hoe zie je hoe warm je CPU is???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benjamin1596

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2011
hallo allemaal.

ik ben Benjamin, 16 jaar en woon in Noord-Holland.
ik heb een CPU overgeclocked en vraag me af hoe
je kunt zien hoe warm die is...
is er gewoon een bestandje dat je kunt downloaden
waardoor het automatisch op het scherm verschijnt of gaat het heel anders

iedereen alvast bedankt:thumb:

In het BIOS kun je de temperaturen zien...
In de praktijk is het makkelijker om de ingebouwde temperatuur sensoren uit te lezen met speciale programma's als core temp en zo.. Er zijn er genoeg die dit (ook) kunnen.

Maar het beste is (als je een moederbord hebt dat dat ondersteund) een Fysieke Temperatuur Meter kopen

Maar het beste is (als je een moederbord hebt dat dat ondersteund) een Fysieke Temperatuur Meter kopen
In principe mee eens, alleen moet dat praktisch zijn. Ik heb het eens uitgeprobeerd wat een betere meting geeft.
Zo heb ik eerst getracht de temperatuur te meten met een digitale meter, een industrieel (gekalibreerd) type. De kleinste sensortip was 3mm en rond. Maar waar moet je dan meten? Het contact oppervlak is dan ook erg klein. Je meting blijft een benadering van de temperatuur van de buitenkant.
De tweede poging was met een speciale sensor (halve mm dik) die onder de rand van de processor, zo dicht mogelijk bij de bron was geplakt. Bijna tussen processor en koelblok. Maar je komt toch niet in het midden waar de meeste warmte moet worden afgevoerd.
Conclusie: de "beste" (meest praktische) resultaten kreeg ik nog steeds door de ingebouwde sensor te gebruiken en die wijken denk ik het minst af van de werkelijke temperatuur ter plekke.

RealTemp word gezien als een van de betere uitlezers van temps en word goed ondersteund door de meeste mobo's
en heeft ook in combinatie met Prime95 een CPU stress test feature waarmee je op 100% stress de cpu warmte kan controleren
realtemp

Laatst bewerkt:
iedereen heel erg bedankt
ik heb nu al meer dan genoeg antwoord op mijn vraag
dus iedereen nogmaals bedankt:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan