Hoe zet ik fan harder/zachter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laurensv99

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Hallo ik wil graag mijn fan beter kunnen besturen met mijn dell xps l502x bij speedfan kan ik ze niet harder/zachter zetten en ik wil dit wel kunnen Weet iemand waardoor ik het wel kan?

alvast bedankt voor de reacties

O ik zie dat het een (krachtige) laptop is... Daar heb je niet veel mogelijkheden dit te regelen. Er is vast een goede reden dat de fabrikant de fan juist op deze snelheid laat draaien moet je maar denken, dat is goede koeling!

Algemeen gesproken, en bij pc's ook toe te passen maar bij laptops niet zo makkelijk:

Fan snelheid aanpassen in het bios. Vaak mogelijk op een pc maar niet vanzelfsprekend op een laptop.

Fan snelheid aanpassen in de hardware. Dit kan (alweer) op een pc heel makkelijk met een fan controller bordje of - als je handig bent - door de aansluit stekker anders aan te sluiten (solderen), bv van 12V naar 7V of zelfs 5V...

Als speedfan al geen mogelijkheden biedt dan ben ik bang dat het voor jou ook afgelopen is.
Ik durf het eigenlijk niet te hebben over "laptop open maken, fan vervangen door een stiller exemplaar, of het voltage van de fan veranderen"... :)
Als je dat wil moet je heel goed weten wat de gevolgen zijn.

O ik dacht hij draait te snel! Meestal staan ze op 100%. He hier een Vaio en die staat standaard te loeien als een stofzuiger! Nou ja, bij wijze van... hij is nadrukkelijk aanwezig. :)

Als hij maximaal draait en/of je kunt in het bios de snelheid niet opvoeren en hij wordt te heet dan moet je hem toch eens schoon (laten) maken?

haha hij is 2 maanden oud dus lijkt me sterk maar het punt is is dat ik mijn video kaart wel eens overclock maar dat hij dan heet word en de fan doet het maar half... dat is gewoon erg irritant ik heb gehoord dat je er ook gewoon een stofzuiger aan kan koppelen zodat hij niet heet word ik heb nog wel een oude maar is het veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan