Home server

Status
Niet open voor verdere reacties.

y0sh1

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
85
hoy,
ik ben aan het proberen home server aan het installeren op mijn oude pc.Het is een Dell optiplex gx60. Hij heeft standaard geen sata aansluitingen . Dus ik heb er zo'n sata pci kaart ingedaan. Als hij opstart zie ik hem in de bios staan. Maar als ik begin te installeren zegt hij dat er geen drives zijn geinstaleerd.
alvast bedankt
 
Ik heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad, maar zou het kunnen dat je speciale drivers voor deze kaart tijdens de installatie van Windows (F6-toets) mee moet laden?
 
Ik heb dit zelf nog nooit aan de hand gehad, maar zou het kunnen dat je speciale drivers voor deze kaart tijdens de installatie van Windows (F6-toets) mee moet laden?

u bedoelt de drivers van de pci kaart
ik zal eens zoeken op internet en dan op een usb stick zetten
iemand enig idee of het x86 of x64 is?
 
Laatst bewerkt:
Ja, drivers van de PCI-kaart.
De versie van de drivers hangt af van de versie van Windows die je wilt gebruiken.
 
home server
geen idee als het x64 of x86 is
ben het op de harde schijf aan het instaleren et een andere pc en hoop als ik de hardeschijven wisel dat het werkt ik zal iets laten weten
 
Daar het een oude PC betreft moet het wel haast zeker X86 zijn
 
Als ik kijk op deze page http://www.siliconimage.com/support/faq.aspx (How can I boot Windows from a drive or RAID set connected to a Silicon Image controller?) kan je lezen dat je inderdaad bij de Windows setup met F6 de drivers moet laden. Dat kan alleen van een floppy.

Verder begrijp ik uit de beschrijving dat in bepaalde situaties ook een update van de bios van je moederbord nodig is, wat ik kan voorstellen, want een oude bios herkent dit soort zaken gewoon niet (goed).
 
ik zal eens proberen u bent alvast hartelijk bedankt!!
 
Als ik kijk op deze page http://www.siliconimage.com/support/faq.aspx (How can I boot Windows from a drive or RAID set connected to a Silicon Image controller?) kan je lezen dat je inderdaad bij de Windows setup met F6 de drivers moet laden. Dat kan alleen van een floppy.

Verder begrijp ik uit de beschrijving dat in bepaalde situaties ook een update van de bios van je moederbord nodig is, wat ik kan voorstellen, want een oude bios herkent dit soort zaken gewoon niet (goed).

waar kan de bios vinden van mijn pc
 
Dat is per moederbord anders. Welk moederbord (merk en type) gaat het om?
 
Ik heb hem zelf al even opgezocht. Alle drivers en software, icl. de BIOS-update voor de Optiplex GX60 kan je hier vinden: http://support.euro.dell.com/suppor...=PLX_PNT_CEL_GX60&os=WW1&osl=du&catid=&impid=

Maar kijk VRESELIJK uit wat je doet. Met name de upgrade van een BIOS kan vreselijk misgaan als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Het kan je je moederbord kosten.

Mijn advies: snap je niet voldoende hoe dit allemaal in elkaar zit, doe het dan niet. Als je het niet erg vindt dat mogelijk het moederbord kapot gaat, dan zou het wel een goeie gelegenheid zijn om dit als proef te gebruiken. je moet tenslotte ergens je ervaring vandaan halen...toch:)
 
Ik heb hem zelf al even opgezocht. Alle drivers en software, icl. de BIOS-update voor de Optiplex GX60 kan je hier vinden: http://support.euro.dell.com/suppor...=PLX_PNT_CEL_GX60&os=WW1&osl=du&catid=&impid=

Maar kijk VRESELIJK uit wat je doet. Met name de upgrade van een BIOS kan vreselijk misgaan als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Het kan je je moederbord kosten.

Mijn advies: snap je niet voldoende hoe dit allemaal in elkaar zit, doe het dan niet. Als je het niet erg vindt dat mogelijk het moederbord kapot gaat, dan zou het wel een goeie gelegenheid zijn om dit als proef te gebruiken. je moet tenslotte ergens je ervaring vandaan halen...toch:)
lol root gelijk maar ik moet het in windows doen ?
dus gaat nog niet gaan ik denk dat ik een ide schijf ga halen 10 gb ofzo en dan de nieuwe bios drivers enz instaleren en dan me en sata
 
De eenvoudigste oplossing is inderdaad een "gewone" IDE/PATA HD als opstart HD met Windows en dan de SATA HD als tweede HD erbij. Maar het zou kunnen dat je bij de Windows setup toch nog steeds met F6 de drivers voor de PCI SATA-kaart moet installeren om dat aan de praat te krijgen.
 
heb op zolder een 850 mb schijf gevonde ben windows 2000 aan het instaleren dan ga ik de bios update en de opstart diskettes maken en dan probere met sata te booten
 
ik heb de bios geupdate
de drivers op een floppy gezet
en... nix doet nog altijd hetzelfed ik denk dat ik het ga opgeven
 
Vraagt Windows bij de setup, als je op F6 drukt, wel om de floppy met drivers?
En zo ja, zie je de drivers dan die nodig zijn?
En zo ja, als je die dan selecteert, worden die dan wel of niet herkend en geaccepteerd door Windows?
 
Vraagt Windows bij de setup, als je op F6 drukt, wel om de floppy met drivers?
En zo ja, zie je de drivers dan die nodig zijn?
En zo ja, als je die dan selecteert, worden die dan wel of niet herkend en geaccepteerd door Windows?

windows zegt dat er geen hardeschijven waren geinstaleerd en vraagt om drivers te instaleren dan selecteer ik de driver en dan doet hij dat weer opnieuw
 
OK, dat kan ik me voorstellen, want de bios van het moederbord kent helemaal geen SATA. Ik zag dat bij de te downloaden software van de PCI-SATA-kaart een update voor de BIOS (van het mobo?) zit. Ik vroeg me al af waar dat goed voor was, maar nu begin ik te vermoeden dat dat is om SATA kenbaar te maken aan de BIOS op het mobo. Zelf zou ik daar niet zo snel aan beginnen zonder me eerst helemaal op de hoogte te stellen wat zo'n update dan precies doet en hoe het kan dat dit een update zou zijn voor elke willekeurige BIOS.

Maar ja, als dat spul niet zou werken zou niemand het meer kopen.
Ik weet eerlijk gezegd niet zo 1-2-3 wat ik hier mee aan moet.


Is er niet iemand op dit forum die zo'n kaart ook heeft?
 
Toch nog een idee dat bij me opborrelt: Als je in de BIOS kijkt, worden die SATA HD's dan wel herkend?
OP mijn mobo, die van zich zelf zowel SATA als PATA/IDE kent moet ik expiciet aangeven dat de schijven SATA of PATA zijn. Die ik dat niet, dan herkent ie ze ook niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan