Hoeveel GB aan harddisks kan ik inbouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Total Eclipse

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Berichten
53
Ik wil graag een 2e harde schijf inbouwen, maar ik weet niet hoeveel m'n pc aankan. Ik heb nu een harde schijf van 40 GB en ik wil graag iets in de richting van 200/250 GB erbij, maar sommige mensen beweren dat dat niet mogelijk is voor mijn pc, omdat ik een Pentium III heb. Weet iemand waar ik kan nakijken hoeveel GB aan harde schijven mijn pc aankan??

Moederbord: ASUS TUSL2-C (512 intern werkgeheugen)
Processor: Intel Pentium 3 (1,01 GHz)
Interne harddisk: Maxtor 40 GB
 
Dat gaat inderdaad niet zo maar lukken.Je bios zal die HD wel herkennen, maar geen 200 Gb. Je bebt nu 3 mogelijkheden.

1° Bios flashen, wat ik eigenlijk ten zeerste zou afraden. Te gevaarlijk, het minste dat er gebeurd, kan je een nieuw mobo aanschaffen.

2° Als je een Maxtor HD koopt, vraag daan aan je pc-boer een overlay diskette. Als hij van goede wil is, zal hij die wel geven. Zo hoef je geen bios flash te doen.

3° Je nieuwe HD opspliten in partitie's. 80Gb gaat dit mobo aankunnen.

Aan u de keuze.
 
Bedankt voor uw antwoord vanzwam!!

De 3 keuzes bekijkend zou ik dan gaan voor keuze 3, maar kan mijn TUSL2-C mobo 80 GB in totaal aan of 80 GB extra (in totaal dus 40 GB + 80 GB = 120 GB)??

Een nieuwe hd opslitsen in partities is geen probleem.
 
Dat gaat wel lukken vermoed ik. Op je IDE 1 heb je 40 Gb. Als je de nieuwe opslitst, in 3 partitie's van van 80 Gb per partitie Lijkt het mijn geen probleem. De bios ziet dan 4 HD's, en kijkt eigenlijk enkel naar de grootte van de partitie. Je kan voor alle veiligheid ook even navragen aan je pc-boer, maar ik denk dat hij dezelfde uitleg zal verschaffen. Maar nu kan hij je tenminste geen blazen wijsmaken :)
 
Ik zou niet verder dan 130 GB gaan als ik jou was op je P111,je krijgt ook nog met de 48 bit LBA mode te maken boven de 130 GB,wat je bios ook al niet ondersteund, dan moet je met allerlei software matige kunstgrepen alles aan de praat zien te krijgen, of een externe schijf (USB) die hoeft zich niet bij je bios aan te melden.

Hier wat info.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#hddgrootste
 
Wederom bedankt voor de antwoorden!!!

Als ik het dus goed begrijp zou een extra hd van 80 GB (in totaal dus 40+80=120 GB) moeten lukken, ook zonder BIOS-update of zoiets dergelijks. Zeker mbv het aanmaken van partities zou het moeten werken met een totaal van 120 GB aan hd??

Heb ik dit goed begrepen?
 
Geplaatst door Total Eclipse
Wederom bedankt voor de antwoorden!!!

Als ik het dus goed begrijp zou een extra hd van 80 GB (in totaal dus 40+80=120 GB) moeten lukken, ook zonder BIOS-update of zoiets dergelijks. Zeker mbv het aanmaken van partities zou het moeten werken met een totaal van 120 GB aan hd??

Heb ik dit goed begrepen?

Dat heb je goed begrepen.:thumb: Maar zoals ik al zei, aan u om te beslissen. Je hebt nu de mogelijk opties, een 3° chirurg raadplegen kan nooit kwaad hé :)
 
uik had in mijn p3 een asus iets met een v :p een
200 gig hd.
Draaide als een zonnetje 2 partities gemaakt van 100 gb het werkte perfect!:thumb:
 
okee thanx ieder1 !!!

Ik heb het gevoel dat m'n mobo 120 GB wel gaat aankunnen, maar nu stuit ik nog op het volgende "probleem"...

ik heb nog wat research gedaan en mijn huidige HD heeft de volgende specificaties:

Merk: IBM
Model: IC35L040AVER07-0
Controller Type: Ultra ATA/100
Cache Size: 2 MB
Hard Disk Storage: 40 GB

- Wil bovenstaande nu automatisch zeggen dat mijn mobo geen ATA/133 harddisks aankan??
- Moet ik per se een ATA/100 hd kopen?
- Kan ik ergens nakijken hoeveel ATA mijn mobo aankan (op internet en in de documentatie van het mobo kan ik het niet vinden)?
 
Geplaatst door AB 58
Ik zou niet verder dan 130 GB gaan als ik jou was op je P111,je krijgt ook nog met de 48 bit LBA mode te maken boven de 130 GB,wat je bios ook al niet ondersteund, dan moet je met allerlei software matige kunstgrepen alles aan de praat zien te krijgen, of een externe schijf (USB) die hoeft zich niet bij je bios aan te melden.

Hier wat info.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#hddgrootste

Ik zou toch gewoon een bios update (laten) doen naar versie 1012, dan heb je 48 bits ondersteuning en dan worden harddisken ondersteund groter als je ze nu kunt kopen.
Welke biosversie heb je nu?? Dat zie je voorbij komen als je de computer opstart.

http://support.asus.com/download/download.aspx?Type=All&model=TUSL2-C
 
Ik heb nu biosversie 1007.A

Is het niet zeer risicovol om je bios te (laten) flashen?? Ik heb gehoord (o.a. van forumlid vanzwam) dat er vanalles mis kan gaan...

Weet iemand nog een antwoord op de vraag uit mijn vorige bericht (of mijn mobo, pentium 3 en eventueel ge-updated BIOS een ATA/133 hd aankunnen)??
 
Geplaatst door Total Eclipse
Ik heb nu biosversie 1007.A

Is het niet zeer risicovol om je bios te (laten) flashen?? Ik heb gehoord (o.a. van forumlid vanzwam) dat er vanalles mis kan gaan...

Weet iemand nog een antwoord op de vraag uit mijn vorige bericht (of mijn mobo, pentium 3 en eventueel ge-updated BIOS een ATA/133 hd aankunnen)??

Zonder bios flash kan je mobo ATA/133 aan.

Wat betreft je bios flash, dat is natuurlijk iets wat je zelf moet beslissen. Ik persoonlijk heb er een heilige schrik van, niettegenstaande dat ik weet wat ik doe. Een stroomuitval van 1 sec. , een onverwachte her opstart van je pc, een kleine onbedachtzaamheid, dat zijn nefaste gevolgen voor je bios.

Als je toch beslist te flashen, lees dan 10 keer de uitleg, wees voorzichtig etc. Laat je het doen, kies dan zeker een integer persoon, die weet waar hij mee bezig is.
Tot daar mijn bevinding.
 
De nieuwe ASUS moederborden worden geleverd met een BIOS Updateprogramma (ASUS Update) dat via Windows draait en ook de juiste Update voor je MoBo bij de ASUS website ophaalt. Als je duidelijk opvolgt wat dat programma aangeeft kan er niets mis gaan.

Helaas is de downloadpage op de Nederlandse ASUS site niet beschikbaar :confused:
Dan zou je even via een andere ASUS site moeten zoeken.


# Dit programma bedoel ik dus. #
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Sparkel
De nieuwe ASUS moederborden worden geleverd met een BIOS Updateprogramma (ASUS Update) dat via Windows draait en ook de juiste Update voor je MoBo bij de ASUS website ophaalt. Als je duidelijk opvolgt wat dat programma aangeeft kan er niets mis gaan.

Helaas is de downloadpage op de Nederlandse ASUS site niet beschikbaar :confused:
Dan zou je even via een andere ASUS site moeten zoeken.


# Dit programma bedoel ik dus. #

Dat is inderdaad ook zo, maar de PIII mobo's hebben dit nog niet, volgens mij.
Mijn mobo in elk geval niet, Ik heb de CUSL2.
 
Geplaatst door vanzwam


Dat is inderdaad ook zo, maar de PIII mobo's hebben dit nog niet, volgens mij.
Mijn mobo in elk geval niet, Ik heb de CUSL2.

Op het overzicht van de laatste site die ik hierboven doorgaf staat jouw type MoBo er dus wel bij :

Socket 370
TR - Series (except TR-DLSR )
DO - series
Cu - Series (except CUR DLS / CUR DLSR )
MEW - Series


# Ik heb het al eens toegepast op een P3 socket 370 ASUS CUV4X-E moederbord.

Misschien dat je de laatste Updateprogramma moet gebruiken. #
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan