Hoge uitval (60%) van gebrande CD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leadbelly

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2014
testbranden.jpgHeb een stapeltje audio CD's gemaakt en nu blijkt dat van de 15 er minimaal 8 niet werken. De brander heeft ze echter zonder problemen of foutmelding gemaakt. Hierop heb ik "opti drivecontrol" op de pc gezet en een test CD gemaakt. Echter de test CD wordt niet gelezen met de kreet dat de CD niet geschikt is en ook een reeds met muziek gevulde CD wordt met dezelfde melding afgewezen. Mijn brander is best veel gebruikt en zou na drie jaar trouwe dienst best aan vervanging toe kunnen zijn. Als het goed is is er een grafiek geplaatst van de gebrande test CD. Iemand die weet wat zo ongeveer de levensduur van een brander kan zijn en iemand die meer weet over het lezen van de bijgeplaatste grafiek?

Het ligt niet aan de CD's zelf? Heb ook wel eens een merk gehad met realtief veel uitval....

Te snel branden zou óók een mogelijkheid kúnnen zijn
Maar vervanging zou na veel schijfjes wellicht niet overbodig zijn!

Uitval van gebrande cd's wordt veelal veroorzaakt door de combinatie van brandsnelheid en kwaliteit van de gebruikte schijfjes. ( Info-link )
In een heel enkel geval kan de calibratie van de laser-kop een rol spelen maar dat is echt een uitzondering, ik heb dat in de afgelopen 10 - 15 jaar maar 1 of 2x meegemaakt.
Mijn brander is nu 6 jaar oud en vooral in het begin erg veel gebruikt maar werkt nog steeds probleemloos dus ik denk niet dat in jouw geval de leeftijd van de brander een rol speelt.

Bij het branden is het zo dat: hoe hoger de brandsnelheid, hoe hoger het aantal schrijffouten. Dit veroorzaakt dus bij het afspelen / lezen van de cd leesfouten.
Gebruik goede kwaliteit cd's / dvd's en stel de brandsnelheid handmatig in, niet op max. of automatisch en je zult zien dat uitval echt tot een uitzondering beperkt is.

Ik gebruik voor Audio- en Data-cd's eigenlijk uitsluitend Verbatim, voor films Arita ( zowel single- als dual-layer dvd's ) en ik heb tot op heden nog nooit meer uitval gehad dan hooguit 1 op de ruim 200 schijfjes.
Brandsnelheid die ik gebruik voor Audio- en Data-cd's = max. 16 speed , voor films max. 8 speed.
Ik gebruik zowel Nero als IMGBurn als brand-applicatie.

Ik gebruik hier vnl Verbatim DVS's (veel voor Linux gebruikt, nog nooit een foute gehad).
CD's van Philips, ook weinig of geen problemen.
Snelheid kan uitmaken, maar mijn brander heeft toch nu toe geen problemen daar mee gehad, maar als de kwaliteit CD/DVD minder is wordt dan wrs wel steeds belangrijker.
Mijn brander is wrs ook ca 6 jaar oud..

Heb jaren ervaring in branden van zowel CD als DVD en brand op de laagst mogelijke snelheid. Nu kan het misschien zijn dat de nu gebruikte spindel een hoge uitval heeft omdat deze met transport gevallen is (spindel gebroken) CD's zien er onbeschadigd uit. Normaal heb ik een uitval van 1: 500 misschien. Het gebruikte programma maakt volgens mij niks uit maar ik kies meestal voor cyberlink DVD suite. Nero heb ik ook maar dat is veel omslachtiger. Gebruik ik meestal voor DVD RAM.

Toevallig had ik net een externe brander voor de laptop besteld en met deze externe brander op de pc aangesloten is gebleken dat het aan de CD's ligt. Waarschijnlijk door ruw transport stuk gegaan.

Als er geen fysieke, zichtbare beschadigingen aan de cd's waarneembaar zijn is het mogelijk een slechte batch met een productie afwijking...

Sterker nog, aan de CD's is visueel niks te merken en ook wordt 'netjes' de CD beschreven zonder enige foutmelding. Pas als de CD in de speler wordt gestopt komt die aan met de kreet disc error. De uitval is ca 40%.

Toevallig had ik net een externe brander voor de laptop besteld en met deze externe brander op de pc aangesloten is gebleken dat het aan de CD's ligt. Waarschijnlijk door ruw transport stuk gegaan.
Om hier microcracks te zien heb je wrs een goede microscoop nodig, mogelijk nog met gepolariseerd licht .... En als je het dan nog niet ziet ..... dan heb je of niet goed gezocht of je hebt nog betere apparatuur nodig....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan