Home cinema

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berendbotje

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2006
Ik heb een goede dvd speler,maar ik wil hem uitbreiden met 5.1 luidsprekerboxen. Mijn vraag is of ik nou een home cinema set moet kopen of een hifi met boxen. Wie kan mij hiermee mee helpenIk ben niet zo op de hoogte met deze materie,wat nou het beste is

Hallo Berendbotje,

Je wil dus gaan uitbreiden vanaf een DVD speler.
De plaats van een DVD speler is aan de zijrand van het audio geheel en wat in het midden staat is het hart van het audio geheel en dat is de versterker waar je alles op aansluit.
En het belangrijkste wat je daar op aansluit en in de regel ook altijd naar zal luisteren zijn de luidsprekers.
Dus hou daar dan wel rekening mee en dat de luidsprekers het duurste zijn.

Voor het opbouwen van een goede home cinema begin je met hart ervan een goede Surround of A/V receiver.
De belangrijkste luidspreker is de (actieve) subwoofer, daar neem je de beste van waar het meeste geld aan kunt uitgeven.
En voor de satelliet-luidsprekers (surround luidsprekers) neem je boekenplank luidsprekers, die je ook per stuk kunt aanschaffen en zo rustig kunt opbouwen.

Buiten dat de luidsprekers het belangrijkste zijn omdat die ook het geluid moeten weergeven hebben de goede luidsprekers een levensduur waarmee ze al het andere apperatuur een aantal keer zullen overleven.

Naar mijn mening is de belangrijkste luidspreker bij film geluid de Center-speaker, en niet de Subwoofer.
Door de centerspeaker komen de dialogen en de monomix van de rest. Als je surroundset goed is afgeregeld staat de center ook iets harder dan de de rest. Bij goedkope surroundsetjes klinkt de center speaker vaak vlak en dun in het laag (ik bedoel de frequenties boven die van de sub). Een mooie vol klinkende center-luidspreker zorgt dat je 'in' de film zit. Met recht dus een belangrijke luidspreker. Je zou wel kunnen zeggen dat de surroundluidsprekers de minste aandacht verdienen..

De L&R luidsprekers: als je de AV-receiver ook gaat gebruiken voor je muziek, moet je daar ook niet echt op besparen. Je zou hetzelfde merk & serie kunnen nemen voor al je luidsprekers, dat heeft als voordeel dat er al is nagedacht over de totale sound. Plaatsing: probeer de center en LR luidsprekers zoveel mogelijk op 1 horizontale lijn te plaatsen, dit komt het stereobeeld ten goede.

Digitaal: je kan alleen surround geluid horen als je de DVD speler aansluit via de 'digital out' (en de "digital in" op de AV-receiver, andere namen hiervoor zijn SPDIF, Optical of Coaxial). Nieuwere DVD spelers hebben een HDMI-uitgang waarover surround geluid wordt verstuurd, je hebt dan ook een AV receiver nodig met HDMI aansluitingen.

Over de sub: er bestaan aktieve en passieve. De eerste heeft een ingebouwde versterker en dus ook een 240 V stekker. De 2e is alleen een speaker, en moet z'n vermogen van de AV-versterker krijgen. De aktieve sub heeft meestal de voorkeur. De meeste AV receivers hebben daarvoor een zgn. 'Pre-out' (uitgang vóór de eindversterker). Zonder een Pre-out kun je geen actieve sub aansluiten.

Vergeet ook de AV-receiver/versterker zelf niet, om 5 of meer speakers aan te sturen heb je een aardige versterker nodig. Een leuk kriterium daarbij is.. gewicht! De onderdelen in een goede surround-versterker wegen veel, het is bijna logisch dat een versterker van 10 Kg beter klinkt dan eentje van 5.

Afhankelijk van je budget kun je hieronder wel wat leuks vinden.
Kijk eens naar merken als B&W, Mission, KEF (luidsprekers) en Rotel, Onkyo & Yamaha (receivers), maar is natuurlijk meer..

http://www.marktplaats.nl/z/audio-tv-en-foto/home-cinema-sets.html?categoryId=1116
http://www.marktplaats.nl/z/audio-t...prekers.html?query=luidsprekers&categoryId=38
http://www.marktplaats.nl/z/audio-t...oryId=46&priceFrom=&priceTo=&attributes=S,402

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan