'Hoe zorg ik ervoor dat offline printen onmogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Hallo,

Ik heb het sinds kort dan eindelijk voor elkaar de printer te delen over een netwerk.
Gaat perfect. Nadat het lukte heb ik beide computer (de server en de client) een
frisse herinstallatie gegeven.

Daarna lukte het delen van de printer gelijk zonder problemen. Toch zit één ding me
dwars. Wanneer de desktop, de computer waarop de printer aangesloten is, uit staat,
kan ik op de laptop, de computer die de printer ziet, nog steeds opdrachten geven.
Een document gaat in dat geval de wachtrij in en wordt geprint als de desktop wordt
aangemeld.

Ik wil het zo hebben, dat ik alleen opdrachten kan geven wanneer het document
direct geprint kan worden. Wanneer de desktop dus uit is, wil ik op de laptop gewoon
de foutmelding zien dat de printer niet beschikbaar is.

Zo was het voor de herinstallatie, dus het kan zeker. Het moet gewoon weer een vinkje
zijn, maar welke?

Bijgaand fotootje is een screenshot van de printer op de laptop wanneer de desktop
uit is. Er staat geen gereed meer bij, maar beschikbaar is hij wel.

Desktop draait Windows XP Home Edition Service Pack 2.
Laptop draait Windows Vista Home Premium.

Waar mijn vraag uiteindelijk op neer komt is 'Hoe zorg ik ervoor dat offline printen onmogelijk
wordt?'.
 
Laatst bewerkt:
Dit kan alleen als je een printerserver bijkoopt. Je printer moet aan de hand van een ipadres in je netwerk herkend worden en dat doet nu de pc waarop hij is aangesloten. Koop je een printserver dan kent dat kastje een ip adres toe aan de printer en kan je hem dus altijd gebruiken, ongeacht welke pc aan of af staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat ik hem altijd beschikbaar wil hebben.

Ik wil het zo hebben, dat ik alleen opdrachten kan geven wanneer het document
direct geprint kan worden. Wanneer de desktop dus uit is, wil ik op de laptop gewoon
de foutmelding zien dat de printer niet beschikbaar is.
 
:eek: srr, te rap overgegaan. Als je bij configuratiescherm naar printers gaat dan klik je gewoon op jou printer (het venster met opdrachten wordt dan geopent). Als je daar linksboven printer selecteert dan kan je "Printer offline gebruiken" aan of uitvinken.
 
In Vista of XP?
In Vista heb ik die keuze namelijk niet.
In XP staat dat al uit.

Moet de desktop met XP dan uit of aanstaan?

Kijk, dit is in Vista, de client, als de server, de desktop met XP, aan is.
De printer is dus gereed. Als ik de server nu uitzet verdwijnt gereed, gaan opdrachten
de wachtrij in en worden ze geprint als de desktop aangaat.
 
Laatst bewerkt:
geduld is een schone zaak...dus na 1 uur dit al te gaan kicken is overbodig.
en je zou de knop aanpassen ook kunnen gebruiken, binnen 2 minuten een bericht plaatsen is ook een beetje te ..........
 
Als die PC uit staat, weet je toch dat je niet een printopdracht hoeft te geven:confused: , en je kunt de printer bij de eigenschappen en geavanceerd hem rechtstreeks laten afdrukken, dan wordt het niet in de wachtrij gezet.
 
De vraag wordt niet helemaal begrepen denk ik. :)
Ik wil het alleen zo hebben, dat de printer grijs wordt als de desktop uit is en de printer
dus niet beschikbaar is. Net als dat je een printer lokaal installeert en hem dan loshaalt,
weet je wel?
 
Als een netwerkprinter uit staat, of de pc waar hij aanhangt, wordt hij gewoon weergegeven als offline, en door de genoemde instellingen komen de opdrachten ook niet in de spooler.:rolleyes:
 
En dat is dus niet het geval... Hij gaat niet offline en het picrogram blijft normaal in
plaats van grijs. En als ik dan dus een opdracht geef gaat hij de wachtrij in, die
geprint wordt als de desktop aangaat. Maar ik wil de wachtrij wel blijven gebruiken
als hij online is, om eventueel opdrachten te annuleren. Simpelweg: desktop uit >
foutmelding bij printen op laptop als 'printer niet beschikbaar'. Zo was het voor de
herinstallatie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan