Hoe zet ik een mail server op?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert35

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2005
Okay, ik denk dat dit een basis vraag is: Hoe zet ik een mailserver op?
En daarmee bedoel ik niet de technische details, maar in grote lijnen de procedure.
Ik heb een ADSL aansluiting en gebruik van een eigen mailserve ris toegestaan. Hoe begin ik?
Ik neem aan dat ik een domeinnaam nodig heb? Zoja hoe doe ik dat en wat voor soort pakket heb ik dan nodig.

Alvast bedankt,

Ik heb al uitgebreid gezocht op internet, maar nergens wordt dit onderwerp op een simpele, eenvoudige manier in leken termen uitgelegd. Bovendien raak ik van al die paketten die de domeinregistratie bedrijven aanbieden helemaal in de war.

@lamp,
denk je dat een moderator ALLES weet?

Nee niet op reageren dit is off topic.
stuur mij maar een mail dan zal ik je wel antwoorden.

Geplaatst door puppie
een domeinnaam, waarom?
Jij schrijft dat een mail server bij jou provider mag. [/B]

Ja, dat staat in de voorwaarde. Dus hoe doe ik dat dan als ik geen domeinnaam nodig heb? Op de site van mijn provider wordt hier verder niets over gezegd. En bij de helpdesk kunnen ze me ook niet verder helpen. Vervolgens via een mailtje aan technische dienst gevraagd en deze beginnen te zeuren over domeinnamen.

Maar een domeinnaam is toch altijd nodig? hoe kan iemand anders een e-mail naar mij sturen als ik geen domeinnaam achter het @-teken heb?

je bent b.v.aangesloten op het @home netwerk.
Dan heb je dus al een naam achter @

Of wil jij een website gaan maken. b.v. www.bert35.nl
en wil je die naam gaan registreren. Dan heb je een domeinnaam.

is het dat wat jij wilt.
Tja dan moet je goed kijken waar je gaat hosten.
Bij de meesten staat dan ook hoeveel e-mail adressen je mag maken.
Als ik jou goed begrijp wil je dus veel mal adressen hebben en daarvoor een mailserver gaan draaien.
Begrijp ik dat goed.

Ik heb Direct ADSL van KPN. Dit is dus een aansluiting zonder webspace of e-mail adressen.

Ik heb er geen behoefte aan om een website te publiceren, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Nu heb ik wel een aantal mail-adressen via gratis providers, maar daar wil ik langzaam vanaf omdat die of reclame meezenden in het bericht, of binnenkort ophouden met hun gratis diensten.

Ik heb minstens 5 mail-adressen nodig om onderscheid te maken tussen waar of van wie een mailtje komt.
Bovendien lijkt het me handig als ik inderdaad een vaste domainnaam achter m'n @ teken heb (ik heb nu 6 verschillende) en dat hoeft niet perse bert35.nl te zijn maar wel iets zonder sub-domain. (en makkelijk te onthouden)

Verder moet het zo zijn dat de mailserver snel is (dus niet 2x per uur batches verstuurt).

Kijk daar wordt het duidelijker van.
Ja dan heb je een domein naam nodig.
Dus dan zoek je er 1 uit met meerdere mail adressen.
Wat is een goede ? de heege.nl
je wilt dan de binnen komende mailtjes gaan splitsen.
Dit zou je b.v. met winproxy kunnen doen.

http://www.winproxy.nl/

Goed, nu komen we ergens :)

1) Heege.nl kan ik nergens vinden...weet je zeker dat die naam klopt?

2) ALs ik een domeinnaam laat registreren, moet ik er dan webhosting bij nemen of kan ik volstaan met gewoon het laten "parkeren" van de domeinnaam?

3) Als webhosting noodzakelijk is, wat heeft het dan nog voor zin om een eigen mailserver te draaien? Dan kan ik toch gewoon de server van de webhoster gebruiken?

4) Moet ik een hosting bedrijf kiezen met bSMTP? in principe heeft de relay-mailserver van KPN ook een buffer functie (alhoewel ze erg geheimzinnig doen over de capaciteit van die buffer)

Kijk hier eens.
ik ga gen reclame maken maar zo zijn er nog meer op het www.

ik zou niet weten of het parkeren genoeg is voor een mailserver.
ik zou voor webhosting gaan, niet veel md maar toch iets.
is gemakkelijk als je op vakantie even een paar foto'swilt parkeren.

bSMTP tja.....zou ik zo niet weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan