Eerst maar stellen dat het bijzonder prettig is dat er een dergelijk forum op het net te vinden is. Chapeau aan iedereen die er aan meewerkt!
Mijn probleem: Medio januari moest ik door een virus Windows XP herinstalleren op mijn relatief oude PC (nu 5 jaar). Voordat ik dit deed, heb ik eerst de opstartschijf eruit gehaald om data veilig te stellen. Vervolgens weer in de PC geplaatst en alles leek goed te gaan.
Begin maart begon Windows plots BSOD's te vertonen. Het merkwaardige is dat dit gebeurd nadat de PC een nachtje rust heeft gehad. Start je de computer 's ochtends op, dan valt hij eenmaal uit (ook in de Veilige Modus!), maar werkt hij voor de rest van de dag dan als een zonnetje.
Uit de bugchecks word ik niets wijzer. Het zijn altijd dezelfde meldingen, maar wel te veel om een antwoord uit te filteren: 0X100008E, 0X10000050, 0X100000A, 0x100000D1 en 0x1000007f. Probleem schuilt hierbij altijd in WIN32K.SYS of NTOSKRNL.EXE
Een nieuw virus is uitgesloten. Testen via HijackThis, Malwarebytes, AVG en rootkitscans komen altijd schoon terug. Dit is wat ik in de tussentijd allemaal heb ondernomen om het probleem op te lossen:
- MemTest gedraaid: geen fouten;
- Temperatuur fans gecheckt: waarden zijn oké;
- Drivers videokaart, geluidskaart en processor vervangen;
- BIOS geupdate;
- CHKDSK /R laten lopen;
- WIN32K.SYS met een 'schone' versie vervangen;
- Virtueel geheugen gereset;
- SFC /Scannow laten lopen.
- Binnenkant kast schoongeblazen.
Niets van dit alles heeft het probleem verholpen. Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt er op dat de PC na een x-aantal uur rust bij de opstart zichzelf eerst reset, uitvalt en daarna gewoon begint te lopen.
Specs:
Besturingssysteem: Windows XP Home Edition
Versie: Service Pack 3
Fabrikant: MEDION
Processor: x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
BIOS-versie: Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG
Totaal fysiek geheugen: 1.023,48 MB
Beschikbaar fysiek geheugen: 402,13 MB
Totaal virtueel geheugen: 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen: 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand: 2,40 GB
Mijn koninkrijk voor het verlossende antwoord!
Mijn probleem: Medio januari moest ik door een virus Windows XP herinstalleren op mijn relatief oude PC (nu 5 jaar). Voordat ik dit deed, heb ik eerst de opstartschijf eruit gehaald om data veilig te stellen. Vervolgens weer in de PC geplaatst en alles leek goed te gaan.
Begin maart begon Windows plots BSOD's te vertonen. Het merkwaardige is dat dit gebeurd nadat de PC een nachtje rust heeft gehad. Start je de computer 's ochtends op, dan valt hij eenmaal uit (ook in de Veilige Modus!), maar werkt hij voor de rest van de dag dan als een zonnetje.
Uit de bugchecks word ik niets wijzer. Het zijn altijd dezelfde meldingen, maar wel te veel om een antwoord uit te filteren: 0X100008E, 0X10000050, 0X100000A, 0x100000D1 en 0x1000007f. Probleem schuilt hierbij altijd in WIN32K.SYS of NTOSKRNL.EXE
Een nieuw virus is uitgesloten. Testen via HijackThis, Malwarebytes, AVG en rootkitscans komen altijd schoon terug. Dit is wat ik in de tussentijd allemaal heb ondernomen om het probleem op te lossen:
- MemTest gedraaid: geen fouten;
- Temperatuur fans gecheckt: waarden zijn oké;
- Drivers videokaart, geluidskaart en processor vervangen;
- BIOS geupdate;
- CHKDSK /R laten lopen;
- WIN32K.SYS met een 'schone' versie vervangen;
- Virtueel geheugen gereset;
- SFC /Scannow laten lopen.
- Binnenkant kast schoongeblazen.
Niets van dit alles heeft het probleem verholpen. Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt er op dat de PC na een x-aantal uur rust bij de opstart zichzelf eerst reset, uitvalt en daarna gewoon begint te lopen.
Specs:
Besturingssysteem: Windows XP Home Edition
Versie: Service Pack 3
Fabrikant: MEDION
Processor: x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
BIOS-versie: Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG
Totaal fysiek geheugen: 1.023,48 MB
Beschikbaar fysiek geheugen: 402,13 MB
Totaal virtueel geheugen: 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen: 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand: 2,40 GB
Mijn koninkrijk voor het verlossende antwoord!

Laatst bewerkt: