Hoe werkt SSD als cache

• Onderwerp starter Onderwerp starter eeyk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

eeyk

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2007
ik heb een nieuwen computer gebouwd.
met 1,5 Tb schijf 7200 rpm maar ik vind hem niet snel genoeg hoe kan ik een SSD als cache laten functioneren?

ik heb dit systeem.

Windows : 7 64bit.
Processor : I7 2600k
Video : GTX 580 2-way sli.
Ram geheugen : 16GB DDR3-1600
Moederbord : Z68 Gigabyte GA-Z68X-UD3H

Hoe laat ik een SSD als cache functioneren kan iemand mij dat uitleggen?
ik heb al de benodigde software van intel Smart responser.

En welke ssd kan ik het beste gebruiken.?

Laatst bewerkt:
Waarom een ssd alleen maar als cache gebruiken? Waarom niet een ssd als C-partitie waar het Windows systeem op staat en de 1,5TB HD gebruiken voor page file, temp-files, data en applicaties (elk in hun eigen partitie).

omdat de HDD gesplit is in C:\ = windows (185gb) en D:\ = Games (1.2 TB).
en ik heb niet opgelet bij het kopen van de HDD hij verwerk maar 32mb in de cache en alles installeren werkt nu zo traag als een slag op een skateboard.

en ik wil geen 4 euro per gb betalen. zoals je bij sommige : 60gb heb voor 350 euro.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is. Mijn PC werkt razend snel met 2 x 1TB HD (Samsung) en die hebben ook 32mb cache en de specs van de rest van mijn PC vallen geheel in het niet bij de specs van uw PC.

Wellicht dat de HD eens gecontroleerd moet worden. Als een HD niet helemaal gezond is vertraagt dat het systeem enorm.

Wat ik ook nog even kwijt wil is dat toen ik mijn PC net had gebouwd (al weer iets meer dan een jaar geleden) en ik daar Win 7 prof 64 bit op had geinstalleerd ik diep teleurgesteld was door de slechte performance. Ik had wel wat meer verwacht. Vervolgens heb ik Win 7 eraf gehaald en win XP er op gezet en toen kreeg ik de performance die ik in gedacht had. Hiermee wil ik niet zeggen dat Windows 7 waardeloos is, maar wel dat het kennelijk heel kritisch luistert hoe je Win 7 installeert. Wat natuurlijk ook mee speelt is dat ik XP behoorlijk goed ken en precies weet wat ik moet doen om dat flitsend te laten werken en Windows 7 nieuw voor me was (en nog is :-).

Laatst bewerkt:
Alles wat je nodig hebt is die software en een kleine SSD zoals de crucial m4. Overigens is de prijs dus al lang geen 4 euro per gig meer. De crucial is nog geen 90 euro voor 64gig en daar past je windows 7 makkelijk op.

Overigens ben ik het wel eens met de opmerking dat er mogelijk wat anders aan de hand is. Ik had eenzelfde soort opstelling en dat was echt zo traag niet. Nu al jaren blije gebruiker van een 80gig SSD en een windows performance rating van 7.6 disk / 7.2 overal

prest.jpg
prest2.png

dit is mijn prestatie cijfer van windows.

De cache van de Hdd die ik nu heb is maar 32mb ik heb hier niet opgelet bij het kopen van de hdd.

Een spel installeren duurt echt uren ik heb gisteren battlefield bad company 2 geïnstalleerd dit duurde ongeveer 42 minuten. en de dvd lezer is gewoon snel gewoon 48x CD 24x DVD 22x DVD-R 20 DVD+RW lezen en 16x branden.

de hdd is ook continue bezig met iets terwijl ik niks draai hij kraakt als een schijf uit '95.
je zou toch iets anders verwachten van een schijf die 114 euro koste.

dus als ik een SSD koop gewoon aan een SATA aansluiting aansluiten en dan gebruikt die hem gelijk als cache?

Laatst bewerkt:
Mogelijk moet je je intel programma even vertellen dat het mag. Maar 5.9 score met een traditionele schijf is echt heel netjes hoor !!

Ik vermoed dan ook dat er of een achtergrond programma zoals een virusscanner, of een foute driver hier een hand in heeft. Een traditionele schijf met een index boven de 5 is echt snel!

*edit* Je kunt ook even de schijf testen voor fouten. Heb je in je bios de schijf op "IDE" of "ACPI" staan?

Laatst bewerkt:
Net even wat testjes op mijn eigen PC's gedaan.
Op mijn (wat verouderde) reserve systeem met Win 7 Ultimate geeft een Samsung HD103SJ (1TB, 32mb cache) een indexcijfer 5,7

Op mijn XP-PC heb ik HD-Tune gedraaid ook met een Samsung HD103SJ en dat levert de volgende cijfers op:
Min: 75 MB/sec
Max: 147 MB/sec
Average: 117 MB/sec
Access Time: 13,9 ms
Burst mode: 174 MB/sec
Cpu uasge: 3.3%

Als u nu ook HD-tune download en draait kunt u vergelijken hiermee, en ik kan u verzekeren dat met deze specs mijn PC split-second reacties geeft :-)

Min : 1.6 MB.
Max : 125.5 MB.
Average : 87.0 MB/Sec

Acces time : 15.4 ms.
Burst rate : 232.9 MB/Sec.
Cpu usage : -1.0%

aan het eind is die 1.6mb.

Volgens mij is de HD naar silicon heaven, maar het kan ook windows 7 zijn. Die heeft zo zijn eigen idee over systeem activiteiten.
Om het zeker te weten zouden eigenlijk alle windows services die niet echt nodig zijn uitgezet moeten worden en dan nog eens testen, bijv. met F8 in save mode en dan testen met HD-tune

Laatst bewerkt:
zet ook eens de volgende zaken uit: de indexing, automatische defragmentatie, automatische scans van het anti-virus pakket. Kijk ook eens in Windows taakbeheer hoe zwaar de cpu belast wordt terwijl u niets aan de PC dot en als dat zo is, kijk dan in Processen eens welk proces hard staat te werken en schakel dat proces dan eens uit. Grote kans dat de HD dan ineens wel snel gaat.

zet ook eens de volgende zaken uit: de indexing, automatische defragmentatie, automatische scans van het anti-virus pakket. Kijk ook eens in Windows taakbeheer hoe zwaar de cpu belast wordt terwijl u niets aan de PC dot en als dat zo is, kijk dan in Processen eens welk proces hard staat te werken en schakel dat proces dan eens uit. Grote kans dat de HD dan ineens wel snel gaat.

de processor word als ik niks doe 0-2% gebruikt.
maar ik ga morgen een SSD kopen als cache.

Ik ben benieuwd of dat wat gaat oplossen. Ik denk van niet. Oh, het zal ongetwijfeld wel iets helpen, maar met de specs van de huidige hardware zoals u dat aangaf zou de PC al flitsend snel moeten zijn.
Zou u zo vriendelijk willen zijn hier op het forum te vertellen wat uw ervaringen zijn als de SSD geinstallerd is?
Dank.

is goed, ik ben morgen vrij van werken dus ik zou het in de middag wel de resultaten neer zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan