Hoge resolutie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cory
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cory

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Hallo,

Omdat mijn laptop oud werd heb ik een nieuwe gekocht.

Ik heb er toch erg over nagedacht; er was niet veel keus in matte schermen en daarom kwam ik uit bij HP business. http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF25a/321957-321957-64295-3329741-3329741-3369263.html
Hij heeft Windows XP i.p.v. Vista.

Nu heb ik op de een of andere manier toch niet goed opgelet want er blijkt nu een 1920 x 1200 WUXGA screen op te zitten wat niet erg makkelijk in het gebruik blijkt te zijn. De windows zijn miniatuur windowtjes geworden met priegelige tekst. Ook website pictures zijn veel te klein. Ik kan ze niet goed zien of ik moet met mijn neus erop zitten op 25 cm afstand. Aanvankelijk dacht ik dat in de "Geavanceerde Vormgeving" te kunnen oplossen door alle tekst apart wat groter te stellen, maar dat bleek niet mooi te zijn vooral omdat de vergrote letters werden vervormd, vermoedelijk omdat de ruimtes tussen de letters onregelmatig werden.

Tenslotte heb ik de resolutie lager gedraaid. Maar nu is het beeld wazig. Je ziet letters in elkaar overvloeien, bijvoorbeeld de onderlijningen raken de tekst.

Ik zou best wel een printscreen willen sturen maar de prt sc knop doet vooralsnog niks.

Heeft iemand enige suggesties om het wat beter te maken=

= betekent vraagteken maar hij typt een=

Niemand? Ik was in de veronderstelling dat ee hoge resolutie betekende: een scherp beeld. Net zoiets als HDTV.
Wat ik tot nu toe alleen zie is een heel groot leeg scherm met in het midden een klein miniatuur website-tje. Ik kan alleen maar lezen wat er staat, als ik een 3,5+ bril opzet en op 25 cm afstand ga zitten turen. Comfortabel is anders.
Dat dit een misverstand mijnerzijds is en dat dit waarschijnlijk een 2000 euri miskoop is, is ook waarschijnlijk, maar weet iemand waarom dit soort computers verkocht worden? Wat voor nut hebben ze? Ik zie alleen maar nadelen. Als je een flash film op full screen zet dan is hij niet scherper maar eerder onscherper dan op mijn laptoppie uit 2002.

Groet,
Cory

Je mist de videokaartdrivers denk ik :)

het is mogelijk dat er geen videokaartdrivers zijn voor je besturingssyteem alhoewel ik het betwijfel :D

Je drivers zijn in orde denk ik.

Elk LCD scherm is ontworpen voor één vaste en optimale schermresolutie.
Als je een andere of lagere resolutie insteld, dan worden letters en vooral de randjes over enkele pixels uitgerekt, wat lelijk en wazig uitziet.
Alleen op de originele resolutie heb je maximale scherpte.

Inderdaad zijn iconen en tekst dan ook des te kleiner omdat deze hetzelfde aantal pixels beslaan als op je oude pc maar omdat jouw scherm nu veel meer pixels laat zien, is dus de afbeelding of tekst wel scherper maar ook kleiner.

Je kan de icon-grootte zelf aanpassen, evenals windows tekst, en websites kan je met het vergrootglaasje rechts beneden groter of kleiner instellen. (of met control + muiswiel)
ik zou eerst weer de juiste resolutie terug instellen en daarna de rest van de aanpassingen naar jouw smaak doen.

Ik krijg de letters niet zo mooi. Ik heb op mijn oude laptop alles op 13 staan en op verdana, maar als ik daar verdana instel en de website vergroot met page zoom, dan is verdana niet mooi meer. Ik heb een ander lettertype moeten kiezen, microsoft sans serif. Die is dan nog redelijk regelmatig. Gelukkig onthoudt Firefox tegenwoordig de page zoom size per site. Misschien wen ik er nog ooit wel aan. Voor het bekijken van hoge resolutie foto's is deze laptop wel beter maar ik zal alleen daarvoor niet snel een andere computer gaan opstarten.

Misschien dat ik opeens iets ontdek waardoor de weergave een stuk beter wordt, maar op het moment ligt hij tamelijk ongebruikt in een kast.

Het beste kan je je notebook toch instellen op die hoge resolutie van 1920 x 1200. (anders krijg je geen scherpe weergave bij letters en tekst)
Vervolgens kan je via START / Configuratiescherm / Beeldscherm / Vormgeving / Tekengrootte de meest geschikte grootte instellen.
Je kan kiezen uit Normaal, Grote lettertypen en Extra grote lettertypen.
Laat maar eens weten of dit toch nog te klein is en of de letters nu wel scherper en beter leesbaar zijn.

Dat had ik al gedaan, maar alle lettertypen zien er heel anders uit (lelijker) dan op een laptop met een lagere resolutie. Het standaard menu font voor menu's voor Windows XP is 8 Tahoma, maar een Tahoma 11 of 12 op het hoge resolutie scherm ziet eruit als een heel ander (lelijker) lettertype. Ik heb al minstens 8 verschillende lettertypes geprobeerd maar het blijft lelijk. Ik weet niet wat precies de oorzaak is. Het lijkt of de afstanden tussen de letters onregelmatig worden. Maar ik zou dat door middel van screenshots moeten controleren. Helaas heb ik de printscreen knop er nog niet kunnen vinden.

Voor dat ik alle waarden in het register ga wijzigen (de meeste hebben geen UI in Vormgeving) moet ik weten wat het beste font en de beste grootte is. Maar ik ben weinig gemotiveerd.

Ik zou nog even wachten met rommelen in het register.

Omdat het een nieuwe laptop is, zou je er mee terug naar de winkel kunnen gaan en even laten uitzoeken wat er mis is. Met zo'n nieuwe laptop moet je zonder meer uitstekend beeld kunnen krijgen en grotere lettertypes instellen.

Een kleine kans bestaat dat de (onboard) videokaart niet goed geinstalleerd is.
Als je bij Apparaatbeheer kijkt, zie je dan uitroeptekens staan?

De oplossing van dit probleem is geweest om een hogere DPI in te stellen en tevens page zoom te gebruiken (Firefox slaat de settings op per site). Drie keer ctrl+ geeft meestal de goede grootte (vergelijkbaar met de gangbare laptops).
Overigens gaat Windows 7 hier beter mee om.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan