan op de iphone kunnen deleten om ze later op de laptop te bekijken.

Zelf maak ik ook gebruik van pop instellingen voor mijn email (meerdere accounts).
Op zowel mijn desktop als laptop heb ik in mijn mailprogramma (Evolution Mail) de optie "laat kopie op server staan" op 14 dagen gezet. Op die manier kunnen beide apparaten de mail ophalen zonder de mails op de server te wissen.
Op mijn smartphone (Android, geen idee of dit bij Iphone ook kan) staat de optie "wissen van server" op 'nooit'.

Je zoekt dus de optie om POP email te downloaden maar NIET te verwijderen van de server. Even zoeken in jouw telefoon van onbekend makelij welke dat precies zijn.

Overigens bestaan er geen dringende emails. Die mogen er technisch gezien 5 dagen over doen. Niet geschikt dus voor tijdkritische communicatie.

Op de iphone bestaat ook de optie om mails een of meer weken te bewaren.

Ik heb volgens de handleiding van KPN op internet KPNMail op mijn iphone geinstalleerd. Daarbij kun je ook kiezen tussen pop of imap. Het instellen gaat simpel, alleen werkt het niet! Behalve de servergegevens die je gewoon van instellingen kunt overnemen, moet je je gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Mijn account/gebruikersnaam bij kpn is mijn emailadres dus dat kan niet mis gaan, mijn kpn-wachtwoord is ook geen probleem. Toch krijg ik de melding 'gebruikersnaam of wachtwoord niet correct'. Ik kan met het wachtwoord gewoon bij 'mijn kpn' inloggen dus dat wachtwoord is ook correct. Snap ik niet.

Ik heb een @planet.nl (overgegaan naar kpn) adres maar moet daar toch @kpnmail.nl invullen.

Poorten en zaken als SSL/TLS staan ook goed?

Houd er ook rekening mee dat men POP3 in het algemeen zal gaan uitfaseren. Kan nog wel even duren, maar er komt een einde aan deze draak van een protocol.

Als ik mijn kpn-account open staan de gegevens voor in- en uitgaande mals al ingevuld, incl de poorten. Het enige dat ik op de iphone zelf nog moet invullen zijn gebruikersnaam en wachtwoord.

Terug
Bovenaan Onderaan