Hoofdkabel KPN verlengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cynthia64

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2011
Ik wil internet op een bedrijfslocatie. Echter de telefoonlijn die er loopt wordt al geheel benut. Nu moet ik van de KPN bij het binnenkomen van de hoofdkabel (achter in een loods) de kabel verlengen naar de kantoorunit (80 meter). Ik wil daar waar de hoofdkabel binnen komt geen splitter, de splitter wil ik in de kantoorunit vlak bij de PC. Nu wil ik dus vanaf binnenkomen hoofdkabel (bij isra) een cat5-utp kabel aansluiten. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kabels met elkaar verbindt?

Als het een standaard ISRA punt is: blauw en rood aan (isra) een paar van de kabel, wit en oranje(isra) aan een ander paar in de kabel, de andere twee paren gebruik je niet (normaal gesproken). Qualiteit-technisch is het wel beter de splitter eerder te hebben.

Ja het is een standaard ISRA punt. Ik dacht dat iedereen altijd zei dat je een splitter niet ver van je modem/pc moest plaatsten?
Volgens jou kan ik dus gewoon bij de ISRA een splitter zetten en dan een 80 meter kabel naar het kantoorunit trekken?

Afhankelijk van wat voor aansluiting je op je splitter hebt ;)

Eerst 80 meter en dan splitter, of eerst splitter en dan 80 meter. Je zult waarschijnlijk zo'n 10% slechter signaal hebben dan direct aan het ISRA punt. Hoe ga je de draden verbinden? indien je gaat solderen kun je waarschijnlijk ook de splitter verderop zetten. zaak is om zo weinig mogelijk extra verlies te genereren.

Edit: ik bedenkt me net dat de splitter het signaal enigzins zal verzwakken. met zo'n afstand is het inderdaad misschien beter de splitter aan het eind te zetten

Laatst bewerkt:
JA dat dacht ik ook. Nu is het niet zo heel erg als er iets verlies is want ik hoef niet te gamen of iets, het is voornamelijk voor email en wat surfen.

Nu ben ik over dit onderwerp heel wat aan het lezen op internet omdat ik geen flauw idee had hoe ik het moest doen. Nu lees ik ook dat ik vanaf de ISRA net zo makkelijk een gewone telefoonkabel (4 aders) naar de kantoorunit kan leggen en dan in het kantoor een splitter.

Wat zeg jij? CAT5 of gewone telefoonkabel?

er is eigenlijk geen wezenlijk verschil, behalve dat telefoonkabel 4 kabeltjes heeft en cat 5e 8. Over het algemeen is goede cat5e wel meer interferentie-bestandig dan de goedkope telefoondraad, maar qua techniek zijn ze nagenoeg gelijk. Oude telefoonkabel is echter ontworpen voor kbit-mbit snelheden, niet gigabit, waar 5e voor dient

zie mijn eerste post :) . rood en blauw op 1 paar, wit oranje op een ander paar. welk paar je kiest in de kabel maakt niet zoveel uit, zolang je maar een paar gebruikt.

Hallo Cynthia64,

Het beste is een goede cat5e kabel gebruiken. De aderparen vanuit de isra verlengen naar kantoor, en daar aansluiten op de line ingang van de splitter. Dan het modem aan de modem aansluiting met een korte bijgeleverde kabel. En als je de telefoon lijn ook wilt gebruiken, kun je via de cat5e kabel via een ander aderpaar weer terug naar het woonhuis. En daar de telefoon aansluiten. Het verlies van de verlenging zal gering zijn, zou namelijk hetzelfde zijn als dat je 80 meter van de centrale zou wonen.

Met vriendelijke groeten Erik

Gebruik van de cat5e kabel wel altijd een adrepaar dat bij elkaar hoort. Dus oranje-wit/oranje groen-wit/groen enz.

Laatst bewerkt:
Alle twee super bedankt voor jullie snelle reacties. Het is mij nu helemaal duidelijk.
Het wordt dus een CAT5 kabel naar het kantoor.
Dank jullie wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan