Hoeveelheid fysiek geheugen niet juist in Windows !

Status
Niet open voor verdere reacties.

AllDestroyer

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
Berichten
17
Besturingssysteem:

Windows XP

Desktop Specificaties:

Moederbord: Abit AV8 3rd Eye - VIA K8T800 Pro chipset.
CPU: AMD 4400+ 64 X2.
Memory Modules: Corsair Dual Channel DDR1 CL2 PC3200 400Mhz - 2Gb - [4x512Mb]
Graphics: Gainward Bliss GeForce 7800GS 512Mb [AGP]
HDD: 120Gb Maxtor 7200

Probleemomschrijving:

Mijn desktop pc ondervindt een zeer vreemd defect. Namelijk; sinds gisteren herkent het systeem ogenschijnlijk, plots slechts 1,5Gb werkgeheugen, ondanks dat deze fysiek, over 2Gb werkgeheugen beschikt. Ervan uitgaande dat er wellicht een werkgeheugenmodule niet juist in het daarvoor bestemde sluit zat aangedrukt, heb ik dan ook alle bankjes even eruit gehaald, en deze opnieuw geplaatst.
Echter spijtig genoeg, zonder resultaat. Wanneer ik deze gegevens in Windows controleer, middels het "Configuratiescherm", en naar "Systeem" navigeer, herkent de desktop slechts 1,5Gb werkgeheugen.

Echter heb een opstartcd-rom om, middels welke ik, middels DOS, het werkgeheugen van het systeem kan testen. Dit programma heeft dan ook duidelijk aangetoond dat er geen hardwarematige defecten worden ondervonden, evenals dat deze wél de daadwerkelijk fysieke hoeveelheid werkgeheugen herkent; namelijk 2Gb. Ook de BIOS van het systeem herkent de gehele 2Gb werkgeheugen. Tevens ook wanneer het systeem, tijdens het POST-menu, welke tijdens het opstarten verschijnt, het geheugen telt, zal deze op 2048Mb uitkomen.


Setting changes:

Er hebben geen hardwarematige veranderingen plaatsgevonden in het systeem,
noch softwarematige veranderingen.

Reeds getrachte probleemoplossing:

--- De BIOS gecontroleerd op eventuele foutieve instellingen.
--- Memtest +86 uitgevoerd.
--- De werkgeheugenmodules verwijderd, schoongemaakt en teruggeplaatst.
--- Zonder succes heb ik vandaag [Do 10/01/2008] een hardware reset uitgevoerd.
--- Vandaag [Vrij 11/01/2008] heb ik de BIOS geüpdate naar de laatste versie.
Ook heb ik, wederom zonder succes, het gehele besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd, naar
aanleiding van de online hardware scan van de fabrikant, welke het systeem heeft uitgelezen,
en geconstateerd heeft dat er gewoon 2Gb systeem RAM aanwezig is, en zelfs uitlas welke bankjes in
welke slots zitten. Kortom er is hardwarematig echt helemaal niets mis met het werkgeheugen van mijn
systeem. Echter, en tot meer dan mijn grote verbazing, herkent Windows, wanneer ik dit gegeven opzoek,
dat er, ongelovelijk maar waar, plots 1,75 Gb systeem RAM aanwezig is ! ! ??



Uw hulp word zeer gewaardeerd ! Bij voorbaat dank,
en met vriendelijke groet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan