Bezuinigen, maar niet voor de MB's ...
Hoi janyep,
Nog steeds ben ik beduusd over enorme hoeveelheid aan aangeboden informatie op de site.
De
pagina-zwaarte wordt hier in belangrijke mate bepaald (en de paginasnelheid vertraagd) door de grote hoeveelheid (vaak: mini-)images; op de homepage zo'n 148 stuks.
Elk image moet apart door de browser opgevraagd worden met een
http-request, en behalve extra overhead is dat uploaden van de bezoeker naar de server, en dat gaat veel langzamer dan downloaden!
- Zie hier: waarom http requests verminderen?.
- Voor image-optimalisatie kunnen een aantal technieken gebruikt worden, zie bv. hier: Images optimaliseren.
En YSlow zegt: "Do not scale images in HTML - There are 90 images that are scaled down.", dus hier valt eer aan te behalen.
- Ook voor handig en besparend gebruik van stylesheets en javascripts zijn een aantal technieken. En wat overblijft aan pure html-code is niet zo groot (voor de homepage nu wel pittig, maar niet exorbitant: 80kB).
Maar ... het knelpunt bij de site is mijns inziens niet zozeer hoe zwaar een pagina maximaal in kB/MB mag zijn, maar hoe alle info overzichtelijk gepresenteerd kan worden.
Dat wordt worstelen!
Want duidelijk is dat de site gemaakt is door perfectionisto's, die alles tot in de details aan boord willen hebben en alles uniform willen structureren om er grip op te blijven houden. Ik ken dat, ik ben er ook zo eentje...
De kunst is om ongeoorloofde "wildgroei" in de aangeboden info te vermijden.
Een paar signalen.
Niet alleen toegankelijk voor de bedreven surfer
Nu heb ik in de loop der jaren heel wat sites gezien, en ik durf mezelf wel een "gevorderd surfer" te noemen die weet welk soort navigatie-mogelijkheden er allemaal zijn en hoe die gebruikt kunnen worden: "webpagina's bekijk ik met de muis".
Toch kom ik er door de overdaad aan mogelijkheden niet achter hoe de site in elkaar zit, waar ik moet beginnen, waar ik dan op zal uitkomen, en hoe ik niets mis van wat ik wil weten.
- Een heldere sitemap zou zeker niet mogen ontbreken.
Maar dan nog:
- "De grote groep gebruikers zijn matige gebruikers die twee tot drie jaar achterlopen met de frequente gebruikers. Web-ontwerp dient de massa te bedienen. Slechts zelden kan een site succesvol zijn wanneer het zich richt op de 10% gevorderde gebruikers."
Usability-expert Jakob Nielsen, 2000, maar nog steeds van kracht!
(vertaald op: bens-web.tripod.com/usability.htm)
Zuinig met beslismomenten voor de bezoeker.
Ik heb ze even laten tellen door Yellowpipe: het aantal links = klikmogelijkheden op de pagina
deel_1.html.
Dit blijkt uit te komen op ruim
900 (ne-gen-hon-derd !) stuks.
Ik zie er een paar dubbele tussen zitten, dus ik zal er ruimhartig ruim 100 stuks van af halen.

Dat betekent:
de argeloze bezoeker van deze pagina moet 800 keer beslissen "To Click, or Not To Click?".
Dat is wat veel gevraagd...
- Op de homepage is het een stuk rustiger: daar worden maar 200 keuzemomenten aan de bezoeker voorgelegd.
Maar waar moet de arme eerste-keer-bezoeker nu naar toe?
Leesvoer:
Zo, nu heb ik even de tijd

voor m'n:
Wordt vervolgd!
CSShunter