• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoodletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter16

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
87
In bijvoorbeeld kolom B kunnen initialen ingevuld worden. Nu wil ik dat hier alleen hoofdletters komen te staan. Dus direct na invoer van kleine letters worden de initialen omgezet in hoofdletters of de invoer van kleine letters wordt niet geaccepteerd (kan ik hier iets met vallideren?) Met vallideren zou ik bijv. wel met lijsten kunnen werken waarbij gegevens uit een ander deel van de sheet worden gehaald maar zo'n oplossing zoek ik niet. Ook heb ik op deze site wel macro's gezien die eea in 1 keer kunnen omzetten maar dan moet je eerst weer zo'n macro (middels bijv. een knop) activeren, ook dat zoek ik dus eigenlijk niet. Wie weet of excel hiervoor een passende oplossing in zich heeft?

Alvast bedankt

Pebru
 
Pebru,

Rechtsklikken op je bladtab, en kiezen voor 'Programmacode weergeven'. Vervolgens volgende code plakken:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("$B:$B")) Is Nothing Then
Target.Value = UCase(Target.Value)
End If
End Sub

Luc
 
Hallo Luc,

Bedankt voor je reactie. In feite precies wat ik zocht. Echter ik heb dit op het werk toegepast en nu blijkt dat deze makro erg vertragend werkt op excel (na invoer kleine letters wordt eea direct omgezet maar voordat ik weer verder kan werken in het betand ben ik al gauw zo'n 20 seconden verder). Blijkbaar is excel op de achtergrond nog aan het rekenen. Dit verbeterd niet als ik de range verklein tot slechts enkele cellen.

Wie weet of dit ongunstige neveneffect te voorkomen is en hoe.

Ps ik heb eea nog niet thuis op mijn Windows XP geprobeerd, wellicht gaat het daar wel beter.

Pebru
 
Zeer eigenaardig, want deze code zou vrijwel geen tijd mogen kosten. Er wordt immers slechts één cel gecontroleerd (De aktieve cel).
Uiteraard werkt VBA altijd vertragend. Maar niet altijd merkbaar. Probeer het thuis maar eens. Daar zal je vermoedelijk geen hinder ervan hebben.

Helaas heb ik geen suggesties om de zaak te versnellen.

Luc
 
thuis geen probleem

Hallo Luc,

Inderdaad thuis werkt het gewoon perfect. Toch eens even informeren bij onze systeembeheerder. In ieder geval bedankt.

Pebru
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan