Hoe zit dat nou met AMD of Intel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Berichten
25.325
Hallo,

Mijn neef heeft een nieuwe PC gekocht met een AMD 64 3500+ processor. Wat mij opvalt is dat deze processor 2.2 GHZ is maar toch door de verkoper word verkozen boven een 3.0GHZ Intel! De AMD zal beter en sneller zijn en dan met name met spellen. Hoe zit dat nou? Wie legt mij dat nou eens duidelijk uit!


Raymond
 
Zucht,

hier krijg je mogelijk oeverloze discussies door.................

Advies :lees onderstaand artikel eens door en je bent m.i. een stukje op de goede weg geholpen?

http://www.hardware.info/reviews/AMD_Athlon_64_FX-60__Test/623

[edit] laat ik er dit nog aan toevoegen:
vele audioliefhebbers kijken naar / staren zich blind / kopen op basis van het -geweldig hoge- uitgangsvermogen van hun versterker, terwijl een audiofiel bijvoorbeeld al genoegen neemt met (bijv.) 2x10 Watt............... maar dan wel van een buizenversterker....................
 
Laatst bewerkt:
Tja, jammer. Ben toch benieuwd hoe het nou precies zit met namen met FSB en zo!
Hoop toch op een reply!
 
Kijk anders eens wat rond op die site waarvan ik de link plaatste en dan met name bij de reviews van processors. Als je een stuk of wat van die reviews leest dan ben je helemaal "bij".
 
Ik postte eigenlijk alleen maar de link omdat dit onderwerp zo allemachtig subjectief is / kan zijn. Laatst schreef er iemand een stelling die 3 jaar geleden nog helemaal "hot" was: namelijk dat AMD altijd trager is bij videoencodering. Mooi niet dus !!! Dit was 1, 2 en 3 jaar geleden nog wel zo, maar NU niet meer. Lees o.a. de test van een processor die in mei van dit jaar door Hardware.info is gepubliceerd.

Een 2e dooddoenertje dat ik laatst nog las was dat iemand meende dat AMD's veel heter worden dan Intels. Klopt.....................e............... tot voor een 1 jaar geleden of zo was dat idd. ook zo. Nu is dat achterhaald en hangt het af over welk model / versie van de beide fabrikanten we het hebben en zo zijn er nog tal van kwesties die tot oeverloze discussies kunnen leiden op dit gebied.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

de opbouw met de 2 merken verschild heel erg,

daardoor kun je deze ook niet vergelijken doormiddel van het aantal mhz

amd geeft die naam(3500+) om hem enigsinds te kunnen vergelijken met een intel.(dus een amd 3500+ kan je dan ongeveer vergelijken met bijvoorbeeld een 3,2 ghz.

hoe het verder met die fsb's zit weet ik ook niet,

groeten dave,
 
Ik ben er nu achter wat FSB precies is. Even opgezocht:p
Het is de verbinding tussen de processor en de chipset en dan maakt mij een hoop duidelijk.
Je kan een hele snelle processor hebben maar als de communicatie tussen processor en chipset niet snel verloopt is deze snelheid dus relatief. AMD heeft een veel snellere FSB dus neem ik aan dat deze processor daardoor veel krachtiger is.
Correct me if I'm wrong!!
 
de processor is niet meteen veel krachtiger,
het is juist dat de processor met een veel lagere kloksnelheid net zo krachtiger is,
maar in verhouding heb je wel gelijk als je een amd en intel van allebei 3 ghz naast elkaar zou leggen is een amd veel sneller ja.

maar ik weet niet wat je allemaal met de pc wilt doen? maar als je vooral spellen speelt zou ik wel voor een amd gaan (net als ik) maar als je alleen maar office programma's en converteerprogramma's gebruikt zou je wel kunnen overwegen om een intel te nemen, maar persoon lijk heb ik voor amd gekozen omdat de Prijs?prestatie verhouding veel beter is dan bij intel.

gr, Dave
 
We hebben gisteren de PC voor mijn neef besteld en het is een AMD geworden.
Mooi systeem hoor!

AMD Athlon 64 3500+ S939
Asus 8An-e moederbord
Asus EN6600gt/htd/256mb pci-e Videokaart
2 maal 512 MB Adata DDR PC3200-400
Maxtor 200 GB Schijf
Benq DVD writer en DVD ROM
Zalman CNPS-9500-Cu-LED koeler voor de processor
Zalman VF700.Cu koeler voor de videokaart
Papst Silent Casefan 80mm N/2GMLE
Mitsumi Combo Floppy 7 in 1 cardreader

:rolleyes:
 
Moet hier toch op inhaken.
Wat is nou beter AMD of Intel p4??
Ik heb laatst een test gedraaid met een AMD Ahtlon 3700+ socket 939.
En een test met een p4 3 ghz.

Resultaten:
Deze twee processors lopen allebei even snel.

(sterk afhankelijk ook van de rest van de hardwares).

Test software is een benchmark 2005.
Heb je beetje een idee waar deze 2 merken liggen tov mekaar.

Specificaties van deze twee processors:

Pentium 4, 3 Ghz, Spec Number: SL7PM
Processor Frequency: 3 GHz CPUID String: 0F41H
Package Type
478 pin PPGA Core Voltage
1.287V-1.400V
Bus Speed
800 MHz Thermal Guideline
89.0W
Core Stepping
E0 Thermal Spec
69.1°C
L2 Cache Size
1 MB Manufacturing Technology
90 nm
L2 Cache Speed
3.00 GHz Bus/Core Ratio
15


Amd 64 Ahtlon 3700+:

Processor
Processor-kloksnelheid 2200 Mhz
Processorfamilie AMD Athlon
Processor AMD Athlon 64 3700+
Box
Processor-productieproces 90 nm
Spanning processorkern (AC) 1.35 - 1.40 V
Technische details
L2 cache 1 MB
Slot Type Socket 939
Processor front side bus 2000 Mhz
L1 cache 0.125 MB
Energiebeheer
Stroomvoorziening 89 W
Operationele condities
Temperatuur, in bedrijf < 70 °C

Groeten,
 
Tan@o zei:

Deze twee processors lopen allebei even snel.
Hier maak je toch een foutje. Ze lopen namelijk niet allebei even snel.
Pentium 4, 3 Ghz, Spec Number: SL7PM
Processor Frequency: 3 GHz
Amd 64 Ahtlon 3700+:
Processor-kloksnelheid 2200 Mhz
Qua kloksnelheid is er bij jou test wel degelijk een verschil. Zoals eerder aangegeven blijft AMD of Intel vaak een persoonlijke voorkeur.:)
 
crash zei:
Hier maak je toch een foutje. Ze lopen namelijk niet allebei even snel.

Qua kloksnelheid is er bij jou test wel degelijk een verschil. Zoals eerder aangegeven blijft AMD of Intel vaak een persoonlijke voorkeur.:)

Uit de test resultaten blijkt dat deze twee processoren wel degelijk gelijk opgaan.
Allebei een score van ca 5200 punten. (3dmark 2005)

Om tezeggen vanuit de kloksnelheid is er een verschil van specificaties, dat klopt.
Maar dit lijkt mij ook geen goeie ijk middel.
 
Tan@o zei:
Uit de test resultaten blijkt dat deze twee processoren wel degelijk gelijk opgaan.
Allebei een score van ca 5200 punten. (3dmark 2005)

Ik vatte dat gerust wel, maar als je letterlijk leest wat jij schreef, kom je tot mijn opmerking.;)
AMD en Intel kun je ook niet vergelijken op kloksnelheid. Alleen met de prestatie niveau kun je ze vergelijken.:)
 
Nu laat ik mij toch weer verleiden tot deelname aan de discussie :)

een totaalscore van een testprogramma zegt mij persoonlijk vrij weinig. Als ik over enige tijd een nieuw speeltje wil hebben dan kijk ik naar de respectievelijke benchmarks op de onderdelen waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn voor mijn dagelijkse pc gebruik. Zo heb ik sinds de afgelopen winter mij helemaal verdiept in het downloaden van films en vervolgens voorzien van Nederlandse ondertitels. De gezinsleden zijn mij er dankbaar voor ;)
Echter, bij de keuze van mijn nieuwe speeltje zal ik dus vooral kijken naar de benchmarks die betrekking hebben op het encoderen / transcoderen (noem maar op) van videomateriaal en zal het mij persoonlijk een biet wezen hoe de "game"benchmark van zo'n processor verloopt (al zijn er natuurlijk heel duidelijk raakvlakken tussen beide onderwerpen).

Ik ben van mening dat te veel mensen zich laten leiden door een totaalscore die daarna dan weer "vertaald" wordt naar snel / sneller / snelst en vervolgens daar hun koopgedrag op baseren.

Ik meen mij uit een recente test te herinneren dat processor merk X iets snelller was met het omzetten van bepaalde MP3 stroompjes dan processor van merk Y, terwijl bij videobeelden de zaak precies omgekeerd was. Bij een gemiddelde puber die zich een slag in de rondte download op gebied van MP3 zou dan merk X mogelijk de beste keus zijn, terwijl voor mij juist merk Y de beste zou zijn.

Mijn persoonlijke mening is dan ook : geen van beide merken is "beter" of "sneller", de ene keer brengt AMD een processor uit die op bepaalde terreinen sneller is dan Intel, de andere keer brengt Intel weer een processor uit die op dat punt weer net even "beter" is. Zo kunnen we nog decennia vooruit, maar een antwoord krijgen op de vraag: "Welke is beter / sneller", zal wellicht nimmer voor langere tijd gegeven kunnen worden.

[edit] ligt het nou aan mijn ogen / mijn monitor of de gebruikte gele kleur hierboven, maar ik kan de "gele" tekst bijna niet lezen...........?
 
Laatst bewerkt:
Netjes omschreven Pasja.:)

Die gele tekst ligt niet alleen aan jou monitor, die van mij heeft er ook last van.:p
 
Ik zou zooooooooooo graag willen dat een van de TV omroepen eens een keer een goede / degelijke documentaire maakt / uitzendt over dit onderwerp. Het hoeft helemaal niet diep technisch te worden, maar gewoon de "prietpraat" zoals wij die in dit topic bezigen.

Als het grote publiek nu eens een keer op primetime krijgt uitgelegd dat het in wezen geen tierelier uitmaakt voor welke processor zij kiezen, - anders dan wanneer zij speciale eisen stellen aan hun toekomstige pc-, dan zouden wellicht tienduizenden veel beter tot een aankoopbeslissing kunnen komen.

Nu ik dit berichtje zo aan het typen ben, vraag ik mij in alle ernst af waarom zo'n documentaire eigenlijk niet is gemaakt (en regelmatig wordt geupdate). In bijna elk gezin staat tegenwoordig wel een pc en in vele gezinnen zelfs meer dan een. Tel daarbij op dat het gros van de mensen het moet hebben van verkooppraat en glimmende getallen in afvertenties en je hebt m.i. een schitterend onderwerp voor een 1,5 uur durend programma.

Als je dat dan ook nog een titel meegeeft zoals "Waar moet ik op letten bij de aanschaf van mijn volgende pc", dan denk ik dat het programma misschien nog wel door meer mensen bekeken wordt dan Studio Sport van Talpa op zondagavond ;) :D

[edit] bouw aan het eind van dat programma een kwartiertje in voor een panel bestaande uit 2 "gewone" Nederlanders en de directeur van Intel Nederland en de directeur van AMD Nederland en laat ze elkaar lekker in de haren vliegen over beide merken -> smullen.
[edit-2] misschien is dat programma er al lang geweest, maar gelet op de "heetheid" van het onderwerp bij velen die weer toe zijn aan een nieuwe pc, had ik dat dan vast wel op het werk / familie / kennissenkring gehoord.
[edit3] tot mijn relationeel netwerk behoren geen televisiemensen, misschien bij een van de lezers wel, of wellicht is een van de lezers wel op enigerlei wijze verbonden aan een omroep..............
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan