• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoofdletters omzetten in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

pandora

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2001
Van een leverancier heb ik een artikelbestand aangeleverd gekregen in Excel.
Dit hele bestand staat in hoofdletters.
Dit wil ik inlezen in mijn factureerprogramma, maar wel graag in kleine letters anders zijn mijn facturen zo SCHREEUWERIG!
Hoe krijg ik dit omgezet in kleine letters en, nog een extra probleempje, de eerste letter van de omschrijving moet weer wél een hoofdletter zijn...
Welk Excel-genie weet de oplossing?

Pandora

Een mogelijke oplossing is de tekst waar het om gaat eerst naar Word kopiëren. Vervolgens de tekst selecteren, en net zo lang op Shift+F3 drukken, totdat de hoofdletters verschijnen waar jij ze wilt hebben.

En daarna eventueel weer terugzetten naar excel-bestand.

Plaats onderstaande code in een module en koppel er een macro aan.
Sub ConvertToUpperCase()
Dim Rng As Range
For Each Rng In Selection.Cells
If Rng.HasFormula = False Then
Rng.Value = StrConv(Rng.Value, vbProperCase)
End If
Next Rng
End Sub

Kan ook met de functie "kleine.letters" als je alleen kleine letters wilt hebben. Of met "beginletters" als je de eerste letter van een woord met hoofdletters wilt en de rest met kleine.

Extra tabblad

Hoi Pandorra,

Als je artikelbestand in 1 tabblad staat kan je het volgende doen:

Klik in een leeg tabblad (of maak een nieuwe erbij aan)
Typ in cel A1 =beginletters( , en klik in het tabblad met je artikelbestand op cel A1
Druk op de enter-toets
Kopieer deze formule met het 'vulgreepje' net zo ver naar de cellen rechts, en vervolgens (weer met het vulgreepje) naar de rijen eronder als je nodig hebt.

In dit tabblad staan nu alle artikelnamen omgezet zoals je aangaf in je vraag.

Succes, Teun

Helaas,

ondanks al jullie moeite om mij hiermee verder te helpen moet ik melden dat het me niet is gelukt, alleen die met die macro heb ik niet uitgeprobeerd, werken met macro's lijkt me zo moeilijk dat ik daar al jaren met de spreekwoordelijke boog omheen loop!
Misschien valt het in de praktijk best mee maar ik hoop nog steeds op een eenvoudiger oplossing!

Pandora :-)

Hee Stupid Zeeuw,

Wil je nu geholpen worden of niet ?

Waar zit je probleem ......

Het moet echt lukken met de door mij aangereikte oplossingen.
Daar is wel enige kennis van Excel voor nodig, maar niet zodanig dat je daar niet uit zou kunnen komen.

Het is helaas niet mogelijk om een bijlage mee te zenden via dit forum, maar ik heb dat wel voor je klaarstaan. Mijn emailadres: vecomdata@chello.nl

Jammerrrr ... !!!

Teun

Laatst bewerkt:
Hoi,

werken met macro's is niet zo moeilijk.

Het is net als met een rekensom, vroeger op school.
Als je het niet begreep, vond je er 'niks an' en dat betekende, dat je het niet begreep.
Vanaf het moment dat je delen en vermenigvuldigen begreep, ging je zelf sommetjes bedenken en vond je het 'leuk'.

Teun

Klik met je rechtermuisknop op een tabblad en kies "Programmacode weergeven" links zie je dan de namen van je blad, selecteer daar het bewuste blad, rechts heb je nu een blanco veld daar kan je de volgende code in plakken, als nu Blad1 geactiveert wordt veranderen de eerste letters in hoofdletters. A1:C10 kan je veranderen in dat wat op jouw blad van toepassing is.
Private Sub Worksheet_Activate()
Dim Rng As Range
For Each Rng In Worksheets("Blad1").Range("A1:C10")
End If
Next Rng
End Sub

Als je onderstaande code daar plakt veranderen de letters in hoofdletters op het moment dat je van cel verandert.
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim Rng As Range
For Each Rng In Worksheets("Blad1").Range("A1:C10")
End If
Next Rng
End Sub

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo niet dan horen we het wel.

Laatst bewerkt:
Ja, gelukt!

't Kostte nog heel wat hoofdbrekens maar het is voor elkaar!!!
Allemaal bedankt en voor alle helpers een dikke kus van dit stupid Zeeuws meisje!

Pandora X X X

:-))

Geen dank ....

Pandora ....

Goed dat het opgelost is
Het was niet rot bedoeld

XXX Stupid Ernhems mannnetje

Teun,

Ik had het ook niet als rot opgevat hoor!
Het is (met dank aan de margarinereclame) bijna niet voor te stellen maar een Zeeuws meisje kan ook gevoel voor humor hebben!
Nog bedankt, je hulp was uitstekend!

Pandora

Aangepaste versie

Hoi,

Ik heb hierbij een zipje met een aangepaste versie.
Je kunt - als je de stappen volgt - van die formules af en houdt een gewone lijst met artikelnamen over.

Grts, T

Bijlagen

Probeer dit maar eens .....

Beste Pandora,

Hierbij een link waar je een toolsetje kunt downloaden welke na installatie een extra menu aan de menubalk van Exel toevoegd met allerhande extra functies.
Jouw probleem wordt hier helemaal mee opgelost en bovendien zitten daar zoveel extra functie's bij dat geen enkele Exel gebruiker zonder kan !

Hier de link waar het bestand is te vinden (gratis!)

http://www.asap-utilities.com/index2.php

Groetjes en succes

Tjonge TDave,

Is me dat even een leuke en handige utility.
Heb ik vanmiddag meteen uitgeprobeerd natuurlijk, is nu al onmisbaar!
Bedankt voor de tip,

Pandora

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan