• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoofdletters en kleine letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stone52

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Excellers,

Ik ben op zoek naar een manier om de inhoud van een cel / invoerveld uit te vragen ongeacht of de inhoud in hoodletters, kleine letters of een combinatie daarvan is opgegeven.

Wie weet raad ?

Ik neem aan dat je dat via een macro wilt doen.
Wil je de betreffende waarde met een andere vergelijken?
Dan kun je dat met de volgende code doen:

Sub vergelijk()
'Waarde in A1 is bijv. HelpMij.
If UCase(Range("A1").value) = "HELPMIJ" then
msgbox("Waarde is gelijk")
Else
'Als er iets anders staat
MsgBox (Range("A1").Value & " is niet gelijk aan HELPMIJ")
endif
end sub

Je vraag is niet helemaal duidelijk...

Je zou alle input om kunnen zetten naar kleine of juist hoofdletters, dan is er geen verschil meer.
=KLEINE.LETTERS(A1)
=HOOFDLETTERS(A1)

Dit is niet wat ik bedoel. Ik herinner mij dat er een specifiek statement is waardoor het voor de uitvraging van een veld niet relevant meer is of de waarde in hoofdletters of kleine letters staat of een combinatie daarvan.

De vraag is nog niet duidelijk
wat wil je uitvragen - wat heeft dit met letters te maken??

mvg Imod

Als je een =als formule gebruikt controleerd excel niet op (hoofd)lettergebruik.
Waar denk je een probleem te hebben?

In een macro vraag ik de waarde van een veld uit. Voorbeeld: er wordt onderscheid gemaakt tussen "JA", "Ja", "ja" en "jA". Ik wil het veld uitvtagen (bv) op "ja" ongeacht welke combinatie van de mogelijkheden werd gebruikt.

Ik meen ergens (ooit) gezien te hebben dat dit werd opgelost door in de aanhef van de macro een statement te zetten waardoor hoofd- en kleine letters bij het uitvragen door elkaar gebruikt konden worden.

Voor het moment kan ik vooruit met de reactie van Jan van Asseldonk (Jan bedankt). Ik laat de vraag nog even open staan om te zien of er nog een reactie op de 2e alinea van dit bericht volgt.

Laatst bewerkt:
In je bestaande Macro komt de volgende regel voor:
Range("D13").Select

Na deze regel zet je:

Kleineleters

In een Module zet je onderstaande Funktie.

Function Kleineletters()
Dim mijnRange As Range
Set mijnRange = Range("D13")
mijnRange = LCase(mijnRange)
End Function

Waarbij D13 je uit te vragen cel is.
Verander deze in de door jou bedoelde cel.

Hopelijk heb je er iets aan.

Op de valreep . . . . .. kan je hier iets meer laten weten over hoe / waar in de macro dit wordt toegepast ? Voorbeeld ?

Wanneer je een nieuwe module aanmaakt, komt daar bovenaan deze tekst:

Option Explicit

Dit is een instelling in Excel... wie dit niet heeft, kan best z'n instellingen aanpassen, zodat hij dat wel krijgt.

Nadeel... (Ik noem het een voordeel)... je zal op een correcte manier met variabelen moeten leren werken.

Vlak er onder kan je dan dit zetten:

Option Compare Text.

Hierdoor wordt er gewoonweg geen rekening meer gehouden met kleine of hoofdletters.

Eerste twee regels van je modules worden dus dit:

Option Explicit
Option Compare Text

Zet uw cursor eens op het woordje Option, en druk dan op F1

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan