• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoofdletters

• Onderwerp starter Onderwerp starter MINET
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MINET

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2000
Hallo,

Bestaat er in excel 2000 ook een functie om tekst van kleine- naar hoofdletters om te zetten(zoals in word)
Of is hier een formule noodzakelijk,zo ja,hoe moet ik dat doen.
Het gaat om 8 paginas tekst die ik van kleine letters over wil zetten naar hoofletters.

Tekst begint in A6 t/m E6
Eindigt A434 t/m E434

groetjes
minet

In excel maak je gebruik van de formule =UPPER().

Alleen weet ik niet de nederlandse term. Heb je die nodig? Kijk dan even in de helpfile bij HOOFD(werkbladfunctie). Dan vind je de formule wel.

Maar voor nu:

Ga bijv in F6 staan en typ de formule:

=upper(A6:E6)

Deze formule kun je vervolgens doorkopiëren naar onder met de vulgreep.

Hallo Verhoog,

Bedankt voor je reactie,maar ik kom er niet uit.

Ik heb in f6 het volgende ingetikt:

=HOOFDLETTERS(A6:E6)

wat doe ik hierna,want als ik enter dan krijg ik een melding in F6 van #waarde of #naam.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om precies op te schrijven wat ik moet?

Bij voorbaat mijn dank
minet

Beschrijf eens wat er precies in A6:e6 staat.

En welke error krijg je, want dat maakt nogal verschil, #naam? of #waarde?.

Wat je ook kan doen is je bestandje (of beter nog, een deel daarvan) even hier posten door het als bijlage aan je bericht te hangen. Dan kan ik even zien hoe het bestand er precies uitziet. Zip het bestand, maar zorg dat het niet groter is dan 100k, en plak m dan aan je berichtje.

hallo,

Hierbij het door jou gevraagde onderdeel als bijlage.

groetjes
minet

Bijlagen

Aha, ik zie al wat er gebeurt. Ik dacht dat er 1 waarde in de samengevoegde cel a6:e6 stond. Maar het zijn allemaal aparte cellen, en dan doet ie het niet.

Je moet per cel die je wilt omzetten een aparte formule invoeren. Dus wil je van Acrobat ACROBAT maken, voer dan in cel F7 in:

=hoofdletters(B7)

Wil je vervolgens van Mixman MIXMAN maken, voer dan in G7 in:

=hoofdletters(D7)

Vervolgens kun je dat allemaal doorkopiëren door de "vulgreep" te pakken en uit te trekken. Als je de formule hebt ingevoerd, ga dan eens met je muis over het rechteronderhoekje van cel F7. In plaats van een wit kruisje krijg je dan een zwarte. Klik dan op de linkermuistoets, hou vast en sleep naar onder. Als je loslaat worden de formule doorgekopieerd.

Ik hoop dat je er nu uitkomt.

hallo,

het worden nu inderdaad hoofdletters,alleen komt de naam met de hoofdletters in de cel waar de formule in stond,dus hij kopieert het .

groetjes
minet

Hmm, ik snap niet wat je bedoelt. Is het nu wel of niet opgelost???

Het enige wat de formule in bijv cel F7 doet, is ten eerste kijken naar cel B7, vervolgens alle kleine letters omzetten naar hoofdletters en de output daarvan weergeven in cel F7.

Wat de formule dus niet kan is de originele tekst vervangen. Hij zet m om en geeft de nieuwe tekst weer in een andere cel. Wat je wel kan doen is vervolgens de cel waarin de "oude" tekst staat verbergen. Wil je bijvoorbeeld kolom A niet meer zien, selecteer dan de hele kolom door op de "A" boven de komlom te klikken, daarna rechtsklik op de kolom en dan kiezen voor "verbergen".

hallo,

het is me duidelijk nu,bedankt voor je medewerking.

groetjes
minet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan