Hoe zou ik best dit netwerk aanleggen ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter imax
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

imax

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hallo,
Mijn opa heeft momenteel het Goldshake+ pack van telenet.
(hier meer informatie : http://telenet.be/1119/0/1/nl/thuis/shakes/internet + digitale tv + telefonie/goldshake+.html).
Nu... Toen telenet dit kwam installeren vonden ze een normale installatie te moeilijk (omdat de modem beneden bij de tv staat en de computer boven) dus kozen zij om een powerline installatie te doen (wat uiteraard duurder is, en niet gevraagd was).
De laatste tijd zijn er meer en meer problemen ontstaan. Zo werkt deze powerline niet in elk stopcontact in het huis... (ik dacht dus even met mijn laptop naar daar te gaan en makkelijk internet te hebben via die powerline... HMM niet dus). Mijn opa (die niet veel van pc kent) belt dus naar de klantendienst om het probleem te melden en een oplossing te vragen. Waarbij de helpdesk vraagt om een aantal dingen na te kijken. Mijn opa wist natuurlijk niet wat deze waren, dus krijgt hij het antwoord van de HELPdesk "Meneer, als u er niet meer van weet moet u niet meer bellen, want zo kunnen we u niet helpen!". Later bleek dat de powerlines defect en niet meer in garantie waren.
Dus heb ik besloten om het heft in handen te nemen en de powerlines te vervangen door een draadloos netwerk.
Nu was mijn vraag hoe ik dit het best zou kunnen doen.
Mijn idee was om beneden in de switch die nu internet verdeeld aan de digicorderHD en de powerlines, een wireless access point te steken en boven een wlankaartje in de pc te steken. Zo kan ik met mn laptop ook simpel connecteren. :)
Is dit een goed idee ? Welke hardware zouden jullie hier dan voor gebruiken ?

Alvast bedankt,
Axel Lemmens

In princiepe kan dat best wel ja, alleen is het de vraag hoeveel signaal je overhoudt.
Soms kun je vanuit de meterkast in een loze buis of bestaande ptt of caox buis een kabel bijtrekken naar een doos in de muur.
Dan de accespoint wat hoger zetten, dichterbij de plek van de laptop.

best een goed idee :D
je kunt nog kiezen of je een interne kaart of een usb stick wilt hebben
voor het draadloos internet
(wel raar bij die klantenservice, :confused: ze kunnen toch gwn vriendelijk zijn :D)

hieronder een typische draadloze verbinding

typishe draadloze aansluiting.png

Bedankt om te reageren !
Ok, dan zal ik het zo doen.
@Paul-RT : De kabel komt rechtstreeks uit achter de tv. (van buiten) Is er dan nog altijd een verlies in signaal ?
@AsusUser : Bedankt voor de illustratie, zo wou ik het gaan doen ja :)

Ik ken wel niet veel van de hardware die ik hiervoor moet gebruiken... Zouden jullie enkele voorbeelden kunnen geven ? en wat betekenen die standaarden ? (b, g, n ?)

mvg,
Axel Lemmens

ja er zijn 2 manieren om draadloze verbinding te krijgen met je pc

manier 1:
hieronder een afbeelding
optie 1.jpg

manier 2:
hieronder een afbeelding
optie 2.jpg

veel succes ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.