Hoofdbreker: PC valt 1x uit, loopt na reboot goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter alugt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

alugt

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2010
Eerst maar stellen dat het bijzonder prettig is dat er een dergelijk forum op het net te vinden is. Chapeau aan iedereen die er aan meewerkt!

Mijn probleem: Medio januari moest ik door een virus Windows XP herinstalleren op mijn relatief oude PC (nu 5 jaar). Voordat ik dit deed, heb ik eerst de opstartschijf eruit gehaald om data veilig te stellen. Vervolgens weer in de PC geplaatst en alles leek goed te gaan.

Begin maart begon Windows plots BSOD's te vertonen. Het merkwaardige is dat dit gebeurd nadat de PC een nachtje rust heeft gehad. Start je de computer 's ochtends op, dan valt hij eenmaal uit (ook in de Veilige Modus!), maar werkt hij voor de rest van de dag dan als een zonnetje.

Uit de bugchecks word ik niets wijzer. Het zijn altijd dezelfde meldingen, maar wel te veel om een antwoord uit te filteren: 0X100008E, 0X10000050, 0X100000A, 0x100000D1 en 0x1000007f. Probleem schuilt hierbij altijd in WIN32K.SYS of NTOSKRNL.EXE

Een nieuw virus is uitgesloten. Testen via HijackThis, Malwarebytes, AVG en rootkitscans komen altijd schoon terug. Dit is wat ik in de tussentijd allemaal heb ondernomen om het probleem op te lossen:

- MemTest gedraaid: geen fouten;
- Temperatuur fans gecheckt: waarden zijn oké;
- Drivers videokaart, geluidskaart en processor vervangen;
- BIOS geupdate;
- CHKDSK /R laten lopen;
- WIN32K.SYS met een 'schone' versie vervangen;
- Virtueel geheugen gereset;
- SFC /Scannow laten lopen.
- Binnenkant kast schoongeblazen.

Niets van dit alles heeft het probleem verholpen. Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt er op dat de PC na een x-aantal uur rust bij de opstart zichzelf eerst reset, uitvalt en daarna gewoon begint te lopen.

Specs:
Besturingssysteem: Windows XP Home Edition
Versie: Service Pack 3
Fabrikant: MEDION
Processor: x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
BIOS-versie: Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG
Totaal fysiek geheugen: 1.023,48 MB
Beschikbaar fysiek geheugen: 402,13 MB
Totaal virtueel geheugen: 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen: 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand: 2,40 GB

Mijn koninkrijk voor het verlossende antwoord! ;)

Laatst bewerkt:
Uitvallen als in helemaal uit of als bsod?
En dan gelijk in het begin of na verloop van tijd?

Als hij gewoon uitvalt als je de pc opstart / pas aan hebt.
Dan lijkt richting de voeding te wijzen.
Na een nachtje rust zijn alle condensatortjes ect ontladen.
Misschien trekt je voeding het dan niet om het weer op pijl te krijgen.

Hij valt echt uit met een blauw scherm.

Omdat de meldingen hetzelfde bleven, heb ik de PC op een gegeven moment maar zo ingesteld dat ie bij een BSOD gewoon weer opstart. Dat gaat over het algemeen goed. Sporadisch ook niet en dan is de BOOT-sector beschadigd. Die repareer ik dan middels FIXBOOT met de Recovery CD.

Soms weigert de PC bij zo'n herstart ook door te pakken naar Windows en dan moet ik 'm 5 minuten laten 'ontladen'. Daarna werkt de bak prima.

je hebt de schijf eruit gehaald vertel je ook.

Heb je de kabel wel op de juiste manier er weer op gezet in geval van flatkabel wel te verstaan.

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben heel secuur te werk gegaan met het ontkoppelen en wederom installeren van die harde schijf. Stekkertje zou dus op de juiste plaats moeten zitten. Na het plaatsen heb ik in de BIOS de schijf ook weer laten detecteren. Geen problemen.

Wat ik wel merk sinds de ontkoppeling is dat de Windows-mapstructuur op diezelfde schijf continue 'ververst'. Met andere woorden: bij een lijst aan bestanden springt de map, om de zoveel minuten, naar boven naar het eerste bestand.

Laatst bewerkt:
Is er een eenvoudige manier voorhanden om te achterhalen of de voeding de boosdoener is?

Een andere voeding proberen....

En download en installeer even het gratis PC Wizard,

http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html

Daarmee kun je in ieder geval zien welke spanning de voeding levert:

softwares-pcwizard-06.jpg

@mrmusic Thanx voor de tip! PC-Wizard opgestart en dit zijn de resultaten van de voeding:

Hardware Monitoring : Winbond W83637HF
Voltage CPU : 1.23 V
+3.3V Voltage : 3.34 V
+5V Voltage : 5.08 V
+12V Voltage : 12.04 V
Processor Ventilator : 666 rpm
Processor Temperatuur : 55.5 °C
Moederbord Temperatuur : 47 °C
Hardware Monitoring : ACPI
Thermal Zone : 55.5 °C
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf WDC WD1600JD-00HBB0 : 39 °C
Harde Schijf WDC WD1600JD-00HBB0 : 45 °C

Haal er niet meteen iets raars uit, of zie ik iets over het hoofd?

Inderdaad, ook ik zie niets raars.

Maar, het is en blijft wel een moment opname en wel op het moment dat de pc goed werkt.

100% zekerheid heb je pas, nadat je een andere voeding geprobeerd hebt.

Het hoeft maar een diepje (of piek) te hebben en je pc gaat eronder uit.
De voltages zien er goed uit.

Ik zie los van dit probleem dat je CPU 55 graden is.
Vrij warm voor normale staat :) check even je CPU blok op stof.
55 graden kan nog geen kwaad, maar beter voorkomen als genezen :d

Is het alleen niet zo dat wanneer het aan de voeding zou liggen, dat dan de BSOD achterwege zou blijven en dat de PC gewoon uitvalt door de kortsluiting? Na de herstart geeft Windows in de foutrapportage altijd aan dat het probleem bij een 'device driver' ligt.

Of word je hiermee standaard op het verkeerde been gezet door Microsoft?

Neuh als bv je CPU voltage eventjes zakt naar bv 0,7 volt krijg je ook een bluescreen en een restart.

Ik verdenk echt iets hardware matig. Als het software is, heb je "continu" dit probleem.

Inderdaad, mukkel. Het moet wel een hardware probleem zijn, want anders kan hij na de reboot toch onmogelijk zo'n 8 uur per dag draaien zonder problemen? Dat was ook de hoofdbreker.

Zou het nog wat kunnen schelen als ik de PC compleet 'ontlaadt' van elektriciteit en daarna de voeding ook nog reset (schijnt volgens het instructieboekje van de computer te kunnen)?

Je kunt het proberen natuurlijk :) kost niets.

Zelf denk ik niet dat dit het probleem oplost, maar wie weet

Laatst bewerkt:
Dan ga ik dat maar een keer proberen.

Wat ik mij nog afvroeg: de BSOD doet zich altijd voor tussen 1 tot 10 minuten nadat Windows is opgestart. Het lijkt er dus op dat de eventuele kortsluiting wordt veroorzaakt door een proces dat door het besturingssysteem wordt opgestart. Kan dat kloppen?

Heb de PC overnacht helemaal laten 'ontladen'. Vanochtend voeding gerest en de boel werkt vooralsnog goed. Toevalstreffer of oplossing? Ik laat het aan het eind van de week weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan