• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe zet formule in cel Y de uitkomst in cel X

Status
Niet open voor verdere reacties.

leofact

Redacteur
Lid geworden
10 feb 2007
Ik wil graag dat de formule in cel Y zijn uitkomst in cel X zet.
uitleg:
In cel X in het werkblad dient de gebruiker een datum in te vullen. In sommige gevallen wil ik dat excel zelf laten doen als resultaat van een formule.
Ik wil de formule niet in cel X ztten, want dan verwijdert de gebruiker de formule bij het intikken van de datum, om dezelfde reden wil ook niet de formule cel X=cel Y gebruiken. Hoe los ik dit op zonder een macro te gebruiken, want dan moet de gebruiker weer op een knop drukken of met sneltoetsten werken.
Wie weet raad?
Groeten Leo

Op zich is het helemaal geen probleem om met je vraag naar meerdere forums te gaan.;)
Hoe meer lezers, hoe meer kans op een "goed" antwoord.
Maar als je de oplossing hebt, meld dit dan ook op de andere forums, met eventueel "de oplossing"
En zet de vraag op afgehandeld, zodat een ander niet meer hoeft puzzelen.;)

Volgens mij is iedereen vrij zijn vraag te stellen waar hij/zij dat wilt.
Zo is ook iedereen vrij om te antwoorden.

Nooit aan gedacht. dat zou inderdaad een hoop getyp schelen. Ik probeer alleen een antwoord (als dat er al is) te krijgen op deze voor mij lastige vraag
Groeten Leo

Wat is dan de formule in cel Y?

En hoeveel cellen Y en X heb je zo?

Wat is het verband tussen de ligging van Y en X?

Wigi

Ik ge(mis)bruik Excel als een rapportage bord waar we alle mensen op zetten die extra aandacht en zorg nodig hebben. Dat verdelen we in verschillende vaste categoriën van intensiteit en met een bepaalde duur (2,6 of 12 weken). Als die tijd verstreken is wordt de datum rood (voorwaardelijke opmaak) ten teken dat er geevalueerd moet worden.
De formule doet niet anders dan kijken welke categorie er is en dan het juiste aantal dagen bij de oorspronkelijke datum optellen.
Wat ik eigenlijk wil, is dat op het moment dat er een categorie geselecteerd wordt, automatisch in het volgende vak van de rij de huidige datum wordt gezet en in het vak daarnaast de datum die het vereiste aantal dagen in de toekomst ligt. Tijdens een sessie kunnen data aangepast en categorien veranderen, dat willen we dan realtime zien. (het bestand wordt met beamer tijdens de vergadering gebruikt)
Helaas is de psychiatrie geen exacte wetenschap. De gebruiker moet daarom de datum ook zelf kunnen invullen of aanpassen.
Deze gebruikers zijn echter absoluut niet gewend met excel te werken. Alles dient daarom zo simpel mogelijk te zijn
Alvast bedankt voor je moeite.
(Ps het microsoft forum zegt dat het alleen via een macro kan, dat probeer ik te vermijden)
Groeten Leo

Laatst bewerkt:
(Ps het microsoft forum zegt dat het alleen via een macro kan)

Heb je nog niet door dat je een link moet plaatsen naar ELK forum waar je je vraag stelt? Je vraagt aan vrijwilligers om jouw problemen op te lossen. En dan laat je ze nog meerdere keren hetzelfde werk doen. Stel je vraag op meerdere forums, maar post dan links. Anders wordt er dubbel werk en zelfs driedubbel werk geleverd. En niet alleen het typwerk, dat is nog het minste. Sorry, maar het maakt mij niet echt geneigd om nog te antwoorden. Jij zult ergens anders toch al wel geholpen worden. Voor de rest even goede vrienden.

Wigi

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
sorry wigi,maar jij stelt zelf de vraag HIER, daar antwoord ik op.
dat staat verder ook nergens.
zal wel stom van me zijn
Groeten Leo

Leo

ik wil best helpen (net als die meerdere duizenden andere mensen), maar geef een link naar elk van de forums waar je vraag staat. Dan heb ik een beeld van wat al gedaan is en moet ik het niet opnieuw doen.

Wigi

Ik snap het en heb het ook al gedaan. Het is niet mijn opzet om mensen voor niets aan het werk te zetten. Integendeel.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om bij microsoft direct naar de vraag te linken.
Helaas schijnt het gewoon niet te kunnen wat ik wil. (Zonder macro althans)
Groeten Leo

Laatst bewerkt:
Ik snap het en heb het ook al gedaan. Het is niet mijn opzet om mensen voor niets aan het werk te zetten. Integendeel.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om bij microsoft direct naar de vraag te linken.
Helaas schijnt het gewoon niet te kunnen wat ik wil. (Zonder macro althans)
Groeten Leo

Wat is dan de algemene site maar het staat, dan zoek ik zelf wel even verder.

Nou dat is em!
Alleen zou er geen datum in de toekomst moeten zijn als de cel leeg is.
Is dit uit te breiden tot 50 rijen waarvan er een aantal leeg zullen zijn?
enne ik moet bekennen dat ik niet veel snap van de macro die er achter zit :o
Bedankt voor de moeite die je doet
Groeten Leo

Alleen zou er geen datum in de toekomst moeten zijn als de cel leeg is.

Verander de code dan tot

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Count = 1 Then
        If Target.Address = "$E$7" Then
            Range("F7") = Date
            Range("G7") = IIf(Target = "", "", Date + Target)
        End If
    End If
End Sub

Wigi

snap de macro nu wel enigszins.
ga met een for next lus aan de gang om 50 rijen te dekken, maar ben benieuwd of het programma er niet te veel door vertraagd wordt.
Bedankt voor alle hulp!
Groeten Leo

Laatst bewerkt:
snap de macro nu wel enigszins.
ga met een for next lus aan de gang om 50 rijen te dekken, maar ben benieuwd of het programma er niet te veel door vertraagd wordt.

Zet je code hier als je klaar bent.

datum in de juiste cel

ik dacht in eerste instantie met een for next lus te moeten werken, maar dat hoefde gelukkig niet.
Verandering van categorie past nu op de juiste manier de datums aan.
Ook met hulp van microsoft forum om value te gebruiken. zo kan het werkblad gewoon het werk doen.
Met name Wigi bedankt want ik was zelf nooit op het idee om de change event macro te gebruiken (ben een beginnend VBA gebruiker (programmeur is een veel te groot woord), maar dat wist je al.
De bijlage ziet er rommelig uit, omdat een gedeeltelijke kopie van het orgineel is.
Groeten Leo

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan