Hoge piep/brom in jack naar tulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik wil nog wel eens wat presentaties geven en daarbij gebruik ik een laptop. Deze sluit ik met een HDMI kabel aan op een beamer. De geluidsinstelling (apparaatbeheer Windows) wijzig ik zo dat er geen geluid via de HDMI gaat omdat in de beamer vaak een krakkemikkige en niet krachtige speaker zit. Voor het geluid gebruik ik een 3,5 mm jack kabel die uitloopt in tulp stekkers. Deze sluit ik aan op een mengpaneel waar ik ook een microfoon op aangesloten heb. Het mengpaneel geeft het signaal weer via XLR kabels door aan twee voorversterkte speakers.

Nu wil het geval dat ik een irritante hoge piep/brom via de speakers hoor als ik deze opstelling gebruik. Soms koppel ik een tweede laptop op dezelfde wijze aan en die geeft een perfect geluid.

Ik heb het vermoeden dat het iets met de aarding (?) te maken heeft. Ik heb een soortgelijk probleem ooit gehad toen ik mijn iPod met een 3,5 mm jack kabel aan mijn autoradio koppelde. Toen kreeg ik ook een vergelijkbare storing in het geluid. Er werd mij toen verteld dat dat met de aarding te maken had. Met een 30-pins connector van Apple was het probleem toen verholpen.

Enig idee hoe ik het probleem met mijn laptop kan oplossen?
 
Het oplossen van aardlussen vraagt altijd een zorvuldige analyse van je systeem.
Kijk hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus naar het voorbeeld wat een aardlus eigenlijk is: Een gesloten elektrische verbinding die ook nog eens een zodanig oppervlakte heeft, dat stoorveldlijnen van andere apparaten door die lus "omsloten" kunnen worden.
Om een aardlus principeel op te lossen probeer je altijd om alle aardverbindingen op één punt te aarden. De voedingsstroom via sloffen betrekken van verschillende wandcontactdozen bv. kan problemen geven.
Als ik het zo na teken, heb je mogelijk 4 punten waar je je installatie uit het net voed en mogelijk ook aard. Je kunt eens beginnen met proberen zo veel mogelijk appraten los te gooien van aarde. Als dat je probleem oplost, ga je ze weer stuk voor stuk met aarde verbinden, tot de storing terug komt. Dan weet je in elk geval wie de boosdoener is. Vanaf hier moet ik even wat aannames doen (alle apparaten netgevoed en geaard), maar ik vermoed de lus gevormd door de aarde van je laptop met mengpaneel of versterker, of die van mengpaneel met versterker.
 
Piep is meestal een voedings (afscherming) probleem van de geluidskaart. (Veranderd geluid ook als je muis beweegt of ander kleur scherm er voor hebt?)
Probeer eens de drivers te up-daten (als je dat nog niet heb gedaan) en kijk eens of op (of juist niet) de adapter het beter wordt.
 
Soms koppel ik een tweede laptop op dezelfde wijze aan en die geeft een perfect geluid.
Ik heb geïnterpreteerd dat je twee laptops gebruikt. Bedoel je echter dat je die tweede laptop ipv de eerste gebruikt en dat het dan wél goed is?
Want dan moet je idd eerder richting laptop zoeken. Brom is echter meestal 50 Hz en dat komt toch vrijwel altijd door aardlussen.
 
Bedoel je echter dat je die tweede laptop ipv de eerste gebruikt en dat het dan wél goed is?
Nee, ik gebruik ze gelijktijdig. Ik heb het vermoeden dat het in die tweede laptop zit. Maar die verhalen over aardlussen, da's best ingewikkeld als je een simpele alpha bent zoals ik. Ik merkte wel dat de brom veel sterker/zwakker werd als ik aan het stekkertje van de audiokabel in de laptop draaide.

en kijk eens of op (of juist niet) de adapter het beter wordt.
Bedoel je hiermee dat het probleem verholpen zou kunnen worden indien je de laptop van de oplader afhaalt?
 
Dit plaatje had ik voor mezelf even gemaakt. Nog gebaseerd op één laptop. Je ziet al drie mogelijke lussen. Er zitten er echter nog meer in. En dat pas met één laptop. Misschien lukt het voor jezelf de situatie, zoals die bij jou is, in een schema samen te vatten. Mss niet gemakkelijk voor iemand die niet gewend is in elektrische schema's te denken. Als het je lukt geeft je dat toch het beste inzicht.Aardlus.jpg
Hoe minder apparaten je met aarde verbind, hoe kleiner de kans op lussen. Maar ook als je ze niet met aarde verbind, maar de metalen delen van je apparaten met elkaar verbindt, kun je nog aardlussen introduceren. Zoals ik al eerder liet zien, elke gesloten lus kan aardstomen oppikken. Die aardstromen veroorzaken spanninkjes over de draden. Als zo'n stroompje door een geleider loopt, welke onderdeel uitmaakt van het circuit waar ook je audio gebruik van maakt, kunnen die spanninkjes versterkt worden. Dat hoor je dan als brom. Daarom kan er ook best verschil zijn tussen je laptops. Het hangt helemaal van de routing van je sporen af of je problemen kunt verwachten of niet. De eenvoudigste remedie is: proberen te begrijpen wat het mechanisme is en vervolgens uitproberen. Een eerste indicatie wat betreft je laptops zelf heb als je ze beide 'n keer afzonderlijk aansluit en kijkt of dat verschil maakt. Als het geen verschil maakt, zit het waarschijnlijk niet in de laptop zelf (hetgeen ik ook eigenlijk niet verwacht).
 
Dit plaatje had ik voor mezelf even gemaakt. Nog gebaseerd op één laptop. Je ziet al drie mogelijke lussen. Er zitten er echter nog meer in. En dat pas met één laptop. Misschien lukt het voor jezelf de situatie, zoals die bij jou is, in een schema samen te vatten. Mss niet gemakkelijk voor iemand die niet gewend is in elektrische schema's te denken. Als het je lukt geeft je dat toch het beste inzicht.Bekijk bijlage 233087
Hoe minder apparaten je met aarde verbind, hoe kleiner de kans op lussen. Maar ook als je ze niet met aarde verbind, maar de metalen delen van je apparaten met elkaar verbindt, kun je nog aardlussen introduceren. Zoals ik al eerder liet zien, elke gesloten lus kan aardstomen oppikken. Die aardstromen veroorzaken spanninkjes over de draden. Als zo'n stroompje door een geleider loopt, welke onderdeel uitmaakt van het circuit waar ook je audio gebruik van maakt, kunnen die spanninkjes versterkt worden. Dat hoor je dan als brom. Daarom kan er ook best verschil zijn tussen je laptops. Het hangt helemaal van de routing van je sporen af of je problemen kunt verwachten of niet. De eenvoudigste remedie is: proberen te begrijpen wat het mechanisme is en vervolgens uitproberen. Een eerste indicatie wat betreft je laptops zelf heb als je ze beide 'n keer afzonderlijk aansluit en kijkt of dat verschil maakt. Als het geen verschil maakt, zit het waarschijnlijk niet in de laptop zelf (hetgeen ik ook eigenlijk niet verwacht).

Ik heb even snel een schema gemaakt20150325_202857.jpg
 
Duidelijk. Voor mij is het ook trial and error hoor, maar kun je nu onderzoeken of beide laptops zich hetzelfde gedragen, ook als je de HDMI kabel ook eens op de andere laptop aansluit.
Verder zou ik ook eens alles aansluiten zonder aarde te gebruiken. Dat geeft de meeste kans op succes.
 
Spanningssloffen gebruiken die niet geaard zijn. Die zijn er ook. Alleen moet je mss een beetje zoeken, omdat de meeste tegenwoordig wel voor die platte eurostekkers zijn.
Als je apparaten verwisselbare snoeren gebruiken, zou je met één kunnen beginnen en de aardcontacten met een tang wegbuigen. Zo duur is een snoer niet.
Je zou ook eens als experiment alle aansluitingen op dezelfde, lange slof kunnen aansluiten. Kijken wat dat doet. In elk geval zit je dan zeker op dezelfde fase.
Ik gebruik er zelf een van de Lidl of Action. € 16 meen ik. Heeft een stuk of 8 aansluitmogelijkheden.
 
Spanningssloffen gebruiken die niet geaard zijn. Die zijn er ook. Alleen moet je mss een beetje zoeken, omdat de meeste tegenwoordig wel voor die platte eurostekkers zijn.
Als je apparaten verwisselbare snoeren gebruiken, zou je met één kunnen beginnen en de aardcontacten met een tang wegbuigen. Zo duur is een snoer niet.
Je zou ook eens als experiment alle aansluitingen op dezelfde, lange slof kunnen aansluiten. Kijken wat dat doet. In elk geval zit je dan zeker op dezelfde fase.
Ik gebruik er zelf een van de Lidl of Action. € 16 meen ik. Heeft een stuk of 8 aansluitmogelijkheden.
Top, ik ga het eens proberen. Nogmaals dank voor je hulp en suggesties!
 
In elk geval kun je je laptops op de accu gebruiken, dan ben je daar al van de netspanning af.
 
Even zeuren hoor. :eek:
Je kunt bovenstaande best even proberen om uit te sluiten of het een aardlus probleem is (verwacht het niet).
Mocht dit dan toch de oplossing zijn, zorg dat je bij het apparaat welke de lus veroorzaakt de aarde van de audio kabel los haalt en sluit daarna de boel wel weer aan op een geaard wandcontactdoos.
Het is niet voor niks (veiligheid) dat er een geaard stekker aan zit. :rolleyes:

Heb je het probleem ook als je de laptop welke bromt en piept van ingang (op de mengpaneel) wisselt?
 
Laatst bewerkt:
@Bikerbill64 Het is ook maar de vraag of het aan de net-aarde ligt. Je moet echter iets om te ontdekken welk apparaat het probleem veroorzaakt. Zelf zit ik hier met een veel eenvoudiger systeem en ook brom: een bluetooth verbinding tussen mijn pc en conventionele audioversterker. Als ik de zender voed via de usb heb ik brom. Gebruik ik de adapter, dan geen probleem.

(Wat betreft veiligheid is het toch altijd een compromis. Zo maar een weetje: als een netvoeding juist gefilterd is en wettelijk moet dat, zitten er zogenaamde x- en y-condensatoren in. Die y-condensatoren zitten tussen fase en nul naar aarde. Een condensator heeft voor wisselstroom een bepaalde impedantie, dus loopt er een stroompje door: 0.5 mA zeg ik even uit het hoofd. Als je dus meer dan 4 van deze apparaten op de zelfde slof aansluit, komt de totaalstroom boven de veilig geachte grens van 2 mA uit. Nog steeds niet dodelijk, maar als je zo dom bent als ik en even met je lippen aan de ic's van je toetsenbord voelt of ze te warm zijn, voel je ook die 0.5 mA best wel. Gelukkig was het geen echte schok:eek:)

Een andere route is bij de laptop beginnen en dan telkens één stap uitbreiden om te ontdekken wanneer de brom begint. Ik neem aan dat het mengpaneel een hoofdtelefoonaansluiting heeft. Dan kun je daar luisteren of de brom er al is als je de versterkers nog even los laat liggen. Sluit daarna slechts één versterker aan, dan pas twee. Het zou me niet verbazen als die tweede het probleem vormt
 
Laatst bewerkt:
Zelf zit ik hier met een veel eenvoudiger systeem en ook brom: een bluetooth verbinding tussen mijn pc en conventionele audioversterker. Als ik de zender voed via de usb heb ik brom. Gebruik ik de adapter, dan geen probleem.
Dit heeft dus waarschijnlijk meer met de voeding (vervuild voeding vanuit USB) dan met aardlus te maken..
Gelukkig was het geen echte schok:eek:
Aarding zal denk ik voor ander doeleinden dan een beetje lekstroom bedoeld zijn. :)
Een andere route is bij de laptop beginnen en dan telkens één stap uitbreiden om te ontdekken wanneer de brom begint. Ik neem aan dat het mengpaneel een hoofdtelefoonaansluiting heeft. Dan kun je daar luisteren of de brom er al is als je de versterkers nog even los laat liggen. Sluit daarna slechts één versterker aan, dan pas twee. Het zou me niet verbazen als die tweede het probleem vormt
Helemaal mee eens. Even trail and error om oorzaak te achterhalen eerst.
 
Nou, we zijn eruit. Na veel trial and error bleek het uiteindelijk in de stekker van de beamer te zitten. We hebben daarvan de aardpolen (is dat een woord?) afgeplakt en hem dus als een ongeaard apparaat op het lichtnet aangesloten. Vanaf dat moment was de brom verdwenen. Nagenoeg verdwenen, want als je de speakers heel erg hard zet en nog goed luistert, hoor je nog een hele zachte, lagere, brom. Meer een zoem eigenlijk, maar die levert geen hinderlijk geluid op als we de beamer en het geluid gebruiken.

Overigens hadden we dit keer een andere beamer gebruikt die we ook nog eens met een VGA kabel (i.p.v. HDMI) hadden aangesloten op de laptop. Maar dat maakte aanvankelijk voor de brom dus niet uit.

Ik heb geprobeerd het verhaal over aardlussen te volgen. Ik heb op internet nog wat meer gelezen, maar het blijft toch te technisch voor mij. Maar gelukkig kom je met wat koppig trial and error en wat hints van mensen op sites als deze toch een heel eind blijkt maar weer. Hartelijk dank voor jullie input en suggesties!
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat je het gevonden hebt.
Ja, het vraagt wat kennis en inzicht om dat verhaal van die aardlussen te volgen. Probleem is dit goed aan een leek uit te leggen. Didactiek is ook een vak en je zult weinig interesse hebben in een kursus elektriciteitsleer/elektronica;)
Maar zoals ik al aangaf, trial en error is ook mijn methode.
Nagenoeg verdwenen, want als je de speakers heel erg hard zet en nog goed luistert, hoor je nog een hele zachte, lagere, brom. Meer een zoem eigenlijk, maar die levert geen hinderlijk geluid op als we de beamer en het geluid gebruiken.
Dit zou zelfs wel eens brom op een voeding kunnen zijn. Aardlussen veroorzaken (meestal) ernstige brom, wat je nu nog hoort zal lastig te vinden zijn zonder dit goed te gaan meten met een scoop. Maar je kunt altijd proberen of je dat beetje brom toch nog kunt oplossen door naar je aardingen te kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan