Hoe zit het met Copyright?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MzuY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MzuY

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Ik snap niet helemaal hoe zit het nou met Copyright is dat echt 50 jaar geldig of bv '''Copyright 2006-2009'' alleen dan? Ik snap het nog niet helemaal

Bedankt als je me beginners vraag ff kunt beantwoorden:cool:

Welkom op Helpmij.:)

Ik heb de titel aangepast "Vraag" zegt niets over je vraag / probleem.

Hier vind je de Nederlandse uitleg van Auteursrecht (copyright);
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Ja maar daar snap ik dus niks van. Is het dus in 2006/2009 geldig als dat er staat? Of 50 jaar?...

Mag je bijv ook een website kopieren en de plaatjes / headers aanpassen & de tekst GEHEEL veranderen is het dan geen schending?

Ik pak even een klein citaat van Wiki;
Auteursrecht ontstaat automatisch door de "creatieve daad" en is van kracht tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Er is geen formele eis, zoals registratie, depot, aanvraag of zelfs het plaatsen van een copyright-teken nodig om aanspraak te kunnen maken op de bescherming. In het bijzonder geldt dat een werk niet af hoeft te zijn voor het beschermd is: elke kladversie is ook al beschermd, zolang er dus maar de creatieve hand van de maker in te herkennen is.

Een tekst geheel aanpassen is niet letterlijk overnemen, maar de informatie gebruiken.

Oke, bedankt!

En als ik bv heel de CSS stylsheet overneem, mag dat wel of niet?

Hangt vaak van de maker af.

Sommige templates/sites worden onder Creative Commons licentie uitgebracht.
Die mag je vaak kopieren en aanpassen zolang je de vermelding van de originele maker laat staan.

Hoi en welkom,

Er is 'n heel simpele vuistregel: ALLES (echt helemaal álles) wat iemand maakt heeft volledig automatisch copyright. Of dat er nou bij staat of niet, maakt niets uit.
Daar vallen foto's onder (heb je vaak ook nog te maken met portretrecht), teksten, css, html, programmacode, gewoon álles van dat soort dingen.

Tot 'n aantal jaren geleden had je alleen copyright als je dat vermeldde, maar dat hoeft dus niet meer. In 'n aantal landen moet dat nog steeds, maar dat zijn Verweggistan en zo. En landen waar dat nog nodig is zijn ook precies de landen waar ze in de lach schieten als je aankomt met je copyright.
Het enige nut kan zijn dat mensen die dit niet weten denken "Oei, copyright, afblijven."

Bij het copyright moest ook 'n jaartal staan. Als er meerdere staan, betekent dat meestal dat de tekst of wat dan ook is herzien. Waarschijnlijk gebruiken mensen dat nog steeds omdat ze niet weten dat het niet meer hoeft, of omdat ze het nuttige informatie vinden.

Iemand kan wel afstand doen van copyright door het in het publieke domein te zetten, of door 'n Creative Commons licentie of zo. Maar ook dan zijn er vaak nog voorwaarden waar je je aan moet houden, zoals de naam van de maker vermelden.

Als jij css overneemt van 'n site en dat helemaal gaat bewerken, dan valt het niet meer onder het copyright. Maar als je 1 of 2 woorden verandert, dan valt het er gewoon nog onder.
Als je niet alles, maar wel veel, verandert, tja, dan krijg je 'n grijs gebied. Tamelijk veel advocaten verdienen daar 'n leuke boterham aan.
Bij twijfel: niet doen. De schadevergoedingen die hiervoor worden gevraagd zijn echt heel hoog. 'n Veertienjarige fan van Johan Cruyf mocht de fotograaf iets van 4.000 euro betalen wegens 1 foto. Wist die jongen veel, nooit van copyright gehoord. Maakt niet uit: betalen. En dat was één foto.

Aanvulling:
Dé deskundige in Nederland voor copyright en internet en zo:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/
Daar worden meer vragen beantwoord dan jij kunt bedenken :D

Laatst bewerkt:
Jawel, dat klopt. Maar het copyright-teken stamt uit de Universele Conventie voor Auteursrecht. Als landen niet bij het Berner verdrag waren aangesloten, gaf het copyright-teken min of meer automatisch copyright op grond van de Universele Conventie. Het maakte het in ieder geval minder moeilijk om rechten in andere landen te doen gelden.
Inmiddels is zo'n beetje elk land bij het Berner verdrag aangesloten en is het dus niet meer nodig.
Ik weet het niet exact, maar ik meen dat het in Nederland in de tachtiger jaren echt in onbruik is geraakt, omdat in 1979 of zo het voor de V.S. ook niet meer nodig was.
Overigens zal de gemiddelde website natuurlijk nauwelijks interessant zijn voor het buitenland. Om de inhoud te jatten, bedoel ik.
't Kan trouwens best zijn dat ik jaartallen wat fout heb, want ik ben geen expert, ik ken alleen de grote lijnen enigszins.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan