Hoe zet je een ventilator goed in je pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jor177

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2012
Hallo,

ik vroeg me af hoe zet je een ventilator goed zodat hij wel de lucht uit de pc blaast?

Alvast bedankt, Jordi!

Terug zetten zoals de ventilator al zat, eventueel als je een andere ventilator erin wilt zetten, deze op dezelfde plek als de oude, en als je zelf een computer in elkaar aan het zetten bent, advies van Woutertjuh opvolgen ;)

Kant waar de sticker zit is de kant waar de fan naar toe blaast.

Oke, en als een fan blaast, blaast hij dan frisse lucht of blaast hij dan de warmte weg?

Een fan blaast koele lucht naar de processor. Als de lucht steeds rond gaat door de computer dan heeft dat een sterk verwarmend effect. In de regel zorgt de ventilator van de voeding er voor dat al de lucht in de computer wordt afgevoerd. Die ventilatoren draaien tegenwoordig sneller als de voeding warm wordt en de kast lekt ook van alle kanten. Daarom zijn er ruwweg twee systemen die zorgen voor extra koele lucht in de kast. 1) er is een case-fan gemonteerd die extra lucht van buiten aanzuigt. 2) het zijpanneel heeft een ventilatie opening recht boven waar de processor zit en een soort van brede buis of tunnel die uitschuifbaar is zit tussen de ventilator en de ventilatieopening. Hierdoor wordt er alleen lucht aangezogen van buiten de kast. Soms heeft de kast een ventilatie "boven" de processor en de ventilator maar is de buis er niet bij geleverd of is er geen verlengstuk aanwezig. Ik heb een saladebakje pas gemaakt zodat het met de bodem over de ventilator zit en een gat in het deksel dat voor de opening in de zijwand past, om het verschil te overbruggen. Je ziet ook wel eens oudere computers met de ventilator aan de achterkant met een buis tussen de ventilator en de processor. Gamecomputers hebben één of meerdere hele grote fans in de wanden van de kast. Hier moet ook de grafische kaart goed gekoeld worden.

De pijl van de draairichting zit in het plastic gegoten. meestal zijn er twee pijlen, eentje voor de draairichting en eentje voor de kant waarnaar de lucht blaast.

Laatst bewerkt:
hey, jah de vaage uitleg van die laatste gast vind ik echt nergens opslaan, dus heb ik het zelf maar geprobeerd,

Ik heb het adveis van ' crash ' van crash opgevolgd, en ik weet het nu!

mvg Jorrrrdi ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan